Stellantis Pro One breidt serie bedrijfswagens op waterstofcel uit

3-2-24. Stellantis Pro One breidt bestaand aanbod van waterstofbrandstofcellen uit met interne productie, beginnend op middelgrote en grote bestelwagens in Europa.
Stellantis-Pro-Obe-Mid-size-Hydrogen-Fuel-Cell-Van-Line-up-24-4x.png

Stellantis Pro One- serie bedrijfsvoertuigen breidt zijn productiecapaciteiten van waterstofbrandstofcelvoertuigen uit met een eigen productie die nu begint voor zowel middelgrote als grote bestelwagens in respectievelijk Hordain (Frankrijk) en Gliwice (Polen), waardoor de nul van het bedrijf wordt verhoogd -emissie-aanbod. Het uitgebreide assortiment en de toegenomen interne productie op industriële schaal van bestelauto's met brandstofcel helpen de positie van Stellantis als de onbetwiste leider op het gebied van emissievrije voortstuwing van bedrijfsvoertuigen in Europa te versterken.

In oktober 2023 onthulde het bedrijf een volledige vernieuwing van het bestelwagenaanbod als sleutelelement van het strategische Pro One-offensief voor de bedrijfsvoertuigenactiviteiten van Stellantis. Stellantis en haar merken maken gebruik van een volledig assortiment geavanceerde geëlektrificeerde voortstuwings-, veiligheids-, ADAS- en connectiviteitstechnologieën om een ​​stressvrije omgeving voor chauffeurs te bieden en een betrouwbare zakenpartner voor commerciële eigenaren. Stellantis Pro One heeft een krachtige productievoetafdruk voor bedrijfsvoertuigen om zijn Europese leiderschap te ondersteunen met de vestigingen van Mangualde (Portugal), Vigo (Spanje) en Ellesmere Port (VK) voor K9 compacte bestelwagens, Hordain (Frankrijk) en Luton (VK) voor K0 middelgrote bestelwagens, en Atessa (Italië) en Gliwice (Polen) voor grote bestelwagens.

“De actie om middelgrote bestelwagens met waterstofbrandstofcellen en grote bestelwagens met brandstofcellen aan onze productielijnen toe te voegen, is een bewijs van onze toewijding om de leiding te behouden op het gebied van geavanceerde waterstoftechnologie en deze beschikbaar te maken voor onze meest veeleisende klanten.” zegt Jean-Michel Billig, Chief Technology Officer van Stellantis, Hydrogen Fuel Cell Vehicle Development. “De vaardigheden en toewijding van onze technische en operationele teams zijn essentieel als we de ambities van Dare Forward 2030 nastreven en de leiding behouden in het segment van emissievrije bedrijfsvoertuigen.”

De brandstofcelversies van de bedrijfswagens zijn gericht op het ondersteunen van intensief klantengebruik en bouwen voort op de technologie die wordt gebruikt in de emissievrije BEV-varianten van de voertuigen, met de extra voordelen van korte tanktijden en geen concessies aan het laadvermogen. Voor de middelgrote bestelwagens levert een tweede generatie van het brandstofcelsysteem een ​​segmentrecordbereik van maximaal 400 km en een tanktijd van minder dan vier minuten op. Voor de grote bestelwagens zorgt de toevoeging van brandstofceltechnologie voor een bereik van maximaal 500 km en een tanktijd van slechts vijf minuten.

Stellantis zal acht brandstofcel-waterstofversies van middelgrote en grote bestelwagens in eigen beheer produceren: Citroën ë-Jumpy en ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo en E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro en Movano, en Peugeot E- Expert en E-Boxer.

Waterstofbrandstofceltechnologie speelt een belangrijke rol in de routekaart voor emissievrije voortstuwing van Stellantis. Stellantis, gelanceerd in 2021, is de eerste fabrikant ter wereld die dit type voertuig op de markt brengt. In 2023 werd Stellantis een gelijke derde aandeelhouder van Symbio, een toonaangevend waterstoftechnologiebedrijf met activiteiten in Europa en de Verenigde Staten. 

Over Stellantis Pro One
Stellantis Pro One is toegewijd aan het leiden van de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen met het meest efficiënte productportfolio, 20.000 speciale contactpunten en concurrerende diensten, waardoor uitzonderlijke oplossingen van de merken Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall aan professionele klanten worden geboden. Stellantis Pro One, een van de zeven bedrijven in het strategische plan Dare Forward 2030, streeft naar een verdubbeling van de omzet, een mix van 40% elektrische voertuigen met batterij-, waterstof-brandstofcel- en voortstuwingstechnologieën die de actieradius vergroten, en over-the-air updatemogelijkheden voor elk nieuw voertuig vanaf 2026, een reeks verbonden diensten gericht op het verbeteren van de efficiëntie van zakelijke klanten, en innovatieve autonome oplossingen. Als zodanig zal Stellantis Pro One sterk bijdragen aan het behalen van de Dare Forward 2030-doelstellingen om tegen 2030 een verkoopmix van 100% BEV-personenauto's in Europa en 50% BEV-verkoopmix van personenauto's en lichte vrachtwagens in de Verenigde Staten te bereiken. Pro One maakt volledig deel uit van de ambitie van het bedrijf om tegen 2038 een CO2-netto-nulbedrijf te worden, inclusief alle scopes, met een procentuele compensatie van de resterende uitstoot.