Scania 410 pk LNG-motor wint aan populairiteit
15-2-18. Er is veel vraag naar Scania’s 13-liter 410 pk gasmotor voor de zwaardere toepassingen.
Eind vorig jaar introduceerde Scania haar nieuwe 13-liter 410 pk gasmotor. Dat deze krachtbron voor de langere afstanden of de zwaardere lasten in een groeiende behoefte voorziet was van tevoren wel duidelijk. LNG wint als brandstof overtuigend aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk / 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV of in het containervervoer of als bouwvoertuig. In Europa heeft al een groot aantal gerenommeerde en innovatieve logistiek dienstverleners interesse getoond en orders geplaats voor de nieuwe motor. Nederland loopt daarin voorop.
De motor waarop door menigeen met smart naar werd uitgekeken. Zo mag de 13-liter gasmotor van Scania gerust genoemd worden. Naast de 9-liter gasmotoren, voor de meer regionale toepassingen, dekt de nieuwe motor het zwaardere segment met de langere afstanden af. Met de rijkarakteristieken van de Scania gasmotoren vormen deze met LNG nu een volwaardig alternatief voor de diesel. Een aantal vervoerders heeft de shift naar duurzaam transport voortvarend ingezet en als één van de eersten gekozen voor de nieuwe 13-liter gasmotor. Onder hen zijn gerenommeerde bedrijven als Meijndert Trucking en AB Transport Group.
Meijndert Trucking B.V.
Rien Meijndert is duidelijk over zijn keuze voor LNG. “LNG is het eerste echte serieuze alternatief voor diesel. Wanneer wij investeren in nieuw materiaal spelen duurzame motieven daarbij een grote rol. Wij kiezen duidelijk voor de lange termijn. Of het nu om trucks, trailers of om nieuwe tanks gaat, wij gaan niet voor de snelle oplossingen.” Meijndert plaatste een order voor vijf nieuwe Scania 13-liter LNG voertuigen in ADR uitvoering. Scania heeft in 2015 de eerste 340 pk LNG ADR truck bij Meijndert geleverd. Shell is de leverancier voor de LNG bij Meijndert en samen compenseren zij de CO2-uitstoot zodat Meijndert met hun LNG trucks CO2-neutraal transport kunnen aanbieden.
Wat voor Meijndert mede van belang was voor de LNG keuze zijn de sterk gereduceerde emissies die LNG heeft ten opzichte van dieseltrucks, de veel lagere zwavel, stikstof en fijne deeltjes zijn samen met een 50% vermindering van het geluid zeer belangrijke factoren die op lokaal niveau de leefbaarheid vergroten, terwijl de sterke CO2 reductie juist globale problemen aanpakt.
Ook op andere terreinen besteedt Meijndert veel aandacht aan duurzaamheid. Door een pro actief beleid wordt de betrokkenheid van de chauffeurs en kantoorpersoneel vergroot. “Ons personeel is ons visitekaartje. In onze tak van sport, met het transport van gevaarlijke goederen, is niet alleen het materiaal, maar ook de persoon cruciaal. We besteden dan ook uiteraard veel tijd aan training en vakkennis.”
AB Transport Group
Duurzaamheid speelt ook bij AB Transport Group een belangrijke rol. De groene stip in het logo symboliseert deze toewijding. Nadat de transportspecialist in de agri- en foodsector eerder al twee Scania 340 pk LNG voertuigen in de vloot opnam heeft het bedrijf nu een order geplaatst voor nog eens vier LNG voertuigen, maar dan met de 410 pk 13-liter motor. Het bedrijf met diverse vestigingen in West-Europa heeft de ambitie uitgesproken het wagenpark te blijven verduurzamen en LNG speelt daarin een belangrijke rol. Maar dat zijn niet de enige maatregelen die het bedrijf neemt. Zo dringen ze leegrijden verder terug door een uitgekiend Transport Management Systeem bij de planning en ontwierpen zij, samen met de leveranciers, lichtere trailers waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten door het eigen gewicht. Met zo’n 1.100 trucks en 1.800 trailers is verduurzaming van het wagenpark van AB Transport Group een flinke klus, maar één die het bedrijf zeker niet uit de weg gaat.
De 13-liter Scania gasmotor werd op 7 november jl geïntroduceerd op de Italiaanse beurs Ecomondo. De OC13 is gebaseerd op Scania’s bekende 13-litermotoren en is nieuw ontwikkeld. Scania’s gasmotoren zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof volledig met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren het geval is, en het voormengen van de brandstof vindt plaats op de weg naar de cilinders.
“Deze nieuwe gasmotor is precies de motor waarop veel van onze klanten hebben gewacht,” aldus Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland. “Bij de ontwikkeling is veel aandacht besteedt aan de dieselkarakteristieken van de motor. Net als onze 9-liter gasmotoren heeft hij een fantastische trekkracht en een directe respons op het gaspedaal. Uiteraard dan weer wel met de stille eigenschappen, want ook deze motor is Piek QuietTRUCK gecertificeerd.”
De nieuwe 13-liter gasmotor draait altijd in combinatie met Scania Opticruise, de automatische versnellingsbak van Scania. Dit betekent natuurlijk dat de chauffeur eersteklas schakel- en rijcomfort geniet, met snelle, trefzekere versnellingen.