Tussen de in 1932 gelanceerde PEUGEOT 301 en de nieuwe PEUGEOT 308 zit een periode van 10 generaties en 90 jaar autogeschiedenis en technische vooruitgang, met onder meer Auto van het Jaar-titels en succesvolle uitstapjes in de rallysport. De nieuwe PEUGEOT 308 is als finalist in de verkiezing Auto van het Jaar 2022 bovendien al op weg naar zijn eerste palmares.
PEUGEOT-90-22-300-reeks.jpg
Waar het allemaal begon
In het begin van de jaren 1930, te midden van de economische crisis, kwam PEUGEOT met de PEUGEOT 301. Die is van 1932 tot 1936 verkocht als berline, limousine, coupé, cabriolet en roadster. De 301 had een motor met een inhoud van 1.465 cm3 met een vermogen van 35 pk. 70.500 exemplaren zijn er geproduceerd. De PEUGEOT 302, die in 1936 op de markt kwam als opvolger van de 301, bereikte door zijn innovatieve aerodynamica – zoals de koplampen die achter het radiatorrooster werden geplaatst - een verbluffende 100 km/h.
PEUGEOT-90-22-302-advertentie.jpg
Een groot succes
De Tweede Wereldoorlog verstoorde de continuïteit van de PEUGEOT 300-reeks en een 303 is er nooit gekomen. Het duurde bijna drie decennia voordat er een opvolger kwam. Dat gebeurde met de komst van de 304 in 1969, die verkrijgbaar was als sedan, coupé, cabriolet en stationwagen. De PEUGEOT 304 was indrukwekkend ruim, een essentiële voorwaarde voor een gezinsauto. De 304 deelde de technische basis met de 204 en had dezelfde uitstraling als de 504. Tussen 1969 en 1979 werden bijna 1,2 miljoen exemplaren van de 304 geproduceerd en daarmee was dit model een groot commercieel succes.
PEUGEOT-90-22-304.jpg
Stijlvol en innovatief
In samenwerking met de beroemde Italiaanse designer Pininfarina is de PEUGEOT 305 ontworpen, die in 1977 als opvolger van de 304 werd uitgebracht. Er waren twee varianten beschikbaar: een 4-deurs sedan en een 5-deurs stationwagen, die een achterbank had die in twee delen kon worden neergeklapt. De 305 onderscheidde zich destijds met wegligging en comfort dankzij zijn voorwielaandrijving, dwarsgeplaatste motor en een onderstel met onafhankelijke wielophanging voor en achter. Samen met het ruime interieur veroverde de PEUGEOT 305 snel een sterke positie. Er werden meer dan 1,6 miljoen exemplaren geproduceerd. De PEUGEOT 305 berline diende als basis voor het vijf jaar durende VERA programma, met experimenten bedoeld om het brandstofrendement te verhogen bij de modellen van PEUGEOT.

Introductie nieuwe carrosserievorm
De PEUGEOT 309 is tussen 1985 en 1994 in Poissy (Frankrijk), Spanje en Groot-Brittannië geproduceerd, in tegenstelling tot de eerdere modellen in de 300-reeks die in de fabriek in het Franse Sochaux geproduceerd werden. De 309 was de eerste echte ‘compacte’ middenklasser. Het was niet langer een klassieke vierdeurs sedan, zoals de 304 en 305, maar een hatchback. Hij had het platform en de deuren van de PEUGEOT 205, maar dan in een langere carrosserie met grote glaspartijen. Een sensatie was de 309 GTI met de bekende 1,9-liter motor van 130 pk die ook de 205 GTI aandreef. Met deze krachtbron voltrok een sprint van 0 naar 100 zich in 8 seconden en werd een topsnelheid van 205 km/h gehaald. Later kwam de nóg sterkere 309 GTI 16 met 160 pk. Uiteindelijk zijn er meer dan 1,6 miljoen exemplaren van de 309 verkocht.
PEUGEOT-90-22-308-GTi.jpg
Wereldwijd succes
De PEUGEOT 306 kwam in februari 1993 als de vervanger van zowel de topmodellen PEUGEOT 205 als van de PEUGEOT 309. Hij werd een bestseller in zijn categorie. De productie en assemblage breidde zich gaandeweg uit naar 9 vestigingen over de hele wereld tot 2002. De cabriolet, ontworpen en gebouwd door Pininfarina, werd in 1994 op de Autosalon van Genève uitgeroepen tot mooiste cabriolet van het jaar en in 1998 tot cabriolet van het jaar. Vooral de sportieve versies, zoals de PEUGEOT 306 XSI en PEUGEOT 306 S16 werden bewierookt om hun wegligging. De spectaculaire 285 pk MAXI-versie markeerde de terugkeer van PEUGEOT in de rallysport in 1996 na 10 jaar afwezigheid.
PEUGEOT-90-22-300-rally.jpg
Auto van het jaar
De in 2001 gelanceerde PEUGEOT 307 werd in 2002 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Dit model boekte een enorm succes met een wereldwijde productie van meer dan 3,5 miljoen eenheden. De vormgeving leverde meer ruimte en zicht door de verrassend grote voorruit. De 307 was verkrijgbaar als 3-deurs, 5-deurs en als stationwagen. In de zomer van 2003 volgde nog de Coupé Cabriolet (CC) met de fameuze inklapbare hardtop en vier comfortabele zitplaatsen. Dit model vormde tevens de basis voor de sportversie die deelnam aan het wereldrallykampioenschap in 2004 en 2005, en daarin drie overwinningen en 26 podiumplaatsen behaalde.

De PEUGEOT 308
De eerste generatie van de PEUGEOT 308 kwam in 2007 als 3-deurs, 5-deurs, SW en CC model. Een fraaie 308 RCZ Coupé versie werd onthuld op de I.A.A. van Frankfurt in 2007, waarvan de ultieme versie 270 pk had en van 0 tot 100 km/h accelereerde in 5,9 seconden. De PEUGEOT 308 II nam in 2013 de scepter met succes over en is in 2014 verkozen tot Auto van het Jaar. Met een subtiel lijnenspel, stijl en elegantie vertolkte dit model een vernieuwende designtaal. Zijn levendigheid en rijplezier waren andere sterke punten. In het interieur schitterde de PEUGEOT i-Cockpit, die debuteerde in de PEUGEOT 208 en een norm zet samen met het compacte stuurwiel. De cockpit en het stuur zorgen voor ongeëvenaarde rijsensaties, terwijl het rijden in de stad wordt vergemakkelijkt. Van de eerste twee generaties 308 zijn 7 miljoen exemplaren verkocht.
PEUGEOT-90-22-308-rv.jpg
De nieuwe PEUGEOT 308 III wordt geproduceerd in de fabriek in Mulhouse en draagt het nieuwe PEUGEOT-logo, dat werd onthuld bij de introductie van de nieuwe merkidentiteit in februari 2021. Door zijn aantrekkelijkheid, technologisch vernuft en efficiëntie is hij een van de finalisten bij de verkiezing van de Auto van het Jaar 2022, waarvan de uitslag eind februari 2022 bekend wordt gemaakt.