Volvo FH 8x4 Electric voor dijkwerk Millenaar & van Schaik

17-12-23. Millenaar & van Schaik heeft opnieuw een significante stap gezet in duurzaam transport.
Volvo-FH-8x4-millenaar-en-van-schaik-23-rv.jpg

In samenwerking met Dura Vermeer, is het bedrijf recent gestart met dijkwerkzaamheden tussen Tiel en Waardenburg voor het project 'Mekante Diek'. Daarbij worden drie van de in totaal acht nieuwe elektrische Volvo FH 8x4 bakwagens ingezet. Het markeert een nieuwe mijlpaal in de inzet van zero-emissie voertuigen in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW)-sector. 

Na de eerdere investering in tien elektrische FH-trekkers voor een project langs de A1, heeft Millenaar & van Schaik nu ook acht FH Electric 8x4 tridem-bakwagens op de weg gezet. “We zochten een 8x4 chassisconfiguratie en hebben gekozen voor Volvo Trucks, omdat zij op dit moment de enige partij zijn die dit af-fabriek kan leveren. Volvo loopt voorop met zero-emissie, ook in de zware sector en blinkt uit in goede service”, zegt Dick Millenaar, Technisch Directeur bij Millenaar & Van Schaik Transport BV.

Duurzaamheid hoog in het vaandel
“We hebben uiteindelijk gekozen voor een kipperopbouw van Vossebelt en een aantal aanpassingen laten doorvoeren door Terberg. De trucks zijn uitgerust met het Active Safety Plus-pakket. Het is de beste optie voor het werk dat wij doen”, vervolgt Millenaar. “En onze chauffeurs vinden het fijne trucks om mee te werken. Ze rijden goed en zijn lekker stil.” De bakwagens zijn geleverd door Volvo Group Truck Center.
Volvo-FH-8x4-millenaar-en-van-schaik-23-lv.jpg

Drie van de vrachtwagens worden ingezet op het dijkverzwaringsproject in de Betuwe, dat uitstootvrij uitgevoerd moet worden. De overige vijf elektrische kippertrucks worden ingezet in de wegenbouw in stedelijk gebied waar zero-emissie gevraagd wordt. “Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan en zijn onderweg naar niveau 3 op de CO2-prestatieladder. Twintig procent van ons wagenpark is intussen emissieloos. En naast het toenemende aantal elektrische trucks, rijden onze dieselvrachtwagens op HVO-brandstof”, verklaart Millenaar.

Een tijdelijk laadplein ingericht
Het bedrijf heeft in Apeldoorn een tijdelijk laadplein ingericht achter een fabriek die niet meer in gebruik is, maar wel een grote stroomaansluiting heeft. “En door de WattHub-locatie in Geldermalsen, zijn we ook verzekerd van laadplaatsen. De drie trucks van het dijkverzwaringsproject maken daar gebruik van. In het komende kwartaal bouwen we een kleinschalig laadplein in Oude Meer, om in een later stadium – als het project langs de A1 klaar is – de laadpalen uit Apeldoorn erbij te plaatsen”, zegt Millenaar tot slot. 

Over Millenaar & van Schaik
Millenaar & van Schaik een van de grootste vervoerders van Nederland op het gebied van asfalttransport, wegenbouw, projectmanagement en gladheidsbestrijding. Dagelijks rijdt het bedrijf naar de meest uiteenlopende projecten.