Scania DC09 en DC13 motoren 2% zuiniger
11-3-19. De vernieuwde DC09 en DC13 motoren van Scania leveren dankzij lagere interne wrijving, vernieuwde turbo's en intelligente hulpsystemen een brandstofbesparing van 2% op.
De transportindustrie zit in de transitie naar alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen, maar de meeste sectoren en vervoerders zijn nog steeds afhankelijk van verbrandingsmotoren. Een eenvoudige manier waarop u een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de overgang naar duurzaam transport en tegelijkertijd gunstige totale bedrijfskosten kunt realiseren, is door een zuinige Scania aan te schaffen met een verbrandingsmotor die op een alternatieve brandstof loopt. De V8-motoren van Scania kunnen ook op HVO lopen en zijn al vijftig jaar een begrip op het gebied van efficiëntie in de transportindustrie. Nu de urgentie omtrent het afremmen van de klimaatverandering groeit, is de legendarische V8 relevanter dan ooit.
“De vernieuwde 13-litermotor is de ideale oplossing voor klanten voor die op zoek zijn naar een motor die niet te zwaar is en toch een groot vermogen heeft,” aldus Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Hoofd Scania Trucks. “Ook als ze met zware belastingen moeten werken, haast hebben of met steile hellingen te maken krijgen, kunnen zulke klanten met een DC13 500-motor altijd aanspraak maken op voldoende vermogen. Als het gewicht niet zo belangrijk is, kunnen ze ook kiezen voor een robuuste 520 V8-motor. Die motor heeft een hoger maximaal koppel en levert op een meer lineaire wijze kracht.”
Scania levert DC13-volumemotoren in vier vermogensklassen: 370, 410, 450 en 500 pk. Wat deze motoren met elkaar gemeen hebben is dat ze alle vier uitstekende prestaties leveren wat betreft brandstofbesparing en alle vier met SCR-only voor de nabehandeling van uitlaatgassen en turbo’s met vaste geometrie zijn uitgerust. In combinatie met een Scania-contract met flexibel onderhoud levert de intrinsieke duurzaamheid van deze motoren een vergroting op van de productiviteit en uptime en draagt deze bij aan de optimalisatie van de totale bedrijfskosten. De DC13 500-motor is ook geschikt voor veeleisende taken op markten waarop er gewerkt wordt met beperkte voorasladingen.
De sterk verbeterde brandstofcijfers - tot 2 procent brandstofbesparing, hetzelfde voor de DC09-serie van vijfcilinder inlinemotors en de DC13-motoren in dezelfde reeks - zijn behaald dankzij vernieuwingen en zorgvuldige afstemming van de kleinste details door de ingenieurs van Scania. Beide series worden voortaan uitgerust met variabele koelvloeistofpompen die brandstof besparen door middel van gereduceerde werking bij lage belastingscycli. Ze hebben ook een variabele stuurbekrachtigingspomp, een functie die een kleine maar belangrijke bijdrage levert aan de algehele brandstofprestaties. De inlaat- en uitlaatspruitstukken zijn, net als de turbine-behuizingen, aangepast om de pulsenergie te vergroten en voor een snellere respons te zorgen.
De ingenieurs van Scania hebben ook extra aandacht besteed aan de interne wrijving. De zuigers en ringen zijn veranderd om wrijving te verminderen en de DC09 heeft nu stalen zuigers die, in combinatie met een nieuwe cilindercoating, een nog lager niveau van wrijving bieden. Alle DC09- en DC13-motoren hebben nu een hogere compressiesnelheid (zie onderstaande grafiek) en de maximale cilinderdrukken zijn verhoogd. De DC13-motor (500) uit het topsegment heeft ook een nieuwe turbo-unit met kogellagers in plaats van glijlagers, voor een extra snelle respons.
De DC13-serie heeft nu een nog bredere koppelcurve dan voorheen, aangezien het maximale koppel al is bereikt bij 900 omw./min in plaats van 1000 omw.min (zie voor de exacte gegevens de grafiek hieronder). Dit zorgt voor snellere asoverbrengingen, met name bij toepassingen over lange afstanden, en ontwikkelt de filosofie van Scania met betrekking tot lage toerentallen/hoge koppels nog verder. Al deze aanpassingen en andere kleinere, zoals een koppeling met minder stijfheid, zijn verantwoordelijk voor het aanzienlijk lagere brandstofverbruik voor wat al brandstofbesparende en toonaangevende Scania-motoren waren.
“Deze bijgewerkte motorseries zullen hogere winsten voor onze klanten opleveren en zullen ook minder CO2 uitstoten in de atmosfeer,” zegt Vlaskamp. “Scania blijft ons assortiment aandrijflijnen verbeteren en uitbreiden, zodat we de juiste aanbieding voor elke individuele klant kunnen aanpassen. De verbrandingsmotor moet uiteindelijk plaats maken voor geëlektrificeerde aandrijflijnen, maar tot die tijd is het onze plicht om de best mogelijke oplossing te bieden - in alle betekenissen van de uitdrukking.”
Een legende op zijn hoogtepunt
Het feit dat Scania's V8 dit jaar zijn 50e verjaardag viert, zal niet onopgemerkt voorbijgaan aan de liefhebbers die de motor overal ter wereld heeft. Het verjaardagsfeest is al begonnen en blijft nog tot en met eind 2019 doorgaan in verschillende vormen en uitingen en op verschillende terreinen.
