BMW R 18 M en R 18 Aurora onthuld op Verona Motor Bike Expo

15-1-22. De Verona Motor Bike Expo was het perfecte podium om Italiaanse en Europese liefhebbers twee exclusieve customprojecten te onthullen, op basis van de iconische BMW R 18.
BMW-R18-M-22-lzij.jpg

Deze zijn het resultaat van de samenwerking van BMW Motorrad Italië en zijn dealernetwerk met enkele van de historische spelers van deze wereld. De R 18 M is een project ontwikkeld door het Italiaanse tijdschrift LowRide en gemaakt door American Dreams. De R 18 Aurora is gemaakt door Garage 221 in opdracht van BMW Motorrad Roma.

BMW R18M.
M is de letter die de sportversies van BMW vierwielige modellen onderscheidde, en tegenwoordig omvat het ook tweewielige voertuigen. De inspiratiebron voor het BMW R 18 M-project van de redactie van LowRide is de volgende: het idee is om de BMW Cruiser een meer gestroomlijnde en sportievere look te geven, overdrijvingen te vermijden en vooral zonder de verwijzing naar de BMW R 18 retro te vergeten lijnen.
BMW-R18-M-22-rv.jpg

"Stabiliteit, lange wielbasis en gereedheid van de 1800 cc grote boxer zorgen voor bliksemstart en verdienen naar onze mening een sportieve en retro-look. In het R 18 M-ontwerp vinden we suggesties uit de BMW Motorrad-traditie en signalen van de vierwielers : M staat voor Motorsport”, zoals Giuseppe Roncen, directeur van LowRide en een groot expert in de wereld van specials, het BMW R 18 M-project omschreef.

Het werk was gericht op het chassis, de afstelling van de ophanging, de carrosserie en accessoires, waarbij de mechanica en elektronica ongewijzigd bleven als de natuurlijke sterke punten van de R 18. Verlicht en met een andere rijpositie belooft de BMW R 18 M nog leuker te worden om te rijden: "We blijven nieuwsgierig om het potentieel ervan te ervaren. Aanzienlijk lichter, de fiets moet ook gemakkelijk te hanteren zijn vanwege zijn rijpositie, die compacter is en naar voren geladen, zonder overdrijving."
BMW-R18-M-22-rzij.jpg

Gebouwd door vele handen, van ontwerpers tot ervaren vakmensen.
Het R 18 M-project werd mogelijk gemaakt door BMW Italia en werd geboren in het kielzog van de emoties die deze motor kan geven: een leuke cruiser, krachtig en levendig, met een groot hart en een oneindig koppel. LowRide heeft een aantal van de beste Italiaanse vakmanschap en bedrijven die gespecialiseerd zijn in de sector betrokken. De realisatie van de schetsen werd toevertrouwd aan ontwerper Oberdan Bezzi, in het verleden al partner van LowRide. Hij is erin geslaagd om er een opwindende power cruiser van te maken zonder de essentie van de BMW R 18 te verstoren. American Dreams verzorgde de montage en coördineerde het werk; Elaboratorio, gespecialiseerd in prototyping en modellering, creëerde vanaf het begin een staart-, tip- en glasvezelvoorruit. Carbon Italy heeft de hoofddeksels, inlaatkanalen en andere koolstofvezeldetails behandeld. De korte uitlaatpijp, ontworpen om de lijn compacter te maken en grotere hellingshoeken mogelijk te maken, draagt ​​de handtekening van ER Exhaust Revolution. De korte uitlaatpijpen geven ook meer aandacht aan de prachtige onbedekte vernikkelde as, een suggestief detail dat het verdient om te worden benadrukt. LR Leather bekleedde het zadel met leer, terwijl het lakwerk werd toevertrouwd aan Dox Art Factory. Rizoma zorgde voor spiegels, handvatten en universele richtingaanwijzers voor de accessoires, perfect passend bij het karakter van de fiets.

BMW R18 Aurora.
Het idee en de wens van Garage 221 om een ​​custom motor te maken op basis van de BMW R 18 vond zijn oorsprong een tijdje geleden, bij de presentatie van de motor op EICMA 2019. De lijnen van de nieuwe BMW cruiser, innovatief en tegelijkertijd trouw traditionele, verdiende "complementaire elementen en een nog meer Heritage-geest, beginnend bij de zachte lijnen van de tank tot de karakteristieke vormen van de boxer", aldus Pier Francesco Marchio van Garage 221.
BMW-R18-Aurora-22-rv.jpg

Het project was aanvankelijk gericht op de studie van de verschillende delen van de fiets, rekening houdend met de noodzaak om de nieuwe elementen te verbinden in een unieke harmonie van lijnen, geïnspireerd door de cruisers van de jaren 70, waarbij Pier Francesco altijd bijzonder betrokken was "voor hun indrukwekkende esthetische vloeibaarheid." Onderscheidende elementen van de
BMW R 18 Aurora van Garage 221 zijn de omhullende spatborden en aan het stuur bevestigd, zoals de "vleermuisvleugel", om ruimte te laten en zo het centrale gedeelte van de motor te benadrukken.
BMW-R18-Aurora-22-rzij.jpg

Een Custom met de BMW-traditie als kern.
De aanpassingen die tot de R 18 Aurora hebben geleid, komen voort uit de ervaring van Garage 221 in de BMW-wereld en inderdaad, alle gebruikte elementen zijn afkomstig van andere modellen van BMW Motorrad. Het zadel is in zijn geheel geleend van een BMW 1200 C van 2005, de Batwing steunen zijn gemaakt met behulp van de steunen voor knipperlichten van een BMW R 100 van 1982 en een deel van het achterframe van een BMW K 75 van 1991. Ook voor de kleur van de carrosserie, werd de code van een BMW RT 100 uit 1983 als referentie genomen, waarbij de graphics in zijn tinten en intensiteit werden aangepast. De voor- en achterspatbordsteunen, zadelsteunen en kentekenplaathouderarmen zijn volledig handgemaakt.

De uitlaatpijpen zijn gemaakt in samenwerking met Leo Vince, met bijzondere aandacht voor het geluid, om het nog voller en boeiender te maken. Hun ontwerp is specifiek bestudeerd om een ​​zeer persoonlijke en gespierde lijn te geven aan het centrale deel van
de R 18. De oliekoelergrille van de R 18 Aurora geeft een stijlvolle, natuurlijke touch, geïnspireerd op de grille van BMW's auto's uit de jaren zestig. "Het was hard werken", zei Pier Francesco, "maar het resultaat is werkelijk verbluffend. De getextureerde lak van de cilinderkopdeksels, de injectiebehuizingen, het centrale carter en onze oliekoelergrille zorgen ervoor dat alles er homogeen uitziet, waardoor een uniek effect met het cilinderblok en het conische tandwiel." 
BMW-R18-Aurora-22-ra.jpg

Vrijwaring.
De getoonde voertuigen kunnen worden aangepast en uitgerust met accessoires en/of gepatenteerde onderdelen van derden die niet door BMW zijn vervaardigd, gedistribueerd of getest. BMW aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de wijzigingen (inclusief de montage, kenmerken en gebruik van de getoonde accessoires). OPMERKING: Modificatie van serieproductievoertuigen (inclusief het monteren en gebruiken van onderdelen van derden en zelfgemaakte) kan de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden! Het rijden met onze voertuigen in aangepaste staat is op eigen risico.