In lijn met het verfijnde en tegelijkertijd progressieve design van het merk, bieden deze Ateliers onder meer privé salons voor het voeren van persoonlijke gesprekken en vergaderingen in een bijzonder exclusieve setting, 3D-tactiele configuratie, fysieke en digitale kunstprogramma’s en een nieuw concept voor digitale installaties. En er kan natuurlijk ook een Maybach worden aangeschaft onder vakkundige begeleiding van gespecialiseerde Maybach-adviseurs.

Op 21 oktober 2022 werd ‘s werelds eerste Maybach Atelier geopend in Bund Finance Centre nr. 558 in het hart van Shanghai - een stad vol creativiteit en inspiratie. Het exclusieve openingsevenement had als thema ‘Heritage with Innovation’. Investeerders, artiesten en VIP-klanten waren uitgenodigd om kernelementen van het merk, zoals kunst, muziek en cultuur, te beleven in combinatie met hedendaagse Chinese ‘rituelen’.
Mercedes-Maybach-atelier-22-Shanghai-ext.jpg

Een kunstexpositie, oorspronkelijk geopend in het Shanghai Fosun Art Center, was samengesteld rond het merk Mercedes-Maybach en het label MANUFAKTUR. De expositie verenigt kunstenaars en connaisseurs in het verkennen en herdefiniëren van culturele grenzen. Voor deze expositie werkte Maybach met drie Chinese kunstenaars aan individuele installaties. Deze omvatten de kunstrichtingen papierknipkunst, inktgraffiti en immersive digitale media. Tijdens het openingsevenement werden drie Maybach-highlights gepresenteerd: de showcar Project MAYBACH, de Mercedes-Maybach S 680 by Virgil Abloh (brandstofverbruik gecombineerd WLTP: 14,3-13,4 l/100 km, CO₂-emissie gecombineerd: 326-304 g/km)1 en de Mercedes-Maybach S 680 MANUFAKTUR (brandstofverbruik gecombineerd WLTP: 14,3-13,4 l/100 km, CO₂-emissie gecombineerd: 326-304 g/km)[1].

De Maybach by Virgil Abloh bood gasten, met zijn Dolby Atmos® en Burmester® high-end 4D-surround sound system, de ultieme in-car audiobeleving. Het MANUFAKTUR-model liet zien welke mogelijkheden er zijn op het gebied van individualisering – om te voldoen aan de wensen van klanten van topklassemodellen van Mercedes Benz.

Jan Madeja, President & CEO van Beijing Mercedes Benz Sales Service Co., Ltd.: “Voortbouwend op het wereldwijde succes van Mercedes-Maybach, vooral in China, is het voor ons niet meer dan logisch om ‘s werelds eerste Maybach Atelier in Shanghai te openen. Hier bieden we onze Chinese klanten de beste ervaring met de voor Mercedes-Maybach kenmerkende aandacht voor detail in combinatie met ultramoderne technologie.”
Mercedes-Maybach-atelier-22-Shanghai-ra.jpg

“Met het Maybach Atelier breiden we de pioniersrol en het creator-DNA van het merk verder uit. We creëren unieke moment die zijn afgestemd op de levensstijl van onze klanten. Met dit nieuwe, op maat gemaakte retailconcept vieren we artistieke interpretaties; we voegen een vleugje magie toe aan de excellentie die zo kenmerkend is voor Maybach en creëren momenten die het rijke erfgoed en de progressieve toekomst van het merk vertegenwoordigen”, aldus Daniel Lescow, Hoofd Mercedes-Maybach bij Mercedes-Benz Group AG. “We kijken uit naar het nieuwe hoofdstuk van Mercedes-Maybach en naar de opening van andere vestigingen in de komende jaren.”

Het Shanghai Atelier is nog maar het begin; tegen 2030 wil het merk over de hele wereld meer Maybach Ateliers en andere merkspecifieke retailformules openen of introduceren. Parallel aan de lanceringen van de Ateliers bout Mercedes-Maybach verder aan verkoopkanalen en -concepten om de exclusiviteit en individualiteit van het merk te benadrukken en de perceptie in het Mercedes Benz-portfolio te versterken.

Mercedes-Maybach staat voor ultramoderne technologie, voortreffelijk vakmanschap en een luxe lifestyle – met als streven het ‘beste van het beste’ te creëren. Het merk heeft altijd royalty’s, wereldleiders, beroemdheden en connaisseurs geïnspireerd. Het Maybach Atelier is een nieuw instrument waarmee het merk demonstreert hoe het nieuwe ervaringen voor bezoekers creëert door traditie te combineren met visionaire concepten.