Ducati heeft altijd voorop gelopen op het vlak van veiligheid: de enige motorfietsfabrikant ter wereld die over een voertuig beschikt dat in staat is om te communiceren met het in jacket geïntegreerde D|air® -systeem, en het eerste bedrijf in de industrie dat een erfgoed/klassiek model, de Ducati Scrambler 1100, uitrust met het ABS Cornering systeem. Dit niveau van veiligheidsbewustzijn, gecombineerd met de constante drang naar innovatie, hebben ertoe geleid dat de in Bologna gevestigde fabrikant zijn veiligheidsstrategie tot 2025 heeft vastgelegd.
Ducati Multistrada 950 ARAS 18 lzij
Aan de basis van dit veelzijdig strategisch plan ligt de implementatie op korte termijn van ARAS (Advanced Rider Assistance Systems) op Ducati-motorfietsen. Geavanceerde hulpsystemen verhogen de veiligheid van de rijder via een aantal sensoren, waaronder radars. Deze kunnen met name feedback geven over de omgeving en zo mogelijke botsingen met obstakels of andere voertuigen voorkomen door de rijder te waarschuwen.  

Ducati begon al in 2016 met de ontwikkeling van deze systemen, in samenwerking met het Departement Elektronica, Informatie en Biotechniek van de Politecnico di Milano Universiteit. De studie heeft geleid tot de ontwikkeling van een waarschuwingssysteem op basis van een radar aan de achterzijde waarmee voertuigen in de dode hoek (d.w.z. het weggedeelte dat noch direct, noch in de achteruitkijkspiegel zichtbaar is) of in het verkeer dat van achteren met hoge snelheid nadert, kunnen worden geïdentificeerd en gesignaleerd. Om de technische en wetenschappelijke waarde van dit onderzoeksproject, ontwikkeld door Ducati-medewerkers, universitaire onderzoekers en studenten, te benadrukken, werd in mei 2017 een octrooiaanvraag ingediend met betrekking tot de systeemcontrolealgoritmen, en werd een wetenschappelijke publicatie gepresenteerd op het IEEE - Intelligent Vehicles Symposium (IV) op 11-14 juni 2017 in Redondo Beach, CA, VS.  

Ook in 2017 kozen de Italiaanse fabrikanten een primaire technologische partner om de geschiktheid van het systeem voor productie te waarborgen - door het pakket aan te vullen met een tweede radarsensor aan de voorzijde. Het doel van dit apparaat is de adaptieve cruisecontrol te beheren, zodat een bepaalde afstand (die door de gebruiker kan worden ingesteld) tot het voorligger kan worden overbrugd en de berijder wordt gewaarschuwd voor de risico's van frontale botsingen die verband houden met afleiding. Al deze systemen, samen met een geavanceerde gebruikersinterface die is ontworpen om de rijder te waarschuwen voor bestaande gevaren, zullen beschikbaar zijn op een van de Ducati-modellen die in 2020 beschikbaar zullen worden.  

De eerste concrete stap van deze strategie, "Safety Road Map 2025", is al gezet en omvat de geleidelijke uitbreiding van Bosch ABS Cornering tot het hele productassortiment. Dit systeem verbetert de actieve remprestaties en garandeert veiligheid op het hoogste niveau. Als standaard ABS alleen tijdens het remmen de grip van de band onder controle houdt wanneer de motorfiets in rechte lijn rijdt, biedt de meer geavanceerde versie in bochten volledige controle over de grip op de remmen, zelfs in bochten, waardoor het risico van vallen tijdens de delicate fase van het bochtinrijden effectief wordt uitgesloten. Ducati heeft de waarde van zijn veiligheidsstrategie bevestigd door het Bosch ABS Cornering systeem ook in zijn Ducati Scrambler familie te introduceren - passend bij de topversie, de 1100.  

Daarnaast introduceerde Ducati in 2014 de enige motorfiets ter wereld die in staat was om te communiceren met het Airbag-jack, de Multistrada 1200 D|air®. Dit systeem, dat nu beschikbaar is op Ducati's Multistrada 1260 D|air®, is ontworpen om in slechts 45 milliseconden (veel sneller dan een stand-alone systeem) in te zetten en beschermt zowel de blootgestelde lichaamsdelen van de rijder als passagier door slagkrachten te absorberen via een airbag die door Dainese vakkundig in de jas van de rijder is ingebouwd. De airbag is in staat om in een fractie van een seconde te worden opgeblazen voordat de berijder en mogelijk de passagier tegen het obstakel botsen en is intelligent genoeg om het verschil te detecteren tussen een mogelijk gevaarlijk ongeval en een incident bij lage snelheid of een stilstaande motorfiets die omvalt.