Morris Schuring ziet droom uitkomen met Porsche in Le Mans

26-1-24. Morris Schuring (18) gaat met Manthey EMA-Porsche 911 GT3 R racen in FIA WEC.                    Tekst: René de Boer.
Morris_Schuring_met_Manthey_EMA-Porsche_911_GT3_R-lv.jpg

“Sinds ik begon in de autosport is Le Mans mijn droom. Die gaat nu uitkomen en dat is ongelooflijk gaaf!” Het enthousiasme spat eraf bij Morris Schuring. Hij wordt op 20 februari 19 jaar oud, maar zijn mooiste cadeau heeft hij al te pakken met de bevestiging dat hij komend seizoen gaat rijden in het FIA World Endurance Championship met een Porsche 911 GT3 R van het gerenommeerde Duitse team Manthey EMA. Hij gaat een rijderscombinatie vormen met de ervaren Oostenrijkse Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz en de Australiër Yasser Shahin. “Geen twijfel, ik ben er klaar voor”, zegt de coureur uit Den Dolder gretig. 

Morris_Schuring_met_Manthey_EMA-Porsche_911_GT3_R-portret.jpgDe afgelopen jaren bewees Morris Schuring ondanks zijn jonge leeftijd al over winnaarskwaliteiten te beschikken. Via de Porsche Carrera Cup Benelux groeide hij door naar de sterk bezette Porsche Carrera Cup Deutschland en de Porsche Mobil 1 Supercup, het hoogste platform in de internationale merkencupracerij van Porsche. Zowel in de Porsche Carrera Cup Deutschland als in de Porsche Mobil 1 Supercup werd hij de jongste racewinnaar in de lange historie van de respectievelijke series. Vooral zijn twee overwinningen op rij in de Porsche Mobil 1 Supercup op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen en voor eigen publiek op Circuit Zandvoort, bleven bij de kenners bepaald niet onopgemerkt. 

Schuring is na vier jaar in de Porsche-merkencups nu toe aan een nieuwe uitdaging, die hij vindt in de deelname aan het FIA World Endurance Championship, een van de zes officiële WK’s in de autosport. Daarin zal hij uitkomen met een Porsche 911 GT3 R, waarmee hij tijdens testritten al eerste ervaringen kon opdoen. Bij die test maakte hij bij het Manthey-team een dusdanig goede indruk, dat team en rijder tot overeenstemming kwamen voor het komende seizoen. 

“Natuurlijk is de Porsche 911 GT3 R wel anders om te rijden dan de Cup-auto die ik tot nu toe gewend ben”, verklaart Schuring. “De grootste verschillen zijn het ABS en de tractiecontrole in de 911 GT3 R en natuurlijk de andere banden. Aan de andere kant voel je wel direct het DNA van Porsche, dus het is meteen vertrouwd. Ik heb mijn rijstijl wel wat moeten aanpassen, maar de ervaring vanuit de Porsche Cups is heel waardevol, zoals nu ook wel weer blijkt.” 

Het WK-seizoen start eind februari in Qatar met de officiële test, een week later gevolgd door de eerste race met een afstand van 1812 kilometer. Dan volgen races op de circuits van Imola en Spa-Francorchamps in de aanloop naar het onbetwiste hoogtepunt van het seizoen, de 24 Uur van Le Mans op 15 en 16 juni. Na Le Mans wordt het seizoen medio juli voortgezet met een race in São Paulo. In september staan er races op het Circuit of The Americas in Texas en in het Japanse Fuji op het programma, waarna het seizoen op 2 november wordt afgesloten met de 8 Uur van Bahrein. 
Morris_Schuring_met_Manthey_EMA-Porsche_911_GT3_R-boven.jpg

“Natuurlijk kijk ik het meeste uit naar Le Mans, maar Spa wordt ook heel vet. Voor mij is dat ook wel een bijzonder circuit, zeker ook omdat ik er mijn eerste overwinning in de Supercup behaald heb. En bovendien is dat ook bijna een thuisrace”, aldus Schuring. In zijn teamgenoten heeft hij volop vertrouwen. “Richard Lietz heeft ongelooflijk veel ervaring, die gaat voor de 18e keer Le Mans rijden en heeft er vier keer de klasse gewonnen. Yasser Shahin was succesvol in de GT World Challenge Australia.” 

Ook met Manthey ziet Schuring het helemaal zitten. De renstal uit het Duitse Meuspath, gevestigd op een steenworp afstand van de Nürburgring, was rond de eeuwwisseling al succesvol met vier kampioenstitels op rij met Patrick Huisman in de Porsche Supercup. Ook is het team recordhouder met zeven overwinningen in de 24-uursrace op de Nürburgring. Manthey verzorgde ook jarenlang de inzet van de fabrieks-Porsches in de GT-klasse van het WEC en keert nu terug op dit niveau. Daarnaast won het team afgelopen seizoen de kampioenstitels in de DTM. Voor de inschrijving van de Porsche met het startnummer 91, waarmee Schuring en zijn teamgenoten in actie komen, werkt Manthey samen met het Australische EMA Motorsport, waarmee het al meerdere successen behaalde. 
Morris_Schuring_met_Manthey_EMA-Porsche_911_GT3_R-ra.jpg

Patrick Arkenau, hoofd van de Racing-divisie bij Manthey, is positief over zijn nieuwe protégé: “We zijn heel blij dat we met Morris een zeer jonge en getalenteerde rijder bij ons in het team mogen verwelkomen. Morris heeft ons bij zijn eerste test overtuigd. We wisten natuurlijk al wat hij kon na de uitstekende prestaties die hij in de Carrera Cup Deutschland en in de Supercup heeft neergezet, maar wat hij in de eerste test heeft laten zien, heeft ons toch nog wel in zeer positieve zin verrast. Het is voor Morris een grote stap, direct van de Porsche-merkencups naar het WK, van sprintraces naar lange-afstandswedstrijden, maar hij is een zeer intelligente jonge rijder, zijn leercurve is heel steil, hij is extreem rijp voor zijn leeftijd, dus we kijken uit naar het komende seizoen!”