Mazda Max5 Cup met veel schade op Zandvoort
25-6-18. Afgelopen weekend werden er drie wedstrijden gereden in de Conrad Mazda MaX5 Cup. Echter lang niet alle coureurs kwamen zonder schade aan de finish. of zelfs helemaal niet.
Voor het eerst sinds lange tijd was er afgelopen raceweekend op Circuit Zandvoort relatief veel schade te noteren tijdens drie races van de Conrad Mazda MaX5 Cup. Een aantal teams kon tussentijds deze schade repareren en weer meedoen, een ander deel moet een raceweekend wachten. Door wisselende prestaties wisten zowel de leider in het tussenklassement bij de rijders, Andras Király, als het leidende team bij het teamklassement, Racing for Zandvoort, hun leidende positie vast te houden.
De Conrad Mazda MaX5 Cup stond deze keer als eerste op de agenda van de kwalificatietraining van het DNRT. Dat betekende dat de rijders al om 09.00 uur de baan op moesten om hun snelste rondje neer te zetten in 20 minuten tijd. Király deed dat opnieuw het beste en zette in zijn 8e rondje een tijd neer van 2:06.543, een verschil van maar liefst 0,853 seconden met de nummer twee, zijn teamgenoot bij IL Motorsport, de Duitser Artur Turcu. Daar dicht achter kwam Tim Martens als derde op de grid, gevolgd door Toine Kreijne, Bart Kramer en Arno Bultman. De Belg Tomas De Backer stelde, als nummer twee in de tussenstand, teleur met de 10e tijd.
De start van de eerste race over 10 ronden verliep voor alle 37 auto’s goed, waarbij Király zonder problemen als eerst de Tarzanbocht indook. Daarachter had met name Kreijne ook een goede start, die vóór Hugenholtz al de derde plek had overgenomen van Martens. De strijd om de eerste plaats was helaas ook in deze race, evenals op circuit Zolder, al na één ronde beslist, toen Kiraly met een verschil van ruim 3,5 seconden met de nummer twee over start-finish kwam. Daarachter ontspon zich echter het echte cupracen, met mooie gevechten om de tweede en vijfde plaats. De Backer en Wubben, als 13e gestart, lieten zien dat ze nog steeds erg snel zijn en schoven af en toe een plaatsje op. Ook Lemmens en Bultman leverden bumper aan bumper mooie gevechten. In de zevende ronde ging het voor achterblijver en rookie Beck Franken behoorlijk mis bij het uitkomen van de Tarzan. Hij verloor, helemaal alleen rijdend, de controle over z’n auto en klapte hard in de vangrail. Nadat de Medical Car hem had meegenomen voor de verplichte controle werd de baan na twee ronden Code 60 weer vrijgegeven. Bij de herstart ging het opnieuw mis in de Tarzan, waarbij Bultman zich verremde en in zijn val o.a. Dick van Rij en Koen Bol meenam. In de ronde die vervolgens nog overbleef reed Kiraly in z’n eentje als eerste over de finish. Tweede werd Kramer op maar liefst 11,4 seconden. Direct daarachter was het veel spannender, het verschil met de nummer drie, Turcu, was slechts 0,1 seconden. Vierde werd Kreijne op 0,3 seconden. Martens werd vijfde. De Backer wist uiteindelijk vier plaatsen goed te maken en finishte als zesde. Na afloop bleek dat Kramer teveel buiten de lijnen van de baan had gereden, wat hem een tijdstraf van 10 seconden opleverde, waardoor hij terugviel naar plek 5 in de uitslag.
