Mercedes-Benz Concept F-CELL Sprinter emmissievrij
6-7-18. In de toekomst zal Mercedes-Benz Vans emmissievrij rijden verder uitbreiden. Naast de volledig elektrische bestelwagens is er nu een Concept met brandstofcelaandrijving.
De klassieke verbrandingsmotor, een elektrische aandrijflijn met accu of de baanbrekende brandstofcel? De Daimler-strategie geeft geen ideologisch of dogmatisch antwoord op deze vraag, dat is namelijk afhankelijk van de wijze waarop het voertuig wordt ingezet. Naast de autotechnologie moet er ook rekening worden gehouden met het systeemvermogen, de laad- of tanktijd, de actieradius en het verbruik bij het maken van een goed onderbouwde keuze. In de toekomst gaat Mercedes-Benz Vans de eDrive@VANs strategie uitbreiden met de brandstofcel. Als halfintegraal-camper laat de Concept F-CELL Sprinter zien wat de vele voordelen zijn van de brandstofcelauto, zoals een grote actieradius en lokaal emissievrij rijden. Dit zijn kenmerken die niet alleen perfect passen bij campers, maar ook bij zakelijke toepassingen zoals langere koeriersritten of bij de inzet van kleine bussen in stadsverkeer.
Daimler is één van de pioniers op het gebied van brandstofceltechnologie. De laatste ontwikkelingsfase werd aan het publiek voorgesteld tijdens de personenauto-IAA in 2017: de GLC F-CELL, als voorseriemodel met een innovatieve combinatie van brandstofceltechniek en een elektrische aandrijflijn met accu in de vorm van een plug-in hybride.
Technologisch showmodel met achterwielaandrijving
Net als de GLC F-CELL combineert de Concept F-CELL Sprinter de innovatieve brandstofcel en accutechnologie in de vorm van een plug-in hybride. Naast waterstof kan ook elektriciteit worden gebruikt om ‘bij te tanken’. Dit vergroot de actieradius met maximaal 30 kilometer. Het slimme samenspel tussen de accu en brandstofcelaandrijving resulteert in de Concept F-CELL Sprinter in een elektrisch vermogen van circa 165 kW en een koppel van 350 Newtonmeter. De drie tanks bieden samen ruimte aan 4,4 kilo waterstof, goed voor een actieradius van circa 300 kilometer. Als er een grotere actieradius nodig is voor een bepaald doel, kan de waterstoftank die is geïntegreerd in het frame van de auto worden aangevuld met een extra tank aan de achterzijde van de auto. In deze samenstelling wordt de actieradius vergroot naar ruim 500 kilometer.
De basis voor nagenoeg oneindig veel opbouwmogelijkheden
De integratie van de waterstoftanks in het frame en de plaatsing van de brandstofcel in de voorzijde en het achterste gedeelte van het voertuig zorgen voor maximale vrijheid met betrekking tot het samenstellen van het interieur. Met een zelfvoorzienende energiebron voor het woongedeelte of voor een grote actieradius is dit technologische showmodel de ideale reisgezel, ook kan hij worden ingezet als ruime bagagevervoerder.
De lay-out van de Concept F-CELL Sprinter met achterwielaandrijving en een relatief laag systeemgewicht zorgt voor een maximale flexibiliteit met het oog op opbouw- en conversiemogelijkheden en ook voor maximale vervoersmogelijkheden met een hoog laadvermogen. Met een modulair systeem kan de brandstofcel een alternatief vormen voor conventionele aandrijfvormen of voor elektrische ritten voor kortere afstanden, in tal van gebruikssituaties.