LEVC VN5 elektrische bestelwagen met 'hulpmotor'

LEVC VN5 21 lv29-9-21. London Electric Vehicle Company introduceert de VN5 in Nederland. Een bijzonder opvallend model met bijzondere aandrijving.

 

 

De LEVC VN5 is een elektrisch aangedreven bestelwagen die voorzien is van een elektromotor en een range extender (rijbereik verlenger). De aandrijving van de VN5 is een soort variatie op een auto met hybride systeem en een waterstof-elektrisch aangedreven voertuig. Bij een hybride systeem neemt de brandstofmotor de aandrijving over zodra de batterij te weinig energie levert. Bij een auto die op waterstof rijdt zorgt de motor ervoor dat de batterij voor de elektrische aandrijving voortdurend wordt opgeladen.
LEVC VN5 21 lv
De LEVC VN5 is een volledig aangedreven elektrisch voertuig met een actieradius van 98 km. Dat is voldoende om in een stad waar alleen elektrisch vervoer is toegestaan bestellingen af te leveren. Om vervolgens weer nieuwe lading buiten de stadskern op te halen kan een tekort aan elektrische energie ontstaan. Om dat te voorkomen is de VN5 voorzien van een range extender. Dat is een 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor van Volvo. Die kun je buiten de milieuzone inschakelen om de accu weer op te laden. De motor drijft niet de auto aan, maar genereert elektriciteit waarmee de batterij wordt opgeladen. De auto wordt dus nooit aangedreven door de brandstofmotor. Het is mogelijk drie verschillende rijmodi in te schakelen. Alleen de elektromotor, plus ingeschakelde range extender of automatisch. In het laatste geval kiest de techniek of de 'hulpmotor' mee moet werken. Totaal heb je dan een uitstootvrij rijbereik van 489 km.
De London Electric Vehicle Company is slim genoeg om zich te realiseren dat een auto met deze aandrijving misschien niet als elektrisch voertuig wordt erkent in een milieuzone waar louter 100% elektrische voertuigen zijn toegestaan. Het bedrijf dat bezig is de markt te veroveren in Europa krijgt in dat opzicht te maken met uiteenlopende regels in de diverse landen.
“Aan oplossingen wordt volop gedacht en gewerkt”, aldus Martin Rada, managing director voor Europa. “Wij zullen per land de auto aanpassen aan de geldende voorschriften.” Hoe is moeilijk vooruit te zeggen, maar technisch is er heel veel mogelijk om aan alle eisen te voldoen.”
LEVC VN5 21 lzij

Taxi en uitstraling
De naam en het uiterlijk van de LEVC tonen duidelijk de roots van het voertuig. Het model stamt af van de Fairway, die in 1989 werd geïntroduceerd door London Taxis International. Al ruim een eeuw is het model, dat vroeger ook werd gebouwd door Austin, gezichtsbepalend voor de Britse hoofdstad. In 2013 nam Geely Auto uit China de London Taxis Company over en in 2017 werd de fabrikant omgedoopt tot LEVC. In 2018 introduceerde de in Birmingham gevestigde autobouwer de TX, de nieuwe elektrische taxi. Voortbordurend op hetzelfde iconische model is er nu de VN5 bestelwagen. LEVC hoopt uiteraard met de bijzondere techniek Europa te overtuigen, maar het oog wil ook wat. Het zal duidelijk zijn dat het bijzondere model juist aantrekkelijk kan zijn voor bedrijven om een speciale uiting toe te voegen aan de uitstraling van hun werkzaamheden of de producten die zij leveren.
LEVC VN5 21 laadruimte

Ruime bedrijfswagen
Een opvallend uiterlijk kan meewerken aan reclame voor je bedrijf. Nog belangrijker zijn uiteraard de gebruiksmogelijkheden van de bestelwagen. Met een laadvermogen van 5,5 m³ kan de VN5 gemakkelijk twee Euro2/3-pallets vervoeren (1.000 x 1.200 mm) met een bruto/netto laadvermogen tot 830/735 kg. De bedrijfswagen heeft een grote laaddeur aan de zijkant (waardoor een pallet zijdelings kan worden geladen) en een 60/40-splitdeur aan de achterzijde om het laden en lossen gemakkelijk te maken voor de bestuurder. De VN5 kan worden uitgerust met stellingen, dakdragers, lichtbalken, thermogeregeld transport en andere op maat gemaakte aanpassingen die door klanten in uiteenlopende sectoren worden gevraagd. 
LEVC VN5 21 deuren

