Scania levert 100 R450 trekkers aan Vos
1-7-18. Vos Transport uit Deventer kocht recent 100 nieuwe Scania R450 trekkers met de hoogste cabine. Brandstofverbruik was een belangrijk punt bij de aankoop.
De 100 nieuwe Scania voertuigen geven Vos Transport een flinke boost. “Gedeeltelijk is het inruil, vooral van andere merken en een deel is uitbreiding. Daarmee komt ons wagenpark straks in totaal op 350 trekkende eenheden waarvan meer dan de helft Scania.
Directeur Jules Menheere nam zijn besluit op drie gronden. Daarvan was verbruik een heel belangrijke. “Momenteel rijden wij met onze vorige generatie Scania 450 gemiddeld 1:3,8. Met de nieuwe willen wij door de 1:4 ofwel 25 liter op de honderd gaan.”
Menheere kiest zijn voertuigen puur op zakelijke gronden. “Het gaat uiteindelijk om TCO en Uptime. Daarom telt voor mij het verbruik, de aanwezigheid van een goed dealernetwerk in Noordwest Europa waar wij actief zijn en de betrouwbaarheid van het voertuig. “Daar zien we met onze huidige voertuigen dat Scania uitstekend scoort. De 450 pk SCR-only motor doet het bij ons heel goed. Dan heb je er ook vertrouwen in dat als de organisatie achter het voertuig zegt, dat de nieuwe ge-upgrade 450 pk motoren nóg weer vijf procent zuiniger zullen zijn, die dat ook gaan waarmaken.”
Het lijkt een beetje een paradox: een uitstekend vertegenwoordigd dealernetwerk waar je rijdt én een zeer betrouwbare auto.” “Klopt, theoretisch zou je dan geen dealer onderweg nodig hebben,” vindt ook Menheere. “Maar wij rijden zomer en winter op Scandinavië én we rijden veel tijdgebonden lading. Dan wil je toch iets achter de hand hebben. Het hoeft niet altijd aan de auto te liggen dat er een stilvalt. En als dat een keer wel zo is, kan het ook iets heel doms zijn. Als het héél koud is, wordt de kans op vreemde voorvallen nu eenmaal veel groter. Maar die lading moet door. Gelukkig komt het weinig voor en komen wij voor onderhoud en service gewoon thuis bij onze dealers. Het flexible maintenance contract helpt daarbij om de uptime te verbeteren.”
Vos Transport was een van de eerste Lean and Green gecertificeerde transporteurs in Nederland. “Inmiddels hebben we twee sterren en dit jaar moet de derde erbij komen. Daar moeten de nieuwe Scania’s aan bijdragen. Maar de aankoop is ook een onderdeel van onze filosofie: “Wij willen het nieuwste en dus het schoonste en zuinigste rijden. Gemiddeld houden wij een voertuig 36 tot 42 maanden. Dan hebben ze een half miljoen kilometer gereden want wij halen tussen de 130 en 160 duizend per jaar omdat we ook veel dubbel bemand onderweg zijn. Deze strategie bracht onze hele vloot heel snel op Euro-6 en met deze batch zijn wij hard op weg om helemaal Euro-6 step C te rijden.
Afgezien van het kenmerkende logo met de pijl op de deur zijn de nieuwe voertuigen echte werkpaarden. “We rijden met strak materieel, maar zakelijk verantwoord en veilig. Wel een goede premiumstoel, een koelkast, een retarder en een ADR-keuring, track & trace en navigatie, maar weinig geen poespas.” De nieuwe trucks zullen zeker helpen om nieuwe chauffeurs te werven. “Ondanks dat we nu weinig problemen hebben om chauffeurs te vinden, merken we wel dat het ook voor ons steeds lastiger gaat worden. Dit nieuwe materiaal gaat ons daar zeker bij helpen en verder proberen we een goede werkgever te zijn.”
Waar dan wel op de diesel gelet wordt. “Als je een derde ster wilt verdienen moet alles kloppen. Daarom hebben we ons eigen brandstofmonitorprogramma ontwikkeld en maken we verder goed gebruik van de gegevens die Scania’s ons biedt. We maken gebruik van hun trainingen, maar ook van andere partijen”, We rijden nu 1:3,8. Met de nieuwe moet dat nog beter worden. Maar ook dan blijft brandstof een zorg. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege het klimaat en het milieu. Je wilt je klanten het schoonste kunnen aanbieden. Vandaar dat we nu samen met Scania ook kijken naar de aanschaf van een LNG-truck voor sommige toepassingen. Uiteraard kijken we hierbij ook naar de tankinfrastructuur van LNG.”
Vos Transport is een logistieke dienstverlener met expertise in het transport op Scandinavië, Engeland, Duitsland en Benelux. Naast het wegtransport biedt men de klanten ook intermodale diensten.