Morris Schuring sluit raceseizoen af met 2e plaats op Nordschleife

19-11-24. Coureur Morris Schuring uit Den Dolder bekroonde zijn eerste optreden met een GT3-auto op de Nürburgring-Nordschleife met een fraaie podiumplaats.
Morris-Schuring-Nordschleife-17-11-24-lv.jpg

Met de populaire Porsche 911 GT3 R van het team Manthey-EMA, bij de fans bekend onder de naam ‘Grello’, eindigde hij samen met de Turkse Porsche-fabrieksrijder Ayhancan Güven in de vier uur durende 56e ADAC Barbarossa-Preis, de laatste seizoensrace van de Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS) op de tweede plaats.
Morris-Schuring-Nordschleife-17-11-24-Ayhancan_Güven.jpg
“Een heel gave ervaring, voor het eerst in een GT3 op dit circuit, dan ook nog met de ‘Grello’-Porsche en direct op het podium. Daar kijk ik met heel veel plezier op terug”, zei Schuring. Ook voor zijn jongere broer Flynt was er een première: die behaalde dit weekeinde zijn ‘permit’, de speciale licentie die vereist is om op de Nordschleife te mogen racen, en reed met een Porsche Cayman van het team Black Falcon zijn eerste wedstrijd op het beroemde circuit.
Morris-Schuring-Nordschleife-17-11-24-neus.jpg

Het contrast had voor Morris Schuring nauwelijks groter kunnen zijn, van de zomers-warme omstandigheden in Bahrein, twee weken geleden tijdens de laatste race van het seizoen in het FIA World Endurance Championship, naar de temperaturen van net boven het vriespunt in de Eifel bij de slotrace op de Nürburgring. “Maar ik ben al lang blij dat er geracet kan worden, want voor hetzelfde geld ligt er in deze tijd van het jaar al sneeuw of is het zo mistig dat je niet kunt rijden, zoals dat eerder in de week het geval was”, zei Schuring. Nu kon de race gewoon zoals gepland doorgang vinden. In de kwalificatie op de vroege zaterdagochtend reden Schuring en Güven naar de vijfde startplaats in het 82 auto’s tellende veld.
Morris-Schuring-Nordschleife-17-11-24-helm.jpg

Zoals gebruikelijk ging de race om 12.00 uur van start, waarbij Morris Schuring de eerste rijbeurt in de ‘Grello’-Porsche voor zijn rekening mocht nemen. “Mooi dat het team mij bij mijn eerste race met deze auto hier gelijk het vertrouwen geeft”, zei hij. Schuring handhaafde zich keurig in de kopgroep, waarna Ayhancan Güven kon instappen. In het laatste uur nam Schuring bij de laatste rijderswissel de auto weer over, waarop hij de auto naar de finish kon brengen. Daarbij reed hij heel keurig op de tweede plaats en gezien de snelheid had hij zelfs kunnen meestrijden voor de overwinning. “In de slotfase had ik echter een beetje pech met een ‘code 60’, zodat ik het tempo moest verlagen, terwijl de leidende Mercedes er net langs was en dus geen tijd verloor. Daardoor kon ik geen aanval meer plaatsen, maar ook met de tweede plaats bij mijn eerste optreden ben ik erg tevreden. Het was geweldig om hier met de ‘Grello’-Porsche te rijden! Je merkt echt hoe populair die auto is, niet alleen bij de fans, maar bijvoorbeeld ook bij de marshals langs de baan. Dit smaakt zeker naar meer”, aldus Schuring, voor wie over twee weken nog de finale van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup op het circuit van Jeddah in Saoedi-Arabië op het programma staat.
Morris-Schuring-Nordschleife-17-11-24-achter.jpg

Jongere broer Flynt Schuring beleefde dit weekeinde zijn racepremière op de Nürburgring-Nordschleife, waarvoor hij de voorgeschreven speciale licentie behaalde. “Hier racen, waar mijn vader en mijn broer al gereden hebben, is een heel gave ervaring die zeker naar meer smaakt”, zei de 18-jarige rijder. “Ik mocht ook de start doen, maar omdat onze auto als ‘permit-auto’ wat minder vermogen had, kon ik de andere auto’s in de klasse niet echt bijhouden, zodat ik gewoon mijn eigen race gereden heb. Ik heb veel rondes kunnen rijden, veel ervaring kunnen opdoen. Het was met 80 auto’s op de baan relatief rustig, al was er in mijn tweede ronde wel een flinke klapper gebeurd bij ‘Kesselchen’, waarvoor ik moest uitwijken. Voor de rest heb ik geen echt spannende dingen meegemaakt, gewoon lekker gereden en er erg van genoten.”