Volkswagen Golf Pikes Peak met 2 motoren
15-5-18. Helaas viel de 652 sterke twee-motorige Pikes Peak-Golf in 1987 uit. Maar hij krijgt gerestaureerd wel nieuwe kans.
De laatste keer dat Volkswagen meedeed aan de legendarische Pikes Peak International Hill Climb was in 1987. Toen klom de Duitse rallyrijder Jochi Kleint achter het stuur van een monsterlijke, tweemotorige Golf II. De machine is recent volledig gerestaureerd en helemaal klaar om aan de ‘Race to the Clouds’ deel te nemen.
Zowat ieder racemonster heeft een achilleshiel en de Pikes Peak-Golf is daarop geen uitzondering. Zijn zeer complexe aandrijflijn bestaat uit twee 1,8 liter viercilinders, elk met een eigen, 1,6 bar leverende KKK-turbocompressor. Samen produceren de motoren een vermogen van maximaal 480 kW (652 pk). En dat in een auto die slechts 1020 kilogram weegt! Daar komt nog bij dat de Golf twee raceversnellingsbakken van Hewland heeft, één voor elke motor. Op die manier kan hij met voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving rijden.Tijdens de trainingen voor Pikes Peak in 1987 onderstreepte de Volkswagen zijn potentieel door met slechts één werkende motor de op drie na beste tijd neer te zetten. Jochi Kleint had tijdens de race zelfs lange tijd de snelste tijd in zijn vizier, maar moest een paar bochten voor de finish van het gas en uiteindelijk stoppen. Doordat er iets was afgebroken in de stuurinrichting was de Golf simpelweg niet meer te besturen.
Restauratie
De restauratie van de tweemotorige racer was niet eenvoudig. Het team van hoofdmonteur Jörg Rauchmaul wilde de dertig jaar oude Golf zo origineel mogelijk houden, maar dat streven werd bemoeilijkt door de hitteschade die de auto in zijn korte racecarrière had opgelopen. Bovendien waren sommige rubberdelen speciaal voor de auto gemaakt en duurde het erg lang om ze weer nieuw te krijgen.
Het restauratieteam kwam voor nog meer uitdagingen te staan. Zo was het veiligheidsschuim in de brandstoftank grotendeels uit elkaar gevallen en vielen er stukken in de brandstoftoevoer toen werd geprobeerd de Golf te starten. Gelukkig hadden Rauchmaul en zijn mensen het snel door, anders was het speciaal aangepaste DIGIFANT-brandstofinjectiesysteem er onherroepelijk geweest.
De juiste afstelling
Veel finesse was nodig om de twee motoren goed te laten samenwerken. “De motoren moeten op zo’n manier worden afgesteld dat ze synchroon lopen”, zegt Rauchmaul, “anders wordt het voertuig instabiel en onmogelijk te besturen.” De Duitser mikt op een vermogen van zo’n 177 – 191 kW (240 – 260 pk) per motor en is ervan overtuigd dat dat gaat lukken. “De Golf moet snel zijn, maar ook betrouwbaar. Daarom halen we niet het maximale uit de motoren. Dat zou ook niet gepast zijn voor zo’n oude auto.”
Toch moet het koelsysteem foutloos zijn werk doen, helemaal omdat er voor de Pikes Peak-Golf een aantal races gepland staan. Hij komt tijdens die optredens weliswaar met ‘slechts’ 368 kW (500 pk) voor de dag, maar toch loopt de temperatuur in de motorruimtes dan snel op. In de jaren tachtig bedachten de Volkswagen-technici daar een even simpele als ingenieuze oplossing voor. De tweemotorige Golf heeft niet alleen ventilatoren om de radiatoren af te koelen, maar ook een sprinklersysteem dat boven een bepaalde temperatuur met water sproeit.