De tweede race gaf direct na de start hetzelfde beeld te zien als de eerste. Ook hier was Kiraly als snelste weg en reed na slechts één rondje al weer met een voorsprong van 2,5 seconden op de achtervolgende groep. Geen enkele spanning dus om de eerste plaats, die stond al weer vast. Gelukkig ontspon zich daarachter een prachtig gevecht om in feite de tweede plaats tussen maar liefst acht auto’s: Turcu, Kreijne, Martens, Kramer, De Backer, Lemmens, Wubben en de Duitser Sven-Olaf Homann. Turcu had bij de derde bocht zijn tweede startplek al prijs moet geven aan de steeds beter rijdende Kreijne en De Backer en Wubben pakten in het eerste deel van de race een paar plaatsen. Met name de Belg stoomde elke ronde verder door en wist met nog vier ronden te gaan de tweede plaatste te bemachtigen ten koste van Kreijne. Rondenlang reed dit groepje van acht met elkaar op, totdat uiteindelijk Turcu wat moest terugvallen met versnellingsbakproblemen. Op de streep was het verschil tussen de kemphanen in deze groep dan ook uiterst klein en daarmee gaven zij als geen ander kleur aan deze race en in feite de hele racedag in deze cup. Achter winnaar Király was het De Backer die de tweede plaats pakte, op 5-honderste van een seconde gevolgd door Kreijne en Wubben daar weer 9-honderste van een seconde achter. De daaropvolgende plaatsen in de eindrangschikking waren voor Lemmens, Kramer, Martens, Homann en Turcu. Na afloop bestraft de wedstrijdleiding deze keer De Backer voor het overschrijden van de tracklimits. Met de 10 seconden straf die hij kreeg zakte de Belg terug naar de 9e plaats in de uitslag.
Bij de start van de derde race, deze keer over 9 ronden, bleek dat het team van IL Motorsport net niet genoeg tijd had gehad om de versnellingsbak van Turcu te verwisselen, waardoor hij ontbrak. Het team van SP Support was het wel gelukt om de aan de achterkant zwaar beschadigde auto van Theo Plichta te repareren, waardoor hij alsnog kon starten en er totaal 31 auto’s op de grid stonden. De beste start was voor de teamgenoot van De Backer, Raf Lemmens. Vanaf plek vier reed hij bij het ingaan van Hugenholtz al op de tweede plaats achter Király, die opnieuw als eerste weg was en opnieuw meteen een grote voorsprong nam. Een ronde later was het ook Wubben gelukt om voorbij Kreijne te komen, die als tweede was gestart. Gedurende de race kroop de getergde De Backer steeds meer naar voren. Gestart vanaf de 9e positie passeerde hij in de vijfde ronde zijn teamgenoot Lemmens naar de 4e plek in de race. Dat er ook in de achtervolgende groep snelheidsverschillen zijn bewees Kramer: op het recht eind bij start-finish had hij weinig moeite om Wubben te passeren naar de tweede plek in de race. In de allerlaatste ronde ging het dan toch nog mis voor de onbedreigde Király: bij het oprijden van de Hunzerug plofte zijn motor en moest hij zijn auto aan de kant zetten. Daardoor won Kramer de race, gevolgd door De Backer op 1 seconde. Daarachter finishte Kreijne als derde en Wubben als vierde.
De snelste ronde gerekend over alle drie races kwam op naam van Andras Király met een tijd van 2:06.583 in de derde ronde van de eerste race.
De tussenstand van het kampioenschap ziet er nu een stuk spannender uit. Zonder aftrek van de slechtste resultaten is Király nog nipt de leider met 568 punten, Direct daarachter is Kreijne de nieuwe nummer twee met 566 punten. De Backer heeft er één minder, gevolgd door Kramer met 552, Lemmens met 503 en Turcu met 481 punten.
In het teamkampioenschap vergrootte Racing for Zandvoort zijn voorsprong met twee punten en heeft er nu 141. Tweede blijft Letsgoracing, nu met 119 punten. Direct daarachter staat, mede door de goede prestaties van de Brit Chris Woodger, nu IL Motorsprot Racing 2 met 118 punten.
De negen evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op vier verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Spa/Francorchamps en Zolder aangedaan.
Het resterende programma voor seizoen 2018 ziet er als volgt uit:
Vrijdag & zaterdag 6 & 7 juli Spa/Francorchamps (B) Kronos Events
Zondag 5 augustus Zandvoort DNRT SRW
Zondag 16 september Zandvoort DNRT
Weekend 6 & 7 oktober Zandvoort Finaleraces + GT4
Vrijdag of zaterdag 12 of 13 oktober Spa/Francorchamps (B) DNRT Finale *
* Onder voorbehoud
In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. 61 % van alle raceauto’s in Amerika is een Mazda.
De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.