Porsche 956 C en 919 Hybrid Evo een droomduo

Porsche 956C 919 Hybrid Evo 18 voor boven13-5-18. Voor de start van de 24-uursrace op de Nürburgring, die gisteren van start ging, trakteerde Porsche de 200.000 bezoekers op een nu al legendarische demonstratie.

 

 

Op de Nordschleife van het circuit rijden FIA WEC-kampioen Timo Bernhard en Hans Joachim Stuck een ronde met de Porsche 919 Hybrid Evo en de 956 C. De 919 Hybrid won in 2015, 2016 én 2017 zowel de 24 Uur van Le Mans als het FIA World Endurance Championship (WEC). De 956 C won van 1982 tot en met 1984 alle Sports Car WK-titels. Tevens is de snelste ronde ooit op de Nordschleife gereden in een 956 C.
Porsche 956C 919 Hybrid Evo 18 lv

Op 12 mei laat de 919 Hybrid Evo zich voor het eerst aan het publiek zien. De Evo-versie is ontwikkeld op basis van de auto die in 2017 het FIA WEC won. Daarbij zijn de strenge FIA WEC-eisen losgelaten. Op 9 april jongstleden werd duidelijk waar dat toe leidde: Neel Jani (CH) realiseerde op het 7,004 km lange Circuit van Spa-Francorchamps een snelste ronde van 1,41.770 en was daarmee sneller dan een Formule 1-bolide op die omloop. De 919 Hybrid bleef zelfs 0,738 seconde onder het tot dan toe staande ronderecord: de pole position-tijd van Lewis Hamilton met de Mercedes F1 W07 Hybrid in 2017. Op 12 mei worden de 919 Hybrid Evo en de 956 C op de Nürburgring voorafgegaan door een Safety Car.

Legendarische duo’s
Regerend FIA WEC-kampioen Timo Bernhard (37) won in 2017 de 24 Uur van Le Mans en hij behaalde in dat jaar de derde overwinning op rij bij de 6 Uur van de Nürburgring. Ook was Bernard met Porsche goed voor vijf eerste plaatsen bij de 24-uursrace op de Nürburgring – een record. Dit jaar komt hij met zijn eigen team aan de start met een 991 GT3 R. Bernhard: “De Nordschleife is mijn thuis. Ik kwam er al als kind. De moeilijkheidsgraad van het ruim 20 km lange parcours is nergens mee te vergelijken.” Bernhard is een groot bewonderaar van de in 1985 op Spa verongelukte Stefan Bellof, die in 1983 het nog altijd staande Nordschleife-record van 6,11.13 minuten neerzette met een 620 pk sterke 956 C. Bernhard: “Het is een grote eer om een 956 C uit die periode te mogen begeleiden met de 919 Hybrid Evo.”
Porsche 956C 919 Hybrid Evo 18 lv boven

Ook voor Hans-Joachim Stuck (67) was Stefan Bellof belangrijk: op weg naar het wereldkampioenschap in 1984 deelden de coureurs de cockpit van de 956 C. Stuck: “De 956 was nieuw voor mij. Bellof leerde mij hoe ik deze racer met veel downforce moest rijden. De 956 C was onverslaanbaar. Niet alleen vanwege de hoge bochtsnelheden ten gevolge van de downforce, maar ook door de betrouwbaarheid van de transmissie en de perfecte remmen. Daarom is het geweldig om deze auto nog een keer over de Nordschleife te kunnen sturen.” Stuck behaalde met de Porsche 962 (de opvolger van de 956) twee overall-overwinningen op Le Mans. De 24 Uur van de Nürburgring won hij driemaal met BMW.

De 956 C en de 919 Hybrid Evo
De 956 C die op de Nürburgring in actie komt, is de auto met chassisnummer 5. Met deze auto namen Jacky Ickx (B) en Jochen Mass (D) deel aan het sportwagen-WK van 1984. In plaats van de naam van de tabakssponsor draagt de auto het woord ‘Racing’. Dat was ook in die periode al regelmatig het geval.
Porsche 956C 919 Hybrid Evo 18 voor boven

Net als de 956 C was de 919 Hybrid de meest innovatieve racewagen van zijn tijd. De 919 Hybrid werd van 2014 tot en met 2017 ingezet in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship. Hij beschikt over een tweeliter V4-benzinemotor in combinatie met twee verschillende energieterugwinsystemen. Bij de een wordt remenergie omgezet in elektriciteit en bij de andere drijft de uitlaatgasstroom een turbine aan. De teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij. De verbrandingsmotor drijft de achterwielen aan en de elektrische energie voedt de elektromotor op de vooras. Bij het accelereren is de 919 Hybrid dan ook een vierwielaandrijver. De aandrijflijn van de 919 Hybrid Evo is gelijk aan die van de 919 Hybrid. De Evo is wel uitgevoerd met modificaties die van kracht zouden zijn geworden voor het 2018-seizoen van het WEC en met specifieke aerodynamische aanpassingen.