“Ik denk dat het voor omstanders moeilijk zal zijn om het niveau van passie, respect en bewondering te doorgronden dat deze legendarische motoren vertegenwoordigen,” aldus Vlaskamp. “Misschien kun je het nog het beste vergelijken met de trouwe schare fans die de beste internationale atleten in de loop der tijd vergaren als ze jaar in jaar uit op het hoogste niveau blijven presteren? Het draait voor een groot deel om emotie, maar als de V8 niet zulke goede prestaties zou leveren en het logische gedeelte van de hersenen niet bevredigen zou, zouden de gevoelens er ook niet zijn.”
Scania introduceerde in 2017 een nieuwe generatie Euro 6 V8-motoren die onmiddellijk om hun brandstofprestaties werden geprezen. De nieuwe serie, verkrijgbaar in uitvoeringen met 520, 580 en 650 pk, levert brandstofbesparingen op van 7 tot 10 procent voor klanten die in het bezit zijn van voertuigen met een hoog gecombineerd truck- en aanhangergewicht en/of die een hogere gemiddelde snelheid moeten kunnen behalen. De nieuwe V8-generatie is het antwoord van Scania op de ontwikkeling in de richting van zwaardere, langere vrachtwagens met betere prestaties op het gebied van uitstoot van CO2 per ton.
De laatste motoren met 520, 580 en 650 pk vormen samen met de hoogwaardige uitvoering met een vermogen van 730 pk een kwartet. Elke van deze vier motoren is in staat om voor klanten maximale prestaties te leveren op de weg. Scania stelt op de Bauma-beurs een indrukwekkende S 730 10x4/*6 transporttractor voor zware transporten tentoon. Scania pronkt met de machtige 730, de krachtigste V8 die Scania ooit gemaakt heeft, die met standaard onderdelen 3500 Nm geeft vanaf 1000 omw./min en 250 ton transportcapaciteit heeft.
Technische gegevens DC09
DC09 139 280 pk
DC09 140** 320 pk
DC09 141** 360 pk
Type Inline
Cilinderinhoud 9,3 liter
Ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3
Cilinders 5
Kleppen per cilinder 4
Boring x slag 130 x 140 mm
Compressie 20,1:1
Brandstofinjectie Scania XPI
Emissieregeling Scania SCR
Uitlaatrem 183 kW @ 2400 omw./min
Oliecapaciteit 31 liter
Max. vermogen 280 pk (206 kW) bij 1900 omw./min
320 pk (235 kW) bij 1900 omw./min 360 pk (265 kW) bij 1900 omw./min
Max. koppel 1400 Nm bij 1000-1400 omw./min 1600 Nm bij 1050-1400 omw./min 1700 Nm bij
1050-1475 omw./min ** Tevens leverbaar in een versie die tot wel 100 procent biodiesel gebruikt, zoals FAME
Technische gegevens DC13
DC13 162 370 pk DC13 163** 410 pk
DC13 164** 450 pk
DC13 165 500 pk
Type Inline
Cilinderinhoud 12,7 liter
Ontstekingsvolgorde 1-5-3-6-2-4
Cilinders 6
Kleppen per cilinder 4
Boring x slag 130 x 160 mm
Compressie 23,0:1 21.0:1
Brandstofinjectie Scania XPI
Emissieregeling Scania SCR
Uitlaatrem 242 kW @ 2400 omw./min
Oliecapaciteit 40 liter
Max. vermogen 370 pk (272 kW) bij 1800 omw./min 410 pk (302 kW) bij 1800 omw./min 450 pk (331 kW) bij 1800 omw./min 500 pk (368 kW) bij 1800 omw./min
Max. koppel 1900 Nm bij 900-1340 omw./min 2150 Nm bij 900-1340 omw./min 2350 Nm bij 900-1340 omw./min 2550 Nm bij 925-1340 omw./min
** Tevens leverbaar in een uitvoering die tot wel 100 procent biodiesel gebruikt, zoals FAME
Technische gegevens V8-motoren
DC16 116 520 pk 580 pk
DC16 118 650 pk
DC16 108 730 pk
Type V8-configuratie
Cilinderinhoud 16,4 liter
Ontstekingsvolgorde 1-5-4-2-6-3-7-8
Cilinders 90° V8
Cilinderkoppen 8
Kleppen per cilinder 4
Boring x slag 130 x 154 mm
Nokkenas Miller Normaal
Compressie 22,2:1 20,3:1 17,4:1
Brandstofinjectie Scania XPI
Emissiebehandeling Scania SCR
Scania EGR/SCR
Uitlaatrem 297 kW @ 2400 omw./min 320 kW @ 2400 omw./min
Oliecapaciteit 43 liter
Max. vermogen 520 pk (382 kW) @ 1900 omw./min 580 pk (427 kW) @ 1900 omw./min 650 pk (479 kW) @ 1900 omw./min 730 pk (537 kW) @ 1900 omw./min
Max. koppel 2700 Nm @ 1000-1300 omw./min 3000 Nm @ 950-1350 omw./min 3300 Nm @ 950-1350 omw./min 3500 Nm @ 1000-1400 omw./min
Alle Euro 5 en Euro 6 motoren van Scania kunnen lopen op een mengsel van maximaal 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) en elke verhouding tussen diesel en HVO, ongeacht tot welke serie de motor behoort.