PETRONAS Mercedes-AMG team presenteert F1-auto voor 2024

14--2-24. PETRONAS Lubricants International (PLI) lanceert de gloednieuwe Formule 1-auto met het Mercedes-AMG-team, genaamd de W15 E PERFORMANCE.
Petronas-Mercedes-AMG-F1-24-lv.jpg

Het team heeft bijna een jaar gewerkt om verbeteringen aan te brengen ten opzichte van de vorige auto, met als doel nog competitiever te zijn in het komende seizoen. Er zijn diverse aanpassingen gedaan, zoals een nieuw chassis en verbeteringen aan de achteras en aerodynamica. Het team is optimistisch over de vooruitgang en kijkt ernaar uit om de auto te testen tijdens de pre-seizoentests en de eerste race in Bahrein. Lewis Hamilton en George Russel testen de gloednieuwe auto vandaag op het Silverstone-circuit.   PETRONAS Lubricants International (PLI) lanceert de gloednieuwe Formule 1-auto met het Mercedes-AMG-team, genaamd de W15 E PERFORMANCE. Het team heeft bijna een jaar gewerkt om verbeteringen aan te brengen ten opzichte van de vorige auto, met als doel nog competitiever te zijn in het komende seizoen. Er zijn diverse aanpassingen gedaan, zoals een nieuw chassis en verbeteringen aan de achteras en aerodynamica. Het team is optimistisch over de vooruitgang en kijkt ernaar uit om de auto te testen tijdens de pre-seizoentests en de eerste race in Bahrein. Lewis Hamilton en George Russel testen de gloednieuwe auto vandaag op het Silverstone-circuit.  
Petronas-Mercedes-AMG-F1-24-Lewis-Wolf-George.jpg
Het team bestaat onder andere uit Hywel Thomas (Managing Director van Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), James Allison (Technical Director van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team) en Toto Wolff (Co-Owner, Team Principal en CEO van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team). “Een auto ontwerpen is een iteratief proces. We hebben hard gewerkt om de zwakke punten aan te pakken en zijn ervan overtuigd dat we nu een goede basis hebben om op voort te bouwen”, aldus Allison.

FP1 in Bahrein, de start van de campagne van 2024, ligt over 15 dagen. Nog maar 80 dagen geleden eindigde het seizoen 2023. Ondanks het gebrek aan racen bruisten de fabrieken van Brackley en Brixworth van activiteit. Het team heeft hard gewerkt aan een project dat bijna twaalf maanden geleden begon.

In de onmiddellijke nasleep van een teleurstellende Grand Prix van Bahrein in 2023 keek het team goed in de spiegel naar elk aspect van onze activiteiten. Er werd een nieuwe richting uitgezet, waarmee een periode van vernieuwing begon. Ondanks de beperkingen van de reeds bestaande architectuur van de W14 was er tastbare vooruitgang. Een zwaarbevochten strijd van een jaar leverde de tweede plaats op in het constructeurskampioenschap. De missie gaat door tot in 2024.

“We weten dat we een berg moeten beklimmen om helemaal vooraan te kunnen vechten. Er bestaan ​​geen wonderen in deze sport”, aldus Toto Wolff, teambaas en CEO van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. “Maar onze ambitie en vastberadenheid zijn sterk. Sinds het uitstippelen van deze nieuwe koers is de ontwikkeling goed gevorderd. We hadden verschillende items op onze prioriteitenlijst voor deze auto. Binnenkort zullen we zien of we de stap hebben gezet die we voor ogen hadden.”
Petronas-Mercedes-AMG-F1-24-neus.jpg

Voortdurende evolutie
“Het ontwerp van elke auto is een iteratief proces. En een lange bovendien”, legde technisch directeur James Allison uit. “Het gaat terug tot vorig jaar. Met een nieuwe auto kan het team grotere wijzigingen doorvoeren die tijdens het seizoen niet mogelijk zijn. Dit zijn beslissingen die in de voorafgaande zomer worden genomen.”

Deze veranderingen omvatten een nieuw chassis en een nieuwe versnellingsbakbehuizing. Aerodynamisch gezien lag de nadruk, zoals altijd, op efficiëntie, de eindeloze zoektocht naar het vinden van meer neerwaartse kracht met minder luchtweerstand en het overbrengen ervan op een manier die de functie van de ophanging en de banden aanvult.

“Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de onvoorspelbare achteras van de vorige auto”, vervolgde James. “We hebben er hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat beide assen, maar vooral de achteras, een betere controle over de band behouden dan bij de W14. Er is ook wat aandacht besteed aan de gebieden waar we ruimte voor verbetering hadden, waaronder het DRS-effect en de pitstopprestaties.”

Het is echter de onderkant van de auto waar de belangrijkste onderscheidende factoren liggen. James voegde hieraan toe: “Bij deze huidige generatie auto’s komt een groot deel van de prestaties voort uit de interactie tussen de vloer en de weg. Of een auto effectief is of niet, hangt af van hoe goed die vloer zich aerodynamisch mag gedragen.

“We hebben het gevoel dat we een goede winter hebben gehad, maar de Formule 1 is een relatief spel en alleen de tijd zal leren hoe groot de stap is die we hebben gezet. We zijn gefocust op het optimaal benutten van de auto die we lanceren, maar we zijn enthousiast over de ontwikkelingsrace die zal volgen, aangezien de regelgeving nog jong is en er volop mogelijkheden zijn.” concludeerde Jacobus.

Toto voegde toe: “Zoals het gezegde luidt: als het steekt, blijft het plakken. Ik geloof dat de afgelopen twee jaar nodig waren om onszelf op bepaalde gebieden bij te stellen, te herijken en opnieuw uit te vinden. Die wortel-en-tak-aanpak is nooit eenvoudig. Maar we hebben vooruitgang geboekt en kijken ernaar uit om de volgende stap te zetten met de W15. Het zal geen lineair pad zijn, maar als we struikelen, zullen we weer opstaan ​​en blijven klimmen.”

Weerspiegelen wie we zijn
Nog een zichtbaar verschil met de W15? De kleurstelling. In een jaar waarin de iconische Silver Arrows hun 90e verjaardag vieren, keert het beroemde zilver terug als aanvulling op het iconische zwart van de afgelopen seizoenen.

“Prestaties stonden vorig jaar altijd voorop met de zwarte kleurstelling”, legt Toto uit. “Gewicht is een cruciale factor in deze huidige generatie auto’s. We wisten dat we, zodra we daartoe in staat waren, het Mercedes-zilver terug zouden brengen ter begeleiding van het zwart dat een pijler van onze teamidentiteit is geworden. De kleurstelling weerspiegelt echt wie we zijn als team, waarbij de onderscheidende kleuren van INEOS en PETRONAS belangrijke hoogtepunten vormen.” Het neusgedeelte transformeert daarom naar zilver, met het iconische driepuntige sterpatroon op de motorkap. Het onderscheidende INEOS 'Toto Rosso'-rood is voornamelijk terug te vinden op de achtervleugel en de rolbeugel, een knipoog naar INEOS Sport, terwijl PETRONAS-groen voor een dynamische stroom door de auto zorgt.

De nieuwe kleurstelling weerspiegelt de commerciële kracht van het team, net als recent nieuws. Blue-chip-merken zoals SAP, WhatsApp en Luminar hebben zich de afgelopen maanden allemaal aangesloten bij het partnerecosysteem van het team.

“Onze commerciële strategie is de afgelopen jaren geëvolueerd”, legt Toto uit. “We zijn altijd gefocust geweest op het opbouwen van langetermijnrelaties met partners die onze waarden delen en een duidelijk rendement op onze investeringen leveren. We hebben nu de bewuste keuze gemaakt om ons partnerecosysteem te verfijnen. We willen ons concentreren op een kleinere, selecte groep partners, om hun investeringsrendement beter te kunnen bedienen en te realiseren. We zijn er trots op dat we proberen de allerbeste te zijn op elk gebied, en we geloven dat deze aanpak de manier is waarop we dit samen met onze partners kunnen bereiken.
Petronas-Mercedes-AMG-F1-24-lzij.jpg

Een gerichte driverkoppeling
Achter het stuur van de W15 zitten coureurs Lewis Hamilton en George Russell.

“We hebben als team de afgelopen twee seizoenen geleerd en gegroeid”, aldus George. “Het is niet van een leien dakje gegaan, maar ik geloof echt dat de reis die we hebben gemaakt ons op de lange termijn sterker zal maken. Het hele team heeft ongelooflijk hard gewerkt en we hopen een stap te hebben gezet met de W15”, vervolgde hij.

“De lessen van de afgelopen twee jaar hebben ons geholpen onze richting te vinden”, voegde Lewis eraan toe. 'Het heeft ons in staat gesteld onze noordster te vinden. Het zal nog steeds werk in uitvoering zijn, maar we zullen de uitdagingen die zich voordoen met opgeheven hoofd en met een open geest aangaan en er ijverig aan werken.”

Het benadrukken van de inconsistente prestaties van de W14 en zijn soms hatelijke achterkant is een belangrijk technisch aandachtspunt geweest. Zowel George als Lewis zijn duidelijk over de beloningen die dit zou kunnen opleveren als het team daartoe in staat is.

Lewis legde uit: “Als je niet op je gemak bent met de auto, kun je niet de maximale prestaties eruit halen. Een stabielere, voorspelbaardere auto zal ons in staat stellen om niet alleen het potentieel uit de auto te halen, maar ook uit onszelf als coureurs.”

“Het afgelopen jaar hebben we vooruitgang geboekt met enkele van de gemenere kenmerken van de W14. Maar we hadden nog steeds een smal operatievenster en zodra we daarbuiten waren, was de auto moeilijk te besturen. Als we het werkgebied van de auto kunnen blijven verbreden, zal dat ons als coureur vertrouwen geven en van daaruit zal de rondetijd gemakkelijker te vinden zijn”, voegde George eraan toe.

Het werk dat het team de afgelopen twee jaar heeft verzet, is een inspiratiebron geweest voor zowel George als Lewis.

“De F1 is een ongelooflijk moeilijke sport. Het is heel moeilijk om te winnen. En daarom zijn wij er dol op. Elke vrouw en man bij Brackley en Brixworth is zo gefocust op het bereiken van de top. We gaan door met die focus en toewijding in 2024 en ik ben benieuwd waar dat ons naartoe brengt”, aldus George.

Lewis vervolgde: “Ik weet waartoe dit team in staat is. Ik ben ongelooflijk dankbaar voor het werk van iedereen in dit team. Elke keer dat je in de fabriek bent, kun je de pure gedrevenheid en vastberadenheid van iedereen zien. We zijn allemaal megagemotiveerd voor het komende jaar en zullen alles geven wat we hebben tijdens de komende reis.”

Reservecoureurs Mick Schumacher en Fred Vesti zullen dekking bieden voor Lewis en George. Mick blijft de rol vervullen die hij in 2023 vervulde, terwijl Fred na zijn afstuderen aan het Juniorprogramma deze functie vervult.
Petronas-Mercedes-AMG-F1-24-la.jpg

Samenwerken met HPP
Een andere belangrijke bijdrage aan het door Lewis en George beschreven traject zijn de Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP). Ondanks dat het zich beperkt tot alleen betrouwbaarheidsupgrades van de Power Unit, heeft Brixworth zich gefocust op het leveren van elke milliseconde aan prestaties die mogelijk zijn onder de regelgeving.

“We hebben ongelooflijk nauw samengewerkt met onze teamgenoten in Brackley”, legt Hywel Thomas, Managing Director van HPP, uit. “We hebben allemaal ons stukje van de puzzel waarvoor we verantwoordelijk zijn. We kijken altijd hoe we ons steentje kunnen bijdragen, maar ook hoe we samenwerken om een ​​zo sterk mogelijk pakket te creëren. Ondanks de homologatie van de Power Unit kunnen we nog steeds prestaties leveren.”

Dit is te danken aan de jaarlijkse efficiënte integratie van de Power Unit in het chassis en de versnellingsbak. Of het werk op de testbank voorafgaand aan het testen, om ervoor te zorgen dat de kilometerstand wordt gemaximaliseerd zodra de W15 op de baan komt.

“We zijn gefocust op het leveren van het best presterende, maar ook het meest betrouwbare product dat we kunnen. Dit jaar is betrouwbaarheid misschien wel nog belangrijker dan in 2023.”

Dat komt door de recordlengte van de kalender van 2024, die uit 24 races bestaat.

“Het is een behoorlijk grote uitdaging”, gaf Hywel toe. “We weten dat het niet uitrijden van races schadelijk is voor je puntenscore, dus het is een enorme focus. De wijziging in de regelgeving om ervoor te zorgen dat we gedurende het seizoen nog steeds over vier Power Units beschikken, is nuttig. Maar we weten dat met de langste kalender in de F1-geschiedenis ons vermogen om het meest betrouwbare en performante product te creëren nog steeds op de proef zal worden gesteld.”

De homologatie van de huidige generatie aandrijfeenheden, inclusief verminderde dyno-uren, is ontworpen om fabrikanten de ruimte te geven om vooruit te kijken naar 2026. Dat is een uitdaging waar HPP volop van geniet.

“Het is uitstekend om een ​​regelset te hebben die nieuwe fabrikanten heeft aangetrokken en die een duidelijke relevantie in de echte wereld heeft”, concludeerde Hywel. “Het is een kans om ons talent, onze innovatieve aanpak en de mogelijkheden die de sport kan bieden te laten zien. Het is geweldig, en mensen lopen met een glimlach op hun gezicht rond terwijl ze dit project aanpakken.”

De volgende stap
Toto zei: “We zijn benieuwd hoe de auto zal presteren. We hopen een aantal van de inherente problemen te hebben opgelost en we zullen onze eerste indicaties krijgen van de vooruitgang die we hebben geboekt tijdens de tests voorafgaand aan het seizoen. Van daaruit zullen we meer inzicht krijgen in de uitdaging die voor ons ligt. Er zijn geen kristallen bollen in deze sport. Maar we zullen in ieder geval weten welke kloof we willen dichten. Onze ambitie is sterk en we zijn klaar om aan de slag te gaan.”