MAN versnelt ontwikkeling autonoom rijden tussen logistieke hubs

19-3-24. MAN Truck & Bus blijft de ontwikkeling van chauffeurloos transport tussen logistieke knooppunten stimuleren.
MAN-autonoom-rijden-24-rzij.jpg

De technologie heeft het potentieel om vermoeidheidsongevallen te verminderen, het toenemende tekort aan chauffeurs te verlichten en transportprocessen nog efficiënter en milieuvriendelijker te maken. Om de ontwikkeling naar bruikbare logistieke toepassingen verder te intensiveren, is MAN een samenwerking aangegaan met Plus, een Amerikaanse specialist voor geautomatiseerde rijsystemen. Deze overeenkomst maakt deel uit van een overkoepelend ontwikkelingspartnerschap voor autonoom rijden tussen MAN-moederbedrijf TRATON en Plus, dat ook andere merken van de TRATON GROUP omvat.

“Bij de ontwikkeling van autonome trucks zijn projectpartnerships met logistieke gebruikers, infrastructuurbeheerders en technologiespecialisten essentieel voor MAN. Met Plus hebben we nu een bewezen specialist voor geautomatiseerde rijsystemen in bedrijfsvoertuigtoepassingen als partner aangetrokken. Het doel is om chauffeurloos rijden steeds meer te integreren in praktische projecten in hub-to-hub logistiek transport en zo de toepassing van autonome rijsystemen in de serieproductie te versnellen”, aldus Lukas Walter, Hoofd Verkoop Truck bij MAN Truck & Bus SE.
MAN-autonoom-rijden-24-lv.jpg

“We zijn verheugd dat we onze toonaangevende software voor autonoom rijden en onze implementatie-ervaring kunnen inzetten om de wereldwijde commercialisering van chauffeurloze trucks met MAN te versnellen. Door onze gecombineerde expertise kunnen we veiligere, efficiëntere en duurzamere transportoplossingen op de markt brengen. Dit gaat de wijze waarop vracht wordt vervoerd aanzienlijk veranderen”, stelt Shawn Kerrigan, COO en medeoprichter van Plus.

MAN is al vele jaren bezig met het bevorderen van autonoom rijden via uiteenlopende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2018 tot en met 2020 heeft MAN in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met Hamburger Hafen und Logistik AG op het terrein van de haven van Hamburg een chauffeurloze truck voor containerafhandeling ontwikkeld en getest. Tussen 2019 en 2023 richtte het ANITA-project zich met de partners Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius, University of Applied Sciences en Götting KG op de volledig digitale integratie van een autonoom rijdende truck in het logistieke proces van containeroverslag van de weg naar het spoor. En sinds 2022 werkt MAN samen met twaalf partners in het ATLAS-L4-project aan de ontwikkeling van een autonome truck voor inzet in het snelwegtransport tussen logistieke knooppunten.

Het project richt zich daarmee specifiek op de wet op autonoom rijden die in 2021 in Duitsland is aangenomen en die rijden zonder chauffeur op gedefinieerde routes met technische begeleiding al toestaat. Praktijktests met het prototype op de snelweg, met een veiligheidschauffeur aan boord, worden voor het einde van het project uitgevoerd. Vanaf 2025 gaan aanvullende projecten in specifieke transporttoepassingen de ontwikkeling richting gebruik in serieproductie stimuleren.