De radicaal geavanceerde supercar levert maximale prestaties met zijn unieke koetswerk, aandrijflijn en wielophanging. De prestaties van de 2023 Ford GT Mk IV van Ford Performance en Multimatic overtreft elke andere Ford GT. De supercar heeft een unieke twin-turbo EcoBoost-motor, een racetransmissie, een extreem aerodynamisch exterieurdesign en een chassis met een langere wielbasis. Dit alles met maar een doel: maximaal presteren op het circuit.
Ford-GT-MK-IV-2023-lzij.jpg

"De originele GT Mk IV deed geen concessies om maximale prestaties op het circuit te leveren. De nieuwe Ford GT Mk IV doet dat op dezelfde manier", zegt Mark Rushbrook, global director Ford Performance Motorsports. "Met een nog hoger niveau van racetechnologie, prestaties en een volledig nieuwe koolstofvezel carrosserie die functioneel en opvallend is, vormt de Mk IV het ultieme afscheid van de derde generatie supercar."
Ford-GT-MK-IV-2023-neus.jpg

De nieuwe Ford GT Mk IV is een knipoog naar het jaar 1967, waarin de originele Mk IV de 24 uur van Le Mans won. De oplage is beperkt op 67 exemplaren. Elke auto wordt met de hand vervaardigd in de fabriek van Multimatic in Markham, Ontario. Geïnteresseerden kunnen zich via een nieuw aanvraagproces (https://www.ford.com/performance/gt/mk-iv/) aanmelden. De startadviesprijs van de supercar bedraagt 1,7 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2023 vindt de klantselectie plaats. De levering start in het late voorjaar van 2023.
Ford-GT-MK-IV-Heritage-1967-rv.jpg

"De opdracht van Multimatic was duidelijk: creëer de meest extreme ‘final’ versie van de Ford GT. De Mk IV is het resultaat", zegt Larry Holt, executive vice president, Multimatic Special Vehicle Operations Group. “Een unieke motor met een grotere cilinderinhoud, een echte raceversnellingsbak, een verlengde wielbasis en een echt radicale carrosserie hebben geresulteerd in een ongekend prestatieniveau. We zijn er trots op dat we vanaf het begin tot eind betrokken zijn geweest bij de derde generatie Ford GT. We beschouwen het als een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Multimatic.” 

Ford GT Mk IV: een geschiedenis van technologische vooruitgang
De triomfantelijke 1-2-3 Le Mans-finish van de Ford GT Mk II uit 1966 is wereldberoemd. Voortbouwend op dit succes ging het ontwikkelingsteam van Ford all-in. Het team ontwierp de auto helemaal opnieuw met de allernieuwste technologie en techniek die beschikbaar was om de Ford GT Mk IV van 1967 te creëren.

Om nieuwe voordelen op het gebied van materiaalwetenschap te benutten, ontwikkelden de ingenieurs van Ford en Kar Kraft een nieuw lichtgewicht chassis met behulp van een gelijmde honingraat-aluminiumconstructie met een meer aerodynamische carrosserie. Het resutlaat is ‘J-Car’ gedoopt omdat het chassis is gebouwd volgens de nieuwe FIA ​​Appendix J-regels.
Ford-GT-MK-IV-2023-la-boven.jpg

De Ford GT Mk IV van 1967 was 9-inch langer en speciaal gebouwd om de wereldwijde uithoudingsraces te domineren. Hij was uitgerust met de beroemde 427 Ford V8 (7L) motor en een speciale transaxle met een eigen koelsysteem die het vermogen naar de achterwielen bracht.
De 2023 Ford GT Mk IV beschikt over een speciaal geprepareerde twin-turbo EcoBoost-motor met meer dan 800 pk, een racetransmissie, koolstofvezel ‘long tail’-body plus Adaptive Spool Valve (ASV) wielophanging van Multimatic
Ford-GT-MK-IV-2023-la.jpg

Ford GT Mk IV: een geschiedenis van technologische vooruitgang
De triomfantelijke 1-2-3 Le Mans-finish van de Ford GT Mk II uit 1966 is wereldberoemd. Voortbouwend op dit succes ging het ontwikkelingsteam van Ford all-in. Het team ontwierp de auto helemaal opnieuw met de allernieuwste technologie en techniek die beschikbaar was om de Ford GT Mk IV van 1967 te creëren.
Ford-GT-MK-IV-Heritage-1967-neus.jpg

Om nieuwe voordelen op het gebied van materiaalwetenschap te benutten, ontwikkelden de ingenieurs van Ford en Kar Kraft een nieuw lichtgewicht chassis met behulp van een gelijmde honingraat-aluminiumconstructie met een meer aerodynamische carrosserie. Het resutlaat is ‘J-Car’ gedoopt omdat het chassis is gebouwd volgens de nieuwe FIA ​​Appendix J-regels.

De Ford GT Mk IV van 1967 was 9-inch langer en speciaal gebouwd om de wereldwijde uithoudingsraces te domineren. Hij was uitgerust met de beroemde 427 Ford V8 (7L) motor en een speciale transaxle met een eigen koelsysteem die het vermogen naar de achterwielen bracht.