Toyota bouwt bussen om voor emissievrije Olympische Spelen

21-10-23. Omgebouwde ‘zero tailpipe emission’ touringcars met waterstof-brandstofcelmodules van Toyota voor gebruik tijdens de Olympische Paralympische Spelen Parijs 2024.
Toyota-bus-OS-waterstof-brandstofcelmodules-23-ra.jpg

Toyota, de wereldwijde mobiliteitspartner van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en het Internationaal Paralympisch Comité (IPC), zal omgebouwde brandstofcelbussen gebruiken om vervoer te bieden aan meer dan 5.000 bezoekers als onderdeel van het gastenprogramma tijdens de Olympische en Paralympische Spelen Parijs 2024.
Toyota-bus-OS-waterstof-brandstofcelmodules-23-logo.jpg 

Na de Spelen zullen de waterstofbussen hun volledige gebruikscyclus voltooien en service bieden aan openbare en particuliere klanten in de regio Ile de France, als nalatenschap van Parijs 2024. 

Toyota levert aan GCK - een groep van industriële bedrijven die technologische oplossingen bieden om transport sneller koolstofvrij te maken - waterstof-brandstofcelmodules om tien gebruikte Iveco touringcars om te bouwen tot elektrische voertuigen zonder uitlaatgassen. De omgebouwde touringcars zullen worden gekocht door B.E. Green - een Frans bedrijf dat koolstofneutrale transportdiensten aanbiedt - die de waterstofvoertuigen na gebruik tijdens de Spelen in haar bestaande vloot zal opnemen. De eerste omgebouwde langeafstandsbus met de Toyota brandstofcelmodule werd vandaag gepresenteerd op het RNTP Transport Event in Clermont-Ferrand, Frankrijk.
Toyota-bus-OS-waterstof-brandstofcelmodules-23-motor.jpg 

Tijdens de ombouw worden de dieselmotor en versnellingsbak vervangen door een 370 kW elektromotor, batterijen en een Toyota TFCM2-B brandstofcelmodule. Met deze innovatieve aanpak en samenwerking heeft Toyota de flexibiliteit van zijn brandstofcelmodules aangetoond en het potentieel om traditioneel transport om te bouwen tot voertuigen zonder uitstoot. 

"Het ombouwen van touringcars tot brandstofcel-elektrische voertuigen is een volgende belangrijke stap in het bereiken van koolstofneutraliteit in de transportsector. Deze samenwerking illustreert perfect hoe waterstoftoepassingen alle zakelijke belanghebbenden ten goede komen en langetermijnoplossingen worden. Alle tien brandstofcelbussen zullen Toyota in staat stellen om gasten tijdens Parijs 2024 zonder uitlaatgassen te vervoeren. We willen onze partners bedanken voor hun gezamenlijke inspanningen - pioniers en versnellers van de waterstofmaatschappij, terwijl ze dit mogelijk maken op tijd voor de Spelen". Thiebault Paquet, Vice President Toyota Motor Europe, Hydrogen Factory.
Toyota-bus-OS-waterstof-brandstofcelmodules-23-lv.jpg 

Deze samenwerking in de langeafstandsbussector breidt Toyota's portfolio van partnerschappen verder uit om zijn brandstofceltechnologie te leveren voor waterstofoplossingen in diverse sectoren. Brandstofcelmodules worden al gebruikt in vrachtwagens, bussen, treinen, generatoren en diverse marinetoepassingen. Deze nieuwste ontwikkeling helpt de energietransitie naar een koolstofneutrale maatschappij verder te versnellen.