– Geheel nieuwe Donkervoort F22 supercar weegt 750 kilo, motor levert maximaal 500 pk 

– De F22 is groter dan zijn voorganger, met meer interieurruimte en een afneembaar koolstofvezel Twin Targa-dak 

– De Donkervoort F22 kan in bochten 2,15 g aan laterale acceleratie aan, de remkracht is 30 procent toegenomen 

– Eerste geheel nieuwe Donkervoort sinds Denis Donkervoort in januari 2021 Managing Director werd; markeert het einde van het tijdperk van de D8 GTO 

– Geheel in eigen huis ontworpen door een designteam onder leiding van Jordi Wiersma, met medewerking van de wereldvermaarde ontwerper Amko Leenarts 

– Gebouwd rond hybride chassistechnologie van stalen buizen en Ex-Core koolstofvezel. Ex-Core is een innovatie van Donkervoort die heeft geleid tot een eigen, apart bedrijf, en wordt gebruikt in de Formule 1 en door andere hypercar-merken, maar ook voor superjachten 

– Niet één bout, moer of schroef is uitwisselbaar met zijn voorganger 

– Productie verhoogd naar 75 exemplaren, nadat de oorspronkelijke oplage van 50 al was uitverkocht op basis van designschetsen 

– Krachtiger, sneller, groter, maar CO2-emissie 28 g/km verlaagd naar 163 g/km 

– Levering van Donkervoort F22 start in januari 2023
Donkervoort-F22-22-deuren.jpg

In januari 2021 nam Denis Donkervoort, de zoon van oprichter Joop, het stokje van zijn vader over. Nu, nog geen twee jaar later, komt deze nieuwe generatie Donkervoort al met een geheel nieuwe, ultralichtgewicht supercar, de Donkervoort F22. De F22 is gebouwd volgens alle bekende Donkervoort-principes, maar is tegelijkertijd op elk gebied baanbrekend, van design tot constructie, van prestaties tot praktisch gemak. 

Met een gewicht van slechts 750 kilo en een vijfcilinder turbomotor die 500 pk vermogen levert, combineert de innovatieve F22 verbluffend design, pure snelheid en een voorspelbaar weggedrag met praktische details die hem ook dagelijks bruikbaar maken. Daarbij blijft de even herkenbare als historische Donkervoort lay-out met open wielen behouden. Donkervoort heeft de puurheid van de rijbeleving opnieuw gedefinieerd, door de F22 een torsiestijfheid mee te geven die maar liefst het dubbele is van die van laatste D8 GTO, de Individual Series. Dat was mogelijk door een unieke hybride constructie van het chassis, waarvoor gebruik werd gemaakt van dunwandige stalen buizen en Donkervoorts vermaarde Ex-Core koolstofvezel. De F22 is in bochten in staat 2,15 g aan laterale krachten te weerstaan, terwijl hij de lichtste straatlegale tweezits supercar ter wereld blijft. 
Donkervoort-F22-22-int.jpg

De Donkervoort F22 is de eerste Donkervoort die al uitverkocht was toen niemand de auto nog in levenden lijve had gezien – er waren slechts enkele designschetsen getoond aan een select publiek. Die mensen, allen lid van het Donkervoort Ambassador-programma, grepen hun kans onmiddellijk en maakten zich meester van de gehele voorgenomen productie van 50 exemplaren. Om andere geïnteresseerden toch nog een kans te gunnen, verhoogde Donkervoort de oplage naar 75 stuks.

De F22 is het eerste nieuwe model sinds Denis Donkervoort begin 2021 zijn vader (en oprichter van Donkervoort Automobielen) Joop opvolgde als drijvende kracht van het bedrijf. Met de komst van de F22 is nu ook het tijdperk ten einde van de D8 GTO, die sinds 2011 de harten van vele liefhebbers van puur rijplezier heeft veroverd. Omdat Denis een begenadigd coureur is, wist hij precies waar nog ruimte voor verbetering en/of verandering lag. Zijn briefing aan de engineers was dan ook duidelijk: nóg meer snelheid op het circuit, meer comfort, voorspelbaarheid op de limiet en meer praktische bruikbaarheid, verpakt in een veiligere, sterkere auto met een revolutionair design. 
Donkervoort-F22-22-rv.jpg

“Alles wat wij weten van het werken met en verwerken van lichte en toch sterke materialen, verbrandingsmotoren en pure snelheid komt in de F22 samen,” vertelt Donkervoort. “De F22 zet voor Donkervoort-rijders nieuwe maatstaven op het gebied van snelheid, handling, pure rijbeleving, design en praktische bruikbaarheid, en laat de wereld zien wat ze in de toekomst van Donkervoort mag verwachten.” “Hij loop over van typische Donkervoort-innovaties, zoals de Ex-Core koolstofvezel portieren en het Twin Targa-dak, en is het product van exceptioneel teamwork, een toonbeeld van waar werkrelaties die soms al 43 jaar duren, samen toe in staat zijn.” “Met de komst van de Donkervoort F22 zal iedereen zich afvragen waarom andere supercars toch zo zwaar moeten zijn,” besluit hij. 

Met 500 pk uit zijn vijfcilinder turbomotor, komt de achterwielaangedreven F22 tot een verbijsterende vermogen/gewichtsverhouding van 666 pk per 1.000 kilo. De F22 heeft geen snelheidsbegrenzer en zal naar verwachting een topsnelheid van ongeveer 290 km/u kunnen bereiken. Desondanks daalt de CO2-emissie van de F22 naar 163 g/km (WLTP), wat in vergelijking met zijn voorganger maar liefst 28 g/km lager is – des te opmerkelijker omdat de F22 55 kilo zwaarder is. Dit is onder meer te danken aan het gebruik van innovatieve materialen en een uitgebreid pakket maatregelen om frictie zoveel mogelijk uit te bannen. Uiteraard behoudt de F22, met zijn volledig mechanische aandrijflijn, het unieke vermogen de bestuurder volledig bij de rijervaring te betrekken. Die grote betrokkenheid is mede te danken aan een nieuwe, handmatige vijfversnellingsbak met rev matching, die het motorvermogen via een eveneens nieuw Torsen limited-slipdifferentieel naar de achterwielen voert. 

Donkervoort-F22-22-la.jpgGeheel in lijn met de familietraditie is de Donkervoort F22 genoemd naar de eerste dochter van Denis Donkervoort, Filippa, die op 22 mei 2022 werd geboren. 

Geen andere supercar is zó op de bestuurder gefocust als de Donkervoort F22, die overal in Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Europa te koop zal zijn. De Europese verkoopprijs bedraagt € 245.000 (inclusief afleveringskosten, exclusief belastingen). Het feit dat de eerste serie F22’s zo snel uitverkocht was, heeft Donkervoort er ook toe gebracht een programma op te starten waarmee klanten hun interesse kunnen tonen in zowel de resterende exemplaren van de F22 als diens opvolgers.

Meer informatie vind je op de F22-pagina op de website van Donkervoort: https://bit.ly/3Ye3nWu