Porsche 911 RSR na 10 jaar succes in speciaal afscheidsdesign

5-11-22. De twee 911 RSR's van het Porsche GT Team nemen in een bijzonder design afscheid van de GTE-Pro-klasse van het FIA World Endurance Championship WEC.
Porsche-911-RSR-WEC-22-91-lv.jpg

Tijdens de seizoensfinale in Bahrein tonen de twee negen-elfs vele opvallende kleuren uit tien jaar op de ongeveer 378 kW (515 pk) GT-racewagen - van het klassieke Porsche Motorsport-ontwerp tot het populaire "Pink Pig". De 8-uurs race vindt plaats op 12 november op het circuit van Sakhir.
Porsche-911-RSR-WEC-22-91-92-neuzen.jpg

De twee door Manthey gebruikte 911 RSR's hebben naast de basiskleur wit opvallende strepen in rood, blauw, roze, zwart, goud en grijs op de voorkant, op de zijkant en op de achtervleugel. Op de voorruit is het grote opschrift "Goodbye" aangebracht. De 16 klasseoverwinningen die tot nu toe sinds 2013 zijn behaald, zijn vereeuwigd op de spatborden van de twee negen-elevens. Op het dak staan ​​de namen van alle coureurs van tien jaar fabrieksdienst, samen met "Tot ziens" in de nationale talen van de WK-locaties waar de 911 RSR deelnam.
Porsche-911-RSR-WEC-22-92-lzij.jpg

“Onze racewagens zullen echte blikvangers zijn tijdens de seizoensfinale van het FIA WEC. Ik kijk erg uit naar de reacties van de fans", aldus een opgetogen Thomas Laudenbach, hoofd van Porsche Motorsport. “De GTE Pro-klasse in het Endurance World Championship wordt aan het einde van het seizoen 2022 uitgefaseerd. Het zal dus ons laatste optreden zijn met de 911 RSR van het fabrieksteam. Voor deze zeer speciale gelegenheid hebben onze ontwerpers een folie gemaakt die naar mijn mening de geschiedenis en successen van tien jaar prachtig weergeeft. En de kroon op het werk zal in Bahrein volgen: we gaan voor de raceoverwinning en het behalen van de constructeurs- en coureurstitels.”
Porsche-911-RSR-WEC-22-91-92-boven.jpg

"Voor ons hele team gaat de seizoensfinale in Bahrein gepaard met grote emoties", zegt Alexander Stehlig, Head of Works Motorsport FIA WEC, terwijl hij uitkijkt naar het laatste optreden van het 911 RSR-fabrieksteam. “Mechanica, ingenieurs en coureurs hebben de afgelopen jaren veel hoogtepunten meegemaakt in de GTE Pro-klasse. Onze Porsche 911 RSR is altijd al een van de meest in het oog springende, populaire en succesvolle raceauto's geweest in de zeer competitieve teamcategorie van de fabrikant. Aan het einde van dit geweldige programma willen we graag weer een hoogtepunt neerzetten - zowel sportief als optisch. Ik vind ons bijzondere ontwerp zeer geslaagd. Het is een ideale combinatie van moderne vormen en historische kleuren.”
Porsche-911-RSR-WEC-22-91-ra.jpg

De geschiedenis van het fabrieksteam in de GTE Pro-klasse eindigt met de 62e race sinds 2013: de categorie wordt volgend jaar stopgezet. De Porsche 911 RSR blijft meedoen in het FIA WEC: in 2023 zetten klantenteams de beproefde racewagen in de GTE-Am-klasse in. Vanaf het nieuwe seizoen zal de sportwagenfabrikant uit Stuttgart met de Porsche 963 strijden in het Endurance World Championship en het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship onder de vlag van Porsche Penske Motorsport en is vooral geïnteresseerd in de klassiekers in Le Mans, Daytona en Sebring strijden om algemene overwinningen.