MAN project autonome trucks wint Truck Innovation Award 2024

16-12-23. MAN Truck & Bus heeft de ‘Truck Innovation Award 2024’ ontvangen van de International Truck of the Year-jury.
MAN-TGX--project-atlas--23-haven.jpg

De fabrikant van bedrijfsvoertuigen werd onderscheiden voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten op het gebied van autonoom rijden: ANITA en ATLAS-L4. In zijn toespraak benadrukte juryvoorzitter Gianenrico Griffini “de geavanceerde kenmerken van beide projecten, de bijdrage aan hub-to-hub en intermodale transportautomatisering en de vruchtbare projectsamenwerking tussen MAN Truck & Bus, leveranciers, logistieke dienstverleners, onderzoeksinstellingen en exploitanten van openbare infrastructuur” als doorslaggevend bij de toekenning van de Truck Innovation Award 2024.

“Naast digitalisering en CO2-vrije aandrijving is geautomatiseerd rijden de derde belangrijke pijler in de transformatie naar het klimaatvriendelijke, veilige, efficiënte en intelligent genetwerkte transport van de toekomst. Vanaf 2030 willen we autonoom rijdende trucks leveren voor transport op gedefinieerde routes tussen logistieke knooppunten”, aldus Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur bij MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Onderzoek en Ontwikkeling.
MAN-TGX--project-atlas--23-lv.jpg

Autonome trucks zijn vooral goed inzetbaar voor transporten op snelwegen tussen logistieke hubs (hub-to-hub): ze zorgen voor meer veiligheid door kop-staartbotsingen als gevolg van vermoeidheid te helpen voorkomen. Tijdens het rijden wordt bovendien spaarzaam met energie omgesprongen en ze verbeteren het logistieke proces omdat er geen afhankelijkheid meer is van de verplichte rijtijdonderbrekingen van chauffeurs. Ze kunnen ook helpen om het chauffeurstekort te verlichten, omdat chauffeurs dan inzetbaar zijn voor meer gevarieerde en aantrekkelijke transporttaken in het regionale vervoer en het distributietransport.

Samen met Deutsche Bahn, de Hochschule Fresenius en Götting KG deed MAN onderzoek naar de integratie van autonoom rijdende trucks binnen logistieke knooppunten, als onderdeel van het onderzoeks- en ontwikkelingsproject ‘Autonomous Innovation in Terminal Operations’ (ANITA), dat ook wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie voor Economische Zaken en Klimaatbescherming. MAN ontwikkelde hiervoor een zelfrijdende truck die autonoom het laden van containers van de weg naar het spoor afhandelt met behulp van digitale rittenplanning. Na praktijktests werd aan het einde van het project in september 2023 duidelijk dat de autonoom rijdende truck maximaal 40 procent productiever was dan conventionele voertuigen. Daarmee biedt het veel potentieel om gecombineerd goederenvervoer over de weg en het spoor efficiënter, voorspelbaarder en flexibeler te maken. De praktijktests duurden in totaal zes maanden en werden samen met de partners uitgevoerd op het containerdepot van DB Intermodal Services en de containerterminal van DUSS in het Duitse Ulm.
MAN-TGX--project-atlas--23-neus.jpg

Tweede Truck Innovation Award voor MAN Truck & Bus
Het is de tweede keer dat de prestigieuze Truck Innovation Award 2024 wordt toegekend aan een automatiseringsproject van MAN. In 2019 won het geautomatiseerde bouwplaatsveiligheidsvoertuig AFAS de felbegeerde industrieprijs tijdens de allereerste editie van de verkiezing.