Ducati Multistrada met Desmosedici Stradale Superbike motorblok

20-10-23. In de vierde aflevering van de Ducati World Première 2024 presenteert Ducati de nieuwe V4 RS. De sportiefste, meest verfijnde en exclusieve Multistrada ooit gemaakt door de fabrikant uit Bologna. https://www.youtube.com/watch?v=HOe1UupzCHI
Ducati-Multistrada-V4-RS-23-lv-actie.jpg

De Multistrada V4 RS, geproduceerd in een genummerde serie, is de nieuwste toevoeging aan de familie die dit jaar zijn twintigste verjaardag viert en is uitgerust met het Desmosedici Stradale motorblok, afgeleid van die van de Panigale V4.

Dankzij de V4 met desmodromische distributie biedt de Multistrada V4 RS unieke prestaties en rijsensaties, met behoud van de balans die de Multistrada familie altijd heeft gekenmerkt. De ervaring wordt onvergetelijk door het onmiskenbare geluid van de Desmosedici Stradale met droge koppeling en Akrapovič demper, en door de krachtige en opwindende vermogensafgifte. Sensaties die ook worden gegarandeerd door het chassis van de sportiefste Multistrada in de familie, dankzij de Öhlins-vering, enkelzijdige aluminium swingarm en gesmede velgen.
De meest veeleisende motorrijders zullen de technische en stijlvolle details waarderen die er een unieke motor van maken qua persoonlijkheid en karakter. Het RS logo, dat een echt karakteriserend element van het model wordt, is ontworpen door Centro Stile en is te zien in de kleurstelling, op de sleutel en in de graphics van het dashboard. De slanke en gestroomlijnde achterzijde, die exclusief voor deze motorfiets is ontworpen, helpt om hem nog sportiever te maken.
De Multistrada V4 RS is een model waarbij elk onderdeel, elk detail - van het elektronische pakket met radartechnologie tot het zeer lichte titanium achterframe - werd gekozen met één enkel doel: het creëren van de sportiefste toerfiets ooit. De meest opwindende Multistrada ooit gemaakt door Ducati.
Ducati-Multistrada-V4-RS-23-rv.jpg

Sportieve stijl
De Ducati Multistrada V4 RS combineert de onmiskenbare Multistrada lijn, elegant en dynamisch, met technische oplossingen die doen denken aan de technologieën die gebruikt worden in de racerij, typisch voor de supersportmotoren van Borgo Panigale. De naam RS heeft precies deze betekenis en herinnert aan een andere motorfiets in de geschiedenis van Ducati - de Monster S4 RS - geboren volgens dezelfde inspirerende principes.
De verschillende carbon onderdelen, zoals het voorspatbord, de handkappen (speciaal ontworpen voor dit model), de hitteschilden en de "snavel" aan de voorkant, creëren een spel van contrasten met de Iceberg White livery, verrijkt met verschillende verwijzingen naar de kleur van de Desmosedici MotoGP.
De slanke en lichtgewicht achterzijde van technopolymeer integreert de handgrepen voor de passagier en definieert een sportief, verfijnd en onmiskenbaar zijaanzicht. Het titanium frame voor de zadelsteun is een component van grote technische elegantie die de sportiviteit benadrukt en een gewichtsbesparing van 2,5 kg mogelijk maakt ten opzichte van het standaard frame.
De Ducati Multistrada V4 RS wordt geproduceerd in een genummerde serie. Het nummer staat op een zwart geanodiseerd aluminium plaatje, versierd met de Italiaanse vlag, dat is aangebracht op de kroonplaat.

Superbike motorblok
De Multistrada V4 RS is de enige in de familie die is uitgerust met het Desmosedici Stradale motorblok van 1.103 cc. Om de souplesse en regelmaat die typisch zijn voor de Multistrada te combineren met de persoonlijkheid en sportieve kenmerken van de Panigale en de Streetfighter, heeft Ducati ingegrepen in de V4 om een vloeiende en regelmatige vermogenscurve te krijgen bij lage toerentallen en tegelijkertijd, dankzij de desmodromische distributie, te zorgen voor opwinding in de buurt van de begrenzer. Een persoonlijkheid die ook tot expressie komt dankzij het geluid, dat diep is bij lage toerentallen en opwindend zoals bij Superbikes tijdens het accelereren bij hoge toerentallen.
Deze resultaten zijn bereikt door gebruik te maken van het luchtfilter van de Panigale V4 R, dat beter doorlaatbaar en sportiever is, en een uitlaatsysteem met Akrapovič demper dat speciaal is ontwikkeld voor de Multistrada V4 RS.
In deze configuratie, die Euro 5+ gehomologeerd is, ontwikkelt het Desmosedici Stradale-motorblok een maximumvermogen van 180 pk, met een begrenzing op 13.500 tpm. Deze waarde is gekozen om sportieve prestaties te garanderen met behoud van de balans die de Multistrada V4 altijd heeft onderscheiden sinds zijn eerste versie.
Om optimaal te profiteren van de prestaties van de Desmosedici voor de weg, die sportiever is en zich kenmerkt door een grotere acceleratie, is de eindoverbrenging verkort terwijl de overbrengingsverhoudingen ongewijzigd zijn gebleven.

Tot slot is de Multistrada V4 RS, net als de Panigale V4 SP2 en Streetfighter V4 SP2, ook voorzien van een STM-EVO SBK droge koppeling van billet aluminium, met een specifieke configuratie van veren en slipperplaten. Dit onderdeel, dat het rijden soepeler maakt tijdens het remmen en aangrijpen, draagt ook bij aan de verrijking van het uitlaatgeluid met het typische metaalachtige geluid wanneer de koppeling wordt ontkoppeld.
Een van de voordelen van de droge koppeling is de mogelijkheid om de prestaties te verhogen door gebruik te maken van Ducati Corse Performance Powered by Shell Advance olie, het resultaat van de samenwerking tussen Ducati Corse en Shell in Superbike en MotoGP.

Om het thermisch comfort van de motor te verbeteren, is de Desmosedici Stradale ontworpen om de achterbank uit te schakelen wanneer de motor stilstaat, in neutraal staat en met een motortemperatuur boven de 70°. Om nog meer comfort te bieden, kunnen op de koudste dagen de luchtkanalen (upwashes), de kanalen die frisse lucht naar de benen van de rijder leiden, worden gesloten.

Het onderhoudsinterval voor het controleren van de klepspeling op de Multistrada V4 RS is elke 30.000 km.
Ducati-Multistrada-V4-RS-23-rzij.jpg

Elektronica
De Multistrada V4 RS is uitgerust met het geavanceerde en verfijnde elektronische pakket van de Multistrada V4 S, dat onder andere standaard radartechnologie aan zowel de voor- als achterzijde bevat, die de Adaptive Cruise Control (ACC) functionaliteit en Blind Spot Detection (BSD) mogelijk maakt.

De elektronische uitrusting van de Multistrada V4 RS bestaat dankzij de informatie van het Bosch inertiële platform uit 4 vermogensstanden (Full, High, Medium, Low), Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Engine Brake Control (EBC) en Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down. Al deze systemen zijn gekalibreerd voor de kenmerken en het beoogde gebruik van het model en geïntegreerd in vier rijmodi, namelijk Race, Sport, Touring en Urban.

Op de V4 RS wordt voor het eerst in de Multistrada-familie de Full Power Mode geïntroduceerd (standaard gekoppeld aan de Race-rijmodus, gekenmerkt door een geblokte vlag boven de naam); deze levert maximaal vermogen in alle versnellingen, met een snelle respons van het gaspedaal. De andere powermodi zijn gekalibreerd voor gebruik op de Multistrada V4. In het bijzonder:

High (standaard gekoppeld aan de rijmodus Sport) biedt maximaal vermogen in de 4e, 5e en 6e versnelling met een lichte vermindering van het koppel in de 1e, 2e en 3e versnelling, met een snelle gasrespons.
Medium (standaard gekoppeld aan de rijmodus Touring) biedt ook maximaal vermogen in de 4e, 5e en 6e versnelling, met een lichte vermindering in de 1e, 2e en 3e, maar met een soepelere gasrespons.
Low (standaard in de rijmodus Urban) met een vermogen dat is teruggebracht tot 114 pk en een soepele gasrespons. 

De Multistrada V4 RS is ook uitgerust met EBC (Engine Brake Control), instelbaar op drie niveaus, waarmee de rijder het remmen op de motor kan aanpassen aan de rijstijl en de context.

De grotere sportiviteit van het elektronische pakket van de V4 RS wordt benadrukt door de nieuwe graphics van het dashboard, dat een bedieningspaneel presenteert op het hoofdscherm met functionaliteit die vergelijkbaar is met de Infomode Track van de Panigale V4 en Streetfighter V4. Dit uitklapmenu toont de ingestelde niveaus voor DTC, ABS en DWC in de geselecteerde rijmodus. Bovendien wordt de interventie van Ducati Traction Control en Ducati Wheelie Control aangegeven door het knipperen van het bijbehorende dropdown-element en de verlichting in de rechterbovenhoek van het dashboard.

Op het TFT dashboard met 6,5" scherm, dat op de Multistrada V4 RS wordt gekenmerkt door speciale grafische elementen, kun je de kaartnavigator bekijken dankzij Ducati Connect, waarmee je je mobiele apparaat kunt weerspiegelen. Juist om deze functionaliteit te ondersteunen, is het smartphonecompartiment voorzien van geforceerde ventilatie, om de telefoon te koelen tijdens intensief gebruik van de navigatiefuncties en tijdens het opladen.
Ducati-Multistrada-V4-RS-23-achterwiel.jpg

Chassis en ergonomie
Het chassis van de Multistrada V4 RS is ontwikkeld rond het 17" voorwiel, dat zorgt voor een grote precisie en reactiviteit bij sportief rijden. Deze keuze heeft geleid tot de keuze voor een aluminium monocoque frame dat verschilt van dat van de Multistrada V4 S en Rally om een andere hellingshoek van het balhoofd te verkrijgen (25,75° in vergelijking met 24,5°), waarbij de spoorbreedte en wielbasiswaarden worden gedefinieerd in functie van de grotere sportiviteit van de motorfiets, vergelijkbaar met wat al is gedaan op de V4 Pikes Peak.
De gesmede aluminium Marchesini wielen, 2,7 kg lichter dan die van de V4 S, maken het dynamische gedrag van de machine nog effectiever. De Diablo Rosso IV Corsa-banden, in de maten 120/70 voor en 190/55 achter, bieden uitstekende grip tijdens het accelereren en een sterk gevoel van contact met de grond in het midden van de bocht.

De keuze voor Öhlins Smart EC 2.0 vering gaat in de richting van het garanderen van de beste prestaties bij sportief gebruik dankzij het gebruik van een "event based" systeem, net als op de Panigale V4 S en Streetfighter V4 S, dat zichzelf aanpast op basis van de individuele rijstijl. Het systeem, dat al werd gebruikt op de Multistrada V4 Pikes Peak, is opnieuw gekalibreerd voor de beste balans tussen comfort bij ontspannen rijden en ondersteuning bij sportief rijden.
Met name in de rijmodi Touring en Sport zijn de kalibraties van het dynamische systeem aangepast om het comfort tijdens ontspannen rijden te verbeteren en tegelijkertijd ondersteuning te bieden bij plezierig rijden op gemengd bergachtig terrein. Om de rijdynamiek zelfs bij volle belading te verbeteren, is het hydraulische remsysteem bovendien versterkt wanneer de rijder hogere dempingsniveaus selecteert in de verschillende rijmodi, in de verschillende beladingsmodi met bagage en passagier.

Het remsysteem is rechtstreeks afgeleid van dat van de Panigale V4. Aan de voorkant omvat het systeem remschijven met een diameter van 330 mm en Brembo Stylema monoblokremklauwen, vergelijkbaar met de Multistrada V4 S, waaraan de remblokken van de Panigale V4 zijn toegevoegd. Achteraan bevat het systeem een enkele schijf met een diameter van 265 mm waarop een Brembo zwevende remklauw werkt. De regeling, met regressieve kinematica, heeft een kleiner pompelement, waardoor het vermogen en de modulatie verbeteren. Het systeem wordt aangestuurd door het Bosch-Brembo 10.3ME Cornering ABS-systeem.

Naast de carbon en titanium elementen is er gekozen voor een kleine accu om het gewicht verder te verlagen. Op deze manier is er 3 kg bespaard ten opzichte van de Multistrada V4 Pikes Peak.

De nieuwe V4 RS biedt een sportievere ergonomie dan de Multistrada V4, met hogere en verder naar achteren geplaatste voetsteunen om de maximale hellingshoek te vergroten. Het stuur, dat stijf op de kuip is bevestigd om het rijgevoel te verbeteren, is lager, smaller en heeft een minder geaccentueerde kromming. De nieuwe, zachtere handvatten hebben een sportiever ontwerp.
Deze ergonomische combinatie vertaalt zich in een beter gevoel bij sportief rijden, met behoud van een goed comfortniveau. Er is namelijk veel aandacht besteed aan het comfort, om de beste synthese tussen sport en comfort van de Multistrada V4 RS te behouden.
Ducati-Multistrada-V4-RS-23-ra.jpg

Accessoires
De Ducati Performance catalogus biedt verschillende accessoires om de eigenschappen van de motor te verbeteren en hem vanuit esthetisch oogpunt uniek te maken. Motorrijders die de veelzijdigheid van de Multistrada V4 RS willen vergroten, vinden verschillende bagagemogelijkheden, van kunststof of aluminium zijkoffers tot tassen voor de tank en het passagierszadel en verschillende grotere windschermen.

Om zijn sportieve persoonlijkheid te benadrukken, biedt de catalogus ook billet aluminium onderdelen zoals hendels, voetsteunen, rem- en koppelingsreservoirs of tank- en olievuldoppen. Er zijn ook veel carbon details om het imago van de Multistrada V4 RS nog lichter en agressiever te maken.

Kleuren en beschikbaarheid
De motorfiets is vanaf januari 2024 verkrijgbaar bij officiele Ducati dealers in één uitvoering, met standaard een radar voor en achter in de kleur Iceberg White.

Zoals op alle modellen van de Multistrada familie, biedt Ducati ook op de Multistrada V4 RS de exclusieve "4Ever Multistrada" garantie, geldig voor 4 jaar met onbeperkt aantal kilometers, gegarandeerd door het hele netwerk van dealers van het in Bologna gevestigde bedrijf op Europees grondgebied.

Multistrada V4 RS

Kleuren
Speciale Iceberg White livery 

Belangrijkste standaarduitrusting
1.103 cc Ducati Desmosedici Stradale motorblok met klepspelingcontrole elke 30.000 km*
Aluminium monocoque frame en aluminium enkelzijdige achterbrug
Titanium achter subframe*
Carbon fiber details
Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve elektronische vering met "event based" systeem
Veerweg 170 mm
17" Marchesini gesmede aluminium velgen met Pirelli Diablo Rosso IV Corsa banden in de maat 120/70 ZR17 voor en 190/55 ZR17 achter
Bosch-Brembo ABS 10.3ME remsysteem voor bochtenwerk
330 mm diameter remschijven vooraan met Brembo Stylema 4-zuiger radiale remklauwen
Volledige LED koplamp met DRL en Ducati Cornering Lights (DCL)
TFT dashboard met 6,5" kleurenscherm met speciale graphics en display*
Bosch Inertiële meeteenheid (IMU)
4 powermodi ( Full, High, Medium, Low)
4 rijmodi (Race, Sport, Touring, Urban)
Radartechnologie voor en achter (Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection)
Ducati Wheelie Control (DWC)
Ducati Tractie Controle (DTC)
Engine Brake Control (EBC)
Hands Free starten
Ducati Connect met telefoon, muziek en kaartnavigatie toepassingen
Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down
Vehicle Hold Control (VHC)

*Uitrusting en functies exclusief voor Multistrada V4 RS