Experiencegift een populair cadeau idee voor gulle gevers

22-10-22. Nederlanders geven steeds meer uit aan giftcards.
Experiencegift-22-hotelgift.jpg

De cadeaubon is enorm populair. Voor verjaardagen, feestdagen of ‘zomaar’, de gever kan er vrijwel zeker van zijn een glimlach op het gezicht van de ontvanger te toveren. Met de feestmaanden in het vooruitzicht dook het Nederlandse Experiencegift in zijn data om het aankoopgedrag van verschillende nationaliteiten te vergelijken. En het zal je wellicht niet verbazen; de Nederlander geeft per waardebon het minst uit van alle nationaliteiten binnen het onderzoek. Dit terwijl Amerikanen en Canadezen bovenaan de lijst van gulle gevers prijken. Ertegenover staat wel dat Nederlanders meer moeite doen als het gaat om de presentatie van het cadeau en de ontvanger vaker verblijden met een fysieke versie van de giftcard.

Waardevolle giftcard
Weinig fooi geven, je eigen drankjes betalen op feestjes en de rekening splitsen op een eerste date. Nederlanders staan nu niet bepaald bekend als gulle gevers, iets wat onderzoek van het Nederlandse giftcard bedrijf Experiencegift opnieuw bevestigt. Uit onderzoek van eigen data blijkt dat de Nederlandse consument vele malen minder geld uitgeeft aan een giftcard dan consumenten uit andere landen. Zo is de gemiddelde aanschafwaarde van een giftcard in Nederland in 2022 zo’n € 165,49. Britten zijn met gemiddeld € 185,98 iets guller dan ons eigen volk, maar dat is niets in vergelijking met Australiërs (€ 349,08) en Canadezen (€ 429,21). Onze zuiderburen doen het niet slecht, maar zitten met een gemiddelde giftcardwaarde van € 183,21 tevens onder het wereldwijde gemiddelde van € 258,31.
Experiencegift-22-flightgift.jpg
Meer tijdens de feestdagen
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat de gemiddelde bestelwaarde van waardebonnen in alle landen in de eerste helft van 2022 hoger ligt dan in dezelfde periode in 2021. Met name in Nederland is deze stijging aanzienlijk (+ 12%). Gemiddeld genomen wordt er in januari, februari, juli en augustus het meeste geld gespendeerd aan een giftcard. Opvallend is dan ook dat juist in de feestmaand december de gemiddelde besteding aan giftcards van het bedrijf in Nederland zo’n € 45 lager ligt in vergelijking met de zomerperiode. Dit betekent overigens niet automatisch dat men in Nederland minder gul geeft rondom de feestdagen. “Ook al zien we een daling in de gemiddelde waarde van de giftcards die worden verkocht in de decembermaand, we zien ook een forse toename in het aantal waardebonnen dat wordt gekocht. Een logische verklaring hiervoor zou zijn dat hoewel men per giftcard minder besteedt, men meerdere personen met een giftcard verblijdt. Het cadeaubudget wordt dus over meerdere cadeaus verdeeld”, aldus Loes Daniels, mede-oprichter van Experiencegift.

Een ‘experience’ cadeau
Cadeaubonnen bestaan er in vele soorten en maten, maar de waardebonnen waarmee je een ‘beleving’ cadeau geeft zijn absoluut populair. In de afgelopen 1, 5 jaar werd er op alle markten waarin Experiencegift actief is gemiddeld € 258,31 uitgegeven per giftcard. Daarbij was de gemiddelde waarde van een giftcard voor een hotelovernachting € 228,14 en besteedde men gemiddeld € 280,52 aan een Flightgift giftcard. Vergeleken met andere Europese landen zijn Nederland en het Verenigd Koninkrijk de enige landen waar Hotelgift populairder is dan Flightgift. Kijken we op wereldwijd niveau dan geldt dit ook voor Australië. Daarnaast bestellen zowel Nederlanders als Britten de giftcards het liefst in ‘fysieke vorm’, meer dan in geprinte PDF of e-mail versie. Iets wat erop duidt dat Nederlanders zeker wel moeite doen als gulle gevers.
Experiencegift-22-activegift.jpg
Over Experiencegift
Experiencegift is een snelgroeiend Nederlands bedrijf en het initiatief van Loes Daniels. Het bedrijf startte in 2014 met een hotel giftcard en breidde later uit met Flightgift en Activitygift. Met meer dan 550.000 hotels, 300 luchtvaartmaatschappijen en 50.000 activiteiten wereldwijd, bieden de giftcards van Experiencegift een groot scala aan belevingen. Het bedrijf behaalde in 2019 de eerste plek voor de Deloitte Fast 50 award en werd in 2020 nogmaals bekroond met de 7e plaats. Meer informatie over de cadeaubonnen is te vinden op:
https://www.hotelgift.com/nl/ 
https://www.flightgift.com/nl/ 
https://www.activitygift.com/nl/ 

Het onderzoek
De cijfers in dit bericht zijn verkregen door data die is verzameld door Experiencegift. Het gaat om een analyse van de gekochte giftcards in de top 12 markten in de afgelopen 1,5 jaar, en betreft het aankoopbedrag van januari 2021 t/m augustus 2022.