Interieur
Ook het interieur van de VN5 wordt gedeeld met de TX, met een beproefde ergonomische, ontspannen en stressvrije chauffeurscabine die door duizenden taxichauffeurs in de straten van Londen wordt gebruikt. De bestuurdersstoel is ergonomisch ontworpen en volledig verstelbaar en ook het stuur kan worden versteld voor het bereik en de hellingshoek. De cabine is geoptimaliseerd voor professioneel gebruik, met instellingen die toegankelijk zijn via een groot centraal touchscreen met een intuïtieve interface, terwijl de heldere ledverlichting duidelijk andere bedieningselementen verlicht. Voldoende opbergvakken in de deuren, het handschoenenkastje en de middenconsole zijn ontworpen om gemakkelijke toegang te bieden als dat nodig is.

Op maat gemaakt voor het werk
Er zijn drie VN5-varianten verkrijgbaar, de Business, City en Ultima, met een hoog niveau van standaarduitrusting en altijd met de eisen van de gebruiker in het achterhoofd. Alle VN5-modellen zijn standaard voorzien van Autonomous Emergency Braking (AEB), bestuurders- en passagiersairbags aan de voor- en zijkant, cruisecontrol, een negen inch touchscreen en klimaatregeling met twee zones, evenals 50kW DC-snel laden en minimaal 11kW AC-snel laden. De City-uitvoering omvat voorruitverwarming, parkeersensoren voor en achter, gordijnairbags en Lane Departure Warning (LDW), terwijl het vlaggenschip Ultima standaard is voorzien van een achteruitkijkcamera, luxe stoelen, metallic lak en 22kW AC-laadvermogen.

Er zijn zes optiepakketten verkrijgbaar waarmee klanten hun VN5 kunnen aanpassen aan hun specifieke voorkeuren. Het Comfort-pakket omvat luxe bestuurders- en passagiersstoelen, satellietnavigatie, opbergruimte onder de stoel en voorruitverwarming. Het Safety-pakket wordt geleverd met het informatiesysteem voor verkeersborden (RSI), de Intelligente snelheidsaanpassing (Speed Limit Intelligent Function - SLIF), Lane Departure Warning (LDW) en gordijnairbags.

Slim in het verkeer en gemakkelijk te laden
De VN5 heeft een toonaangevende draaicirkel van slechts 10,1m. Net als de TX is de VN5 ontworpen voor een ongeëvenaarde mobiliteit in druk stadsverkeer en functioneert moeiteloos op krappe stadswegen.
LEVC VN5 21 draaicirkel

Veiligheid staat voorop
De VN5 is vanaf het begin ontworpen volgens de hoogste veiligheidsnormen. De passieve en actieve systemen werken samen om de inzittenden van het voertuig te beschermen, de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren en de kosten die gepaard gaan met hoge ongevallencijfers te verlagen. De gelijmde aluminium zelfdragende en SMC-constructie van de VN5, uniek in deze sector, is enorm sterk en absorbeert twee keer meer botsingsenergie dan zacht staal.

Het voertuig is standaard uitgerust met Autonomous Emergency Braking (AEB), om zowel de inzittenden van het voertuig als voetgangers, fietsers en andere kwetsbare weggebruikers te beschermen tegen ongevallen bij lagere snelheden. AEB werkt ook bij hogere snelheden tijdens interlokale ritten. Mocht er ooit een aanrijding plaatsvinden, dan zal het post-impactremsysteem ingrijpen om verdere aanrijdingen door terugslag te stoppen.

Andere beschikbare veiligheidssystemen zijn noodremassistent en ABS, de bestuurders- en passagiersairbags aan de voor- en zijkant en de optionele gordijnairbags.

Eerste rij-impressie
Om kennis te maken met de LEVC VN5 heeft de fabrikant een auto in de configuratie Ultima meegebracht. Een model dus voorzien van alle luxe en vrijwel alle opties. Omdat het een bestelwagen betreft beginnen we onze 'ontdekkingsreis' bij de achterdeuren. Die geven ruim toegang tot de laadruimte die voorzien is van een keurige kunststofvloer. De zijdeur schuift open. De opening die daardoor ontstaat is groot genoeg om een europallet eenvoudig in te laden. De eerste ruim voldoende vullen we in op ons testrapport.
LEVC VN5 21 europallet
We lopen rondom de auto om in te stappen voor de eerste testrit. De achterlichten vallen op. Ze zijn niet al te groot en liggen verzonken in de carrosserie. Weer een voldoende. Want mocht je onverhoopt bij het achteruit rijden een achterlicht kapot maken, dan zit je niet direct op hoge kosten voor een dure nieuwe unit. Een klein armatuur is altijd goedkoper.
Bij het openen van het linker portier valt direct de luxe van model Ultima op. Fraai stuur, keurig dashbaord en groot touchscreen. De stoelen verdienen een extra punt. Ze zien er prachtig uit en zitten uitstekend zo zal later blijken. Het is duidelijk dat Volvo ook aan het interieur volop heeft meegewerkt.
LEVC VN5 21 int
De elektromotor wordt eenvoudig aangezet door een knop op de middenconsole naar rechts te draaien. Ernaast zit de hendel waarmee je de aandrijving in vooruit, neutraal en achteruit kunt zetten. Tikkie naar voren, zachtjes met de voet op de rechterpedaal trappen en daar gaan we al. Wat onmiddellijk opvalt is het lichte stuurkarakter. Dat verwacht je niet bij zo'n zware bestelwagen. Hij stuurt daardoor bijzonder prettig. Het hoge eigen gewicht heeft ook een voordelige invloed op de stabiliteit van het voertuig dat in bochten nauwelijks overhelt. Acceleren doet hij als een echte EV behoorlijk snel. De collega met wie ik onderweg ben en ik krijgen een behoorlijk positieve indruk van de VN5. Hij is lekker vlot en biedt uitstekend comfort in de luxe Volvo-stoelen.

Minder tevreden zijn we over de navigatie. Ook een onderdeel van Volvo. Af en toe worden we te laat geïnformeerd door de vriendelijke vrouwenstem uit de luidspreker. Soms geeft ze 2 kilometer van tevoren al de instructies. De informatie op het prachtige touchscreen is helaas ook niet altijd accuraat. Dat leidt enkele keren tot twijfel en ook tot verkeerd afslaan.
“Omkeren, alstublieft?” luidt in die gevallen de instructie. Je bent dan geneigd om bij de eerste de beste afslag of de ingang van een boerenerf op te zoeken, achteruit te rijden en dan om te keren. Hoeft niet! Net zoals een taxichauffeur dat in Londen doet kun je met de VN5 op een smalle binnenweg de LEVC in een keer omdraaien. De voorwielen kunnen bijna dwars onder de auto worden gestuurd. Je hebt aan 10 meter en 10 centimeter genoeg om de ruim 5 meter lange bestelwagen in een keer om te draaien. Daar kunnen berijders die dagelijks in woonwijken bestellingen af moeten leveren een boel voordeel aan hebben.

Conclusie
De LEVC VN5 is een bijzondere bestelwagen. Met zijn speciale uiterlijk kun je als bedrijf positief opvallen. De laadruimte en mogelijkheden om te laden zijn ruim voldoende voor een flinke vracht. De auto rijdt uitstekend en stuurt fijn. De navigatie kan beter. Hoe dit elektrische voertuig in de toekomst als volledig elektrisch voertuig toegang zal hebben in afgesloten stadskernen blijft een vraag die pas beantwoord kan worden als de regels duidelijk zijn. De bouwer van de LEVC is daarop voorbereid. Probleem daarbij is echter dat de regels voor elk land en soms zelfs per stad verschillend zijn.
LEVC VN5 21 la

Specificaties van de VN5
Afmetingen laadruimte en exterieur
Lengte - 5233 mm
Totale breedte inclusief spiegels - 2083 mm
Totale hoogte - onbeladen - 1990 mm
Max. laadvolume - 5,5 m³
Breedte zijdeuropening - 1128 mm - voor zijdelings laden van pallet
Hoogte zijdeuropening - 1199mm
Breedte achterdeuropening - 1253 mm
Hoogte achterdeur - 1272 mm
Max. bruto/netto laadvermogen - 830/735 kg
Bruto voertuiggewicht - 2900 kg
Draaicirkel stoeprand tot stoeprand - 10,1 m 

Aandrijflijn en opladen
Actieradius: 98 km elektrisch, 489 km totaal bereik (WLTP)
Piekvermogen: 150 pk
Maximum koppel: 250 Nm
Batterijcapaciteit: 31 kWh
Generator: 1,5 l 3-cilinder
Inhoud brandstoftank: 36 l
Laden op wisselstroom: 11 of 22 kW (CCS)
Laden op gelijkstroom: 50 kW (CHAdeMO)
Officieel gecombineerd brandstofverbruik: 0,9 l / 100 km (WLTP)
Officiële CO2-emissie (g/km): 21 WLTP
Maximale snelheid: 128 km/u
0-100 km/u: 13,2 seconden
Onderhoudsinterval: 40.000 km/1 jaar