Luxemburg van vestingstad tot Europese metropool

Luxemburg stad brug trein2-4-18. In Luxemburg worden vele talen gesproken. Dag en nacht voltrekt zich een eindeloos multicultureel aanbod. Tot grote vreugde van zowel inwoners als bezoekers!

 


Het onderzoeksbureau Mercer riep Luxemburg uit tot meest veilige hoofdstad van de wereld. Expat Insider kent haar levenskwaliteit een plaats toe in de top 20 van de planeet. En dan te bedenken dat in 1867 Luxemburg een versterkte stad was met een patrimonium dat vandaag op de UNESCO werelderfgoedlijst prijkt.

Luxemburg stad rivier
De vestingstad Luxemburg behoorde eertijds tot de meest versterkte steden van Europa. In haar hele geschiedenis werd de stad driemaal ingenomen en daar werd ze alleen maar sterker en indrukwekkender door. Spaanse ingenieurs omringden haar met bastions. Na de inname van de vestingstad door Vauban, versterkte deze Franse ingenieur de militaire werken met een revolutionair verdedigingssysteem, rekening houdend met de moeilijke topografische ligging van de stad.
Vandaag kunnen de overblijvende vestingen bij de meest indrukwekkende bezienswaardigheden van de stad gerekend worden. Oostenrijkse ingenieurs breidden het militaire ondergrondse gangenstelsel uit tot een netwerk van zo’n 23 km onder de stad. Sinds 100 jaar horen deze Kazematten tot de belangrijkste attracties van de hoofdstad.

Luxemburg stad gangenstelsel
Het vroegere “Gibraltar van het Noorden” werd in 1815 garnizoenstad van de Duitse Confederatie. Waar geen enkele inname, geen enkele poging tot ontbinding de ontmanteling van de stad tot gevolg had, slaagde wél het Congres van Londen in 1867. Luxemburg werd uitgeroepen tot politiek neutrale staat waarna het Pruisische garnizoen de stad moest verlaten en de militaire vestingwerken werden afgebroken. De romantische ziel en de pittoreske ligging van de stad omarmden de overblijfselen en lieten ze opgaan in de schoonheid van de parken en promenades. De Chemin de la Corniche die langs de oude vestingmuren loopt, biedt adembenemende uitzichten op de benedenstad en de Europese wijk Kirchberg.

Luxemburg stad treintje
“1000 jaar geschiedenis in 100 minuten”, belooft de Wenzel route, een rondweg die door de raad van Europa als modelweg werd uitgeroepen. De onlangs afgegraven militaire vestingen tonen hoe de aarde zelf de natuurlijke bewaring van waardevolle sporen uit het verleden voor haar rekening neemt. Elke bezoeker zal met eigen ogen kunnen zien hoe deze stad van vandaag een pure creatie is uit de 19de eeuw. De geleide bezoeken ingericht door het Historisch Museum van de stad, het museum Dräi Eechelen en het Luxembourg City Tourist Office tonen ter plaatse hoe de stad van een militair bolwerk uitgroeide tot de bruisende metropool die het vandaag is. Sinds 65 jaar is Luxemburg één van de hoofdsteden van de Europese unie. Al in 1952 verwelkomde de stad de eerste instellingen van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.

Luxemburg stad brug trein
Vandaag biedt ze een thuis aan inwoners van 160 verschillende nationaliteiten. 70% van de stedelingen zijn niet Luxemburger. Europese ambtenaren vertegenwoordigen 8% van de werkgelegenheid, de financiële sector staat voor één derde van alle jobs.Het oude stadscentrum, beschermd door de UNESCO, is een internationale metropool. Niet alleen zijn quasi alle grote merken er vertegenwoordigd maar ook het gastronomische aanbod weerspiegelt het multiculturele karakter van de stad. 5 restaurants prijken op de lijst van de 1.000 beste restaurants ter wereld, eens temeer een bewijs van de hoge levenskwaliteit. Het blijft een uitdaging om het UNESCO werelderfgoed een plaats te geven binnen de architectuur van vandaag maar Luxemburg slaagt er wonderwel in. Het oude en nieuwe patrimonium vormen samen een bijzondere architecturale openluchttentoonstelling. Zeldzaam is een dergelijke concentratie van Pritzker laureaten, de befaamde architectuur prijs, op zo’n beperkte oppervlakte. Even opmerkelijk is het engagement van deze avant-garde van nationale architecten.

Luxemburg stad erker