Ford Transit Custom Sport een super besteller

Ford Transit CS 18 rv13-6-18. Neem een bestelwagen met een standaarduitrusting waar je U tegen zegt en doe daar nog eens bijna 10.000 euro aan opties bij. Resultaat? Stap maar eens in.

 


Tekst en foto's: Arie Blokland (interieurfoto's Ford)

Als je de nieuwe Ford Transit Custom Sport (L1H1) op de parkeerplaats ziet staan is zonder twijfel duidelijk dat we hier te doen hebben met een bestelwagen. Maar de oranje kleur en de dubbele zwarte strepen over het midden geven onmiddellijk aan dat het hier niet om een gewone Transit gaat. Die oranje kleur en die strepen... Dat hebben we eerder gezien...
Ford Transit CS 18 neus
Bij een Mustang!
Er is niet echt veel verschil tussen de kleuren Orange Glow van de besteller en Orange Fury van Ford's uitdagende sportwagen. De zwarte 18 inch lichtmetalen velgen met brede Goodyear Eagle F1 banden geven de bus nog eens vier extra punten die de sportieve uitstraling accentueren. Dit is een bus waarin je gezien wordt en wellicht ook graag gezien wilt worden.
Ford Transit CS 18 wiel
Scala aanmogelijkheden
Misschien gaat een vergelijk met de Mustang iets te ver. Toch raak je die gedachte niet helemaal kwijt als je instapt en achter het stuur plaatsneemt op de met leer uitgevoerde stoelen. Een uitgebreid dashboard, een stuur vol knoppen en prominent in het midden een 8 inch touchscreen met daaronder een klein pookje om de 6-traps automatische versnellingsbak te bedienen. Als we dat eerst allemaal uitgebreid zouden gaan bestuderen duurt het nog uren voor we gaan rijden. Wie een Transit Custom Sport inclusief alle toeters en bellen uit het accessoireboekje bestelt zal in de loop der tijd zijn auto beter leren kennen en erachter komen wat een scala aan mogelijkheden al die luxe en extra veiligheid te bieden heeft. We laten alle opties even voor wat het is en starten de motor.
Ford Transit CS 18 dash

Interieur ontwerp van Nederlander Amko Leenarts
Dit topmodel is voorzien van de allernieuwste 170 pk / 450 Nm EcoBlue 2-liter dieselmotor, die tevens leverbaar is in 105 pk/ 360 Nm en 130 pk/ 385 Nm. Deze nieuwe krachtbron levert betere prestaties tegen minder kosten dan de vorige 2.2-liter. Het brandstofverbruik ligt 13% lager en bij lage snelheden is er 20% meer koppel. Hij ontwaakt uit de ruststand met een grom om vervolgens vrijwel zonder geluid en trillingen op stationair toerental te wachten op verdere orders. Omdat ie nog koud is mag ie rustig aan beginnen. We zetten de SelectShift in D en trappen het gaspedaal voorzichtig in. Even laat de motor zich weer horen en ons voelen dat hij er zin in heeft. De zestraps automatische transmissie schakelt soepel over. Je voelt er eigenlijk weinig van. Als we op de snelweg een kruissnelheid van 100 km/h bereiken hoor je de motor nauwelijks. Wat een rust in de cabine, een heel fraai ontwerp van onze landgenoot Amko Leenarts. De Director Global Interior Design van Ford paste dit dashboard voor het eerst toe in de nieuwe Fiesta en later ook in de EcoSport SUV.
Ford Transit CS 18 int
De nieuwe Transit is de eerste bedrijfswagen die is uitgerust met Intelligent Speed Limiter. Dit systeem houdt met een camera de verkeersborden in de gaten en past desgewenst de maximumsnelheid van het voertuig aan op de op dat moment geldende maximaal toegestane snelheid op de betreffende weg. De Intelligent Speed Limiter zorgt voor een meer ontspannen rij-ervaring en helpt om boetes voor het overschrijden van de maximum snelheid te voorkomen.
Dat creëert dus de gelegenheid om relaxed in de halflederen bestuurdersstoel met de rechterarm op de leuning verder te toeren en je blik te laten dwalen door het uitgebreide interieur. Aan beide uiteinden van het dasboard vinden we bekerhouders en houders voor tweeliterflessen. Onder de versnellingspook zit nog een uitklapbare bekerhouder. Alleen al in het dashboard is 25 liter opbergruimte verwerkt. Er zijn vakken voor papieren, klemborden en mobiele apparaten. Er is een ruim handschoenenkastje. Op het stuur zitten diverse bedieningsknoppen voor onder meer radio (DAB natuurlijk), navigatie en telefoon. Bovenop het dashboard staat prominent een 8 inch kleurenscherm voor radio, telefoon en navigatie. Een touchscreen dat werkt via het SYNC3 communicatie en entertainmentsysteem van Ford. Dat alles inclusief klimaatfuncties kun je ook via spraakopdrachten bedienen. Roep: “Ik heb brandstof nodig.” en SYNC 3 wijst je op het scherm het eerste de beste tankstation. “Ik heb zin in koffie.” geeft een café in de buurt aan op de navigatie. Je kunt ook een adres inspreken. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Adaptive Cruise Control zorgt ervoor dat je voldoende afstand houdt van je voorganger als je met je auto zit te praten. Lane Keeping Alert houdt je binnen de lijnen op de weg. Side Wind Stabilisation voorkomt slingeren. Al die hulpsystemen willen niet zeggen dat je achterover in de comfortabele stoel de krant kunt gaan lezen. Je moet de handen aan het stuur houden en blijven opletten. Maar in geval van nood is er nog wel het noodremsysteem Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection. Met andere woorden; als de Transit een plotseling overstekende voetganger waarneemt trapt hij stevig op de rem.
Ford Transit CS 18 rv
Op een mooie zonnige dag in juni hebben we die hulptroepen niet nodig. Tenminste dat gevoel heb je. Desondanks houden de systemen alles in de gaten. Hoewel, bij het achteruitrijden en parkeren maken de camera's die op het grote scherm een geweldig goed beeld geven van wat er zich afspeelt achter de auto het de bestuurder wel lekker makkelijk. Dat zal ongetwijfeld een geweldig goede hulp zijn voor de chauffeur die op lastige plaatsen zijn vracht af moet leveren. Hierbij verdienen ook de zijspiegels te worden genoemd. Links en rechts zijn ruim bemeten spiegels gemonteerd die een uitstekend zicht naar achteren geven. Daaronder dodehoekspiegels. Bovendien zijn ze voorzien van BLIS (Blind Spot Information System). Het helpt om veiliger van rijstrook ter wisselen. Radar-sensoren scannen de dode hoeken in beide spiegels. Als die iets opmerken wat de bestuurder niet ziet gaat er in spiegel een lampje branden.

Ford Transit CS 18 spiegel
De elektrische verwarming van de bestuurdersstoel en bijrijdersbank hebben we evenmin uitgeprobeerd. Verwarmbare voorruit heb je ook niet nodig als het buiten tegen de 30 graden oploopt. De regensensor, make-up spiegels met verlichting, automatisch inschakelende Bi-Xenon koplampen, 2x USB, 220 volt aansluiting tussen de stoelen en... Je hebt minimaal vier jaargetijden nodig om alles te ervaren en volop te genieten van de standaarduitrusting en alle opties op deze zeer uitgebreid uitgeruste Transit Custom.
Hij is inmiddels warm en moet maar eens laten zien wat hij waard is. Gas op de plank! Van een keurige bestelwagen, of rijdend kantoor zo je wilt, toont de Custom nu waarom er ook Sport achter zijn naam staat. Grommend als een sportwagen trekt hij vliegensvlug weg uit stilstand. De motor laat zich nu met een onmiskenbaar sportieve klank horen. Hoger in de toeren wordt hij rustiger, maar zodra de automaat een trap opschakelt en het toerental zakt begint hij weer met een grom aan de volgende acceleratie. We waren net een beetje brave bestelwagenchauffeur geworden, maar nu begint het vergelijk met de Mustang toch weer op te borrelen. Wat een kracht spreidt de EcoBlue ten toon. Enkele behoorlijke middenklassers moeten het een aantal keren afleggen bij een stoplichtsprint. Ja! Een bestelwagen is daar niet voor. Maar als je topmodel bent en Transit Custom Sport je naam is, je bovendien voorzien bent van een sportieve styling kit met zijskirts in carrosseriekleur en wielkastverbreders plus sportieve striping op de zijkant en over de auto heen, nou dan vraag je er wel een beetje om.
Ford Transit CS 18 rzij
En die mooie brede 18 inch banden zien er eveneens uitdagend uit. Dus trappen we het gaspedaal nog eens diep in, nemen we een op- en afrit sneller dan je zou doen als de laadruimte vol zou zitten met eieren, en remmen we sportief hard af voor een bocht omdat het kan met een lege bak en deze sportieve besteller uitdagend goed reageert en presteert. De wegligging doet niets onder voor een sportieve personenauto. Hoogst waarschijnlijk fronsen andere weggebruikers op dit moment hun wenkbrauwen. Achter het stuur echter is het volop genieten van de uitstekende rijkwaliteiten. Wie deze bestelwagen voor zijn beroep mag gebruiken zal elke dag met zijn werk doen.
Ford Transit CS 18 la
Conclusie
De Ford Transit Custom Sport is een luxe bestelwagen met een sportief rijkarakter. Met deze bestelwagen kun je voor de dag komen. Het is een genot om met deze auto te rijden, maar hij heeft uiteraard ook een andere belangrijke taak te vervullen. Namelijk het vervoer van vracht. Je kunt de Custom inzetten als rijdend kantoor of werkplaats, voor vracht- of personenvervoer. Er is een scala aan mogelijkheden. Hoger dak, langere wielbasis, laadvermogen tot 1450 kg plus kombi en dubbele cabine varianten.
Ford Transit CS 18 achter
In 2019 komt Ford met een grote innovatie van de bedrijfswagens. De Plug-in-Hybrid (PHEV Transit Custom) zal zijn intrede doen. Met een grote accucapaciteit zal de Transit PHEV emmissievrij door steden kunnen rijden. Daarnaast zal de PHEV optioneel kunnen worden aangedreven door de 1.0 EcoBoost, de veelgeprezen benzinemotor van Ford.