Plasticvrije Wateren voor welzijn van mens en dier

Plasticvrij Wateren 1925-5-19. Genieten en zuinig zijn op het water moet samen gaan. NN Group, het Watersportverbond en Plastic Whale vragen aandacht voor de vervuiling van ons waterrijk door plastic.

 

 

NN Group en het Watersportverbond willen samen met Plastic Whale meer aandacht voor de missie van  de sociale onderneming: ‘s werelds wateren plasticvrij maken. Dagelijks beleven duizenden mensen in Nederland plezier op of in het water. Tegelijkertijd vervuilt het plastic afval de Nederlandse wateren meer en meer en dat heeft grote gevolgen voor het welzijn van dieren.
Plastic Whale Watersportverbond NN logo
NN Group heeft met de acquisitie van Delta Lloyd in 2017 het jarenlange sponsorcontract van het Watersportverbond overgenomen. Omdat NN zich als sportsponsor richt op hardlopen, is besloten tot het einde van de contractperiode (31 december 2020) de sponsoring van het Watersportverbond op een andere manier vorm te geven. Om meer bekendheid te geven aan de activiteiten van Plastic Whale wordt het logo op verschillende uitingen van het Watersportverbond vermeld. Zo zal Plastic Whale op de kleding en boten van de Nederlandse topzeilers en -surfers te zien zijn.
 
Plastic Whale wil mensen enthousiasmeren een bijdrage te leveren aan het verminderen van de plastic soep, door plastic te vissen. Van het plastic worden prachtige sloepen en kantoormeubilair gemaakt. Ook zet de organisatie zich in om het bewustzijn rond het gebruik van plastic te vergroten.
Plasticvrij Wateren 19
Marius Smit, oprichter van Plastic Whale: ‘Deze samenwerking is een unieke kans om meer mensen te vertellen wat we doen. Dit initiatief gaat een substantiële bijdrage leveren aan de doelstelling van Plastic Whale om 100.000 plastic flessen en duizenden kilo’s afvalplastic voor het einde van 2020 uit de Nederlandse wateren te vissen.’ 
 
Remco Barbier, Hoofd Branding NN Group: ‘In de gezamenlijke campagne met Plastic Whale staan we stil bij het belang van plasticvrije wateren en volgen we de voorbereiding van Nederlandse atleten van het Watersportverbond op de Olympische Spelen. Door in de campagne het onderwerp duurzaamheid te combineren met sport kunnen we een breed publiek bereiken. Ook bouwen we een sloep van ingezamelde flessen, die we inzetten om meer plastic te vissen. Verder kijken we binnen NN naar de mogelijkheden om bewuster om te gaan met het gebruik van plastic. Door deze samenwerking en de campagne kunnen we verschillende initiatieven versterken en aan elkaar verbinden.’
 
Arno van Gerven, Directeur Watersportverbond: ‘Het Watersportverbond zet zich vanzelfsprekend in voor schoon water in Nederland. Natuurlijk willen we zoveel mogelijk mensen bereiken, maar er is extra veel aandacht voor kinderen. Zo is Plastic Whale bijvoorbeeld aanwezig op de Optimist on Tour. Hier kunnen kinderen tussen de 8 en 12 jaar leren zeilen of kanovaren. In het ‘Waterlab’ leren de kinderen dat schoon, veilig en voldoende water niet vanzelfsprekend is.’
 
De medewerkers van NN en de verenigingen die zijn aangesloten bij het Watersportverbond worden actief betrokken door onder meer clean-up dagen te organiseren. Maar om de doelstelling van 100.000 plastic flessen en duizenden kilo’s afvalplastic te halen is meer nodig. NN en het Watersportverbond nodigen daarom iedereen uit om Plastic Whale te helpen hun doel te bereiken.

Over NN Group 
NN Group is een internationale financiële dienstverlener, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. De groep biedt, met haar medewerkers, producten en diensten aan op het gebied van pensioenen, verzekeringen, vermogensbeheer en bankactiviteiten aan circa 17 miljoen klanten. De merken van NN Group zijn Nationale-Nederlanden, NN, NN Investment Partners, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Over Plastic Whale 
Plastic Whale is een sociale onderneming met een missie: wereldwijd alle wateren plasticvrij! We doen dit door samen met burgers, bedrijven en de overheid economische waarde te creëren uit plastic afval. Door creativiteit, positiviteit en betrokkenheid inspireren we