ModeMuseum Antwerpen heropening op 4 en 5 september

Film 30Antwerp Mode Museum 21 poster20-6-21. In september biedt MoMu een line-up aan fascinerende tentoonstellingen, openluchtprojecten en andere activiteiten in Antwerpen.

 

 

‘Mode 2.021 Antwerpen – Mode/Bewust’ is het ambitieuze heropeningsprogramma geïnitieerd door MoMu – ModeMuseum Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen en Toerisme Vlaanderen. Vanaf het openingsweekend op 4 en 5 september 2021, biedt MoMu tot en met januari 2022 een line-up aan vol fascinerende tentoonstellingen, openluchtprojecten, stadswandelingen en activiteiten. Het overkoepelende thema: de globale transitie en betekenisvolle veranderingen binnen de modewereld. De ‘2.0’ in Mode 2.021 staat dan ook symbool voor de algemene reset binnen de mode die werd versneld door de globale crisisperiode die begon in 2020.
Antwerp Mode Museum 21 rode lippen

Het openingsprogramma heeft emotie als belangrijkste insteek, omdat gevoelens belangrijke katalysators zijn van verandering. De indrukwekkende line-up omvat om die reden een stadsbreed festival dat zowel internationale bezoekers als Antwerpse locals wil inspireren om mode op een nieuwe manier te ontdekken en te ervaren. De naam ‘Mode/Bewust’ dekt dan ook drie lagen: het ontdekken van mode als industrie in verandering zowel qua digitalisering als de rol van de ontwerper en anderzijds ook over de bewustwording van modeconsumenten over de ecologische duurzaamheid van hun kleren. ‘Mode/Bewust’ onderstreept evengoed de klassieke lifestyle-betekenis en de manier waarop je je kleedt of een kenner bent. Tenslotte draait het ook om het bewust zijn van en blijvend nadenken over de rol van Antwerpen als modestad. MoMu wil zo de internationale positie van Antwerpen als vernieuwende en modebewuste stad bevestigen. Een stad die zowel de ultieme bestemming is voor de internationale modeliefhebber alsook een plek die mode blijvend in vraag durft te stellen.
Antwerp Mode Museum 21 groep
MoMu-directeur en hoofdcurator Kaat Debo vat samen: “Ons doel is om het vernieuwde MoMu voor het grote publiek open te stellen als fashion hub én trefpunt om zo een unieke en sociaal relevante kijk op mode(cultuur) mee te geven. Voor het project ‘Mode 2.021 Antwerpen – Mode/Bewust’ staat de heropening van het museum centraal en cureert MoMu een heropeningsprogramma met focus op de globale transities in de modewereld van vandaag en morgen. De titel ‘Mode/Bewust’ dekt voor het brede publiek vele ladingen. Het kan iedereen inspireren, van zij die zich enigszins bewust zijn van mode tot de actieve aficionado’s. Het verwijst eveneens naar duurzaamheid en ‘bewust’ met mode omgaan, niet enkel ecologisch maar ook met oog op de snel veranderende, digitaliserende mode-industrie.”
Antwerp Mode Museum 21 vrouwen kind
Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur, reflecteert over de positie van de stad: “De transitie binnen mode is een wereldwijd thema en het begrip ‘reset’ blijkt op alle vlakken maatschappelijk relevant. De heropening van MoMu is voor de stad Antwerpen een moment om te feesten, want Antwerpen moet mode ademen, maar het is ook een moment voor introspectie. Ook de stad moet kritisch reflecteren over haar positie. Met dit project kan de langetermijnvisie op Antwerpen als modestad én internationale modebestemming van de toekomst verder ontwikkeld worden.”
“Vlaanderen kent een rijke geschiedenis van meesterschap. Maar ook vandaag brengt onze prachtige regio heel wat talent voort, ook in de modesector. Mode is een sector die volop in verandering is, met alle uitdagingen van dien voor zowel pas afgestudeerden als reeds bekende ontwerpers met jaren ervaring. Met de heropening van het ModeMuseum in 2021 zetten we volop in op de artistieke kwaliteit en het creatieve meesterschap dat in Antwerpen zo’n vruchtbare voedingsbodem vindt. Ik ben dan ook verheugd om via Toerisme Vlaanderen te investeren in een vernieuwd ModeMuseum om zo Antwerpen als talentrijke modestad weer internationaal op de kaart te zetten", zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.
Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand: ‘Een studie van UAntwerpen toont aan dat modetoeristen zorgen voor een grote economische return. Ze besteden niet enkel geld aan een museumticket, maar ook aan shoppen, lekker eten en drinken en overnachtingen. Het belang van de heropening van het Modemuseum kan niet onderschat worden voor de heropleving van de toeristische sector.’
Antwerp Mode Museum 21 poster
De campagne van het openingsprogramma ‘Mode 2.021 Antwerpen – Mode/Bewust’ levert een reeks straffe beelden op door de hele stad die bewust emotie willen uitlokken en essentiële maatschappelijke dialogen hopen te stimuleren.  De serie kwam tot stand in samenspraak met zes designers, van gevestigde groten als Walter Van Beirendonck en Raf Simons tot nieuwe talenten zoals Glenn Martens, Marine Serre, BOTTER en Supriya Lele.