Honda Civic Type R viert 25e verjaardag

23-8-22. De nieuwste variant van de Honda Civic Type R  wordt de prestatiehalo van het Honda-assortiment.
Honda-Civic-Type-R-FL5-2022-Ultimate-Sports20.jpg

De Civic Type R, die in 1997 werd geïntroduceerd, is voortdurend verfijnd om de ultieme ervaring met voorwielaandrijving en voorwielaandrijving te bieden.
De naam Type R staat synoniem voor het leveren van een onmiskenbare mix van boeiende dynamiek en krachtige motoren.
Crimson Honda-badge is nu toegepast op zes generaties Civic.

Honda's iconische Civic viert dit jaar twee verjaardagen: 50 jaar continue productie en 25 jaar van de high-performance, race-afgeleide Type R-variant, die het rulebook herschreef over wat een hot hatch zou moeten zijn. Ondanks dat ze zijn geboren als de meer haalbare Type R, belichamen de Civic-varianten de Type R-filosofie maximaal dankzij voortreffelijke techniek en boeiende dynamiek. Gedurende zes generaties is de formule geëvolueerd om klanten de ultieme hatchback met motor voorin en voorwielaandrijving te leveren. Een die comfortabel het dagelijkse woon-werkverkeer van maandag tot en met vrijdag aankan, voordat hij in het weekend het circuit op gaat.

EK9 (1997-2000): een betaalbare, toegankelijke Type R voor iedereen
Het Type R-naamplaatje is terug te voeren op de Honda NSX Type R uit 1992, die de lat hoger legde op het gebied van prestaties en dynamisch vermogen, maar die slechts in extreem beperkte aantallen beschikbaar was. Het toepassen van de Type R-filosofie op de Civic volgde een vergelijkbare technische ethiek als de Integra en NSX om een ​​boeiende, lonende rit te bieden. De EK9 werd alleen op de Japanse markt aangeboden en had een high-end specificatie; inclusief een met de hand gepoorte 1,6-liter DOHC VTEC-motor die een zeer indrukwekkende 116 pk per liter produceerde, een lichtgewicht gelaste schaal die bijdroeg aan een totaal voertuiggewicht van slechts 1050 kg, gecombineerd met een spiraalvormig sperdifferentieel (LSD), en unieke ophangingscomponenten om de rijervaring volledig te transformeren. Gelanceerd met uitstekende recensies, zette de EK9 het streven naar de ultieme motor voorin in gang,
Honda-Civic-Type-R-EK9-1997-2000.jpg
E P3 (2001 – 2005) Een Europese kijk op de Type R
Als gevolg van het overweldigende succes van de auto van de eerste generatie, werd de tweede generatie in heel Europa aangeboden; mede dankzij het feit dat het nu in het Verenigd Koninkrijk wordt geproduceerd. De nieuwe auto introduceerde een geheel nieuwe, en nu iconische 2,0-liter DOHC i-VTEC 'K'-serie motor die opnieuw definieerde wat een normaal aangezogen twee-liter motor zou kunnen doen. Ook hij had opgewaardeerde remmen, een nauwkeurige zesversnellingsbak met nauwe verhoudingen en een schaal die uitgebreid gebruik maakte van staal met hoge treksterkte om de statische torsiestijfheid met 80% te verhogen ten opzichte van de EK9. Toe-control link-veerpootophanging voor en reactieve-link double-wishbone-ophanging achter in combinatie met nieuwe elektrische stuurbekrachtiging (EPS) en variabele overbrengingsverhouding (VGR) voor een zeer bevredigend stuurgevoel en feedback.
Honda-Civic-Type-R-E-P3-2001-2005.jpg
FN2/ FD2 (2007-2011) Type R – twee kanten
De derde generatie Civic Type R was uniek omdat de Europese en Japanse modellen sterk van elkaar verschilden. Europa ontving de op FN2 gebaseerde hatchback, die de beproefde 2,0-liter motor behield, maar introduceerde een nieuw chassis dat de brandstoftank onder de voorstoelen verplaatste om de binnenruimte en flexibiliteit te verbeteren. Japanse klanten kregen in plaats daarvan de FD2-berline aangeboden, die een nog meer gerichte rijervaring bood dankzij extra items zoals een krachtigere K20A-motor, een spiraalvormige LSD en krachtige Brembo-remmen. Het toegenomen gewicht van de sedan werd tegengegaan door veelvuldig gebruik van structurele lijmen in plaats van lassen, en aluminium in zowel het chassis als de panelen.
Honda-Civic-Type-FN2-FD2-2007-2011.jpg
FK2 (2015-2017) Introductie van de VTEC TurboA
Naarmate de verwachtingen van de markt en de regelgevende instanties veranderden, was de overstap naar turbolader onvermijdelijk. De Honda-ingenieurs hebben nauwgezet gewerkt aan de ontwikkeling van de K20C1 2,0-liter turbomotor die explosieve prestaties bood dankzij een vermogen van 310 pk. Om die aanzienlijke toename van het vermogen beter te beheersen, introduceerde Honda zijn Dual Axis Strut Suspension in combinatie met een differentieel met beperkte slip om de koppelbesturing tegen te gaan die wordt aangetroffen in auto's met voorwielaandrijving met een hoog vermogen. De 2015 Civic Type-R sprintte van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden en was uitgerust met remschijven met een grote diameter (351 mm) die deel uitmaakten van het krachtige Brembo-remsysteem. De FK2 bleek een formidabele basis voor een wedstrijdauto en won verschillende TCR Touring Car-titels over de hele wereld.
Honda-Civic-Type-FK2-2015-2017-VTEC-TurboA.jpg
FK8 (2017-2022) De ultieme sporthatchback
De FK8, die in 2017 aankwam, was de ultieme evolutie van de Civic Type R. Een belangrijke evolutie van de FK2, de nieuwe auto kreeg een groot aantal nieuwe mechanische kenmerken zoals adaptieve dempers en andere herzieningen van de K20C1-motor om het vermogen op te voeren tot 320 pk. Het model introduceerde ook downforce voor een nog intensere rit; het externe aerodynamische pakket werkte samen met een geavanceerde, bijna vlakke ondervloer om actief bij te dragen aan negatieve lift. Het model maakte ook zijn debuut in de Verenigde Staten, waar de regio wereldwijd toonaangevend was in de verkoop van de auto.
Honda-Civic-Type-R-FK8-2017-2022.jpg
FL5 (2022-) Ultimate Sports 2.0
De nieuwe generatie auto, die later dit jaar wordt gelanceerd, evolueert, rijpt en verfijnt technologieën die gedurende meerdere generaties zijn ontwikkeld. Hoewel nieuwe technologieën en verfijnde aerodynamica hebben geholpen om de lat weer hoger te leggen, is een duidelijke afstamming terug te voeren op de FD2-generatie met de incrementele herzieningen die resulteren in de snelste, meest lonende en verslavende Civic Type R die ooit is gebouwd. De Civic Type R uit 2022, al de trackrecordhouder op Suzuka, is een passende manier om 30 jaar Type R-naambord te vieren. (Foto helemaal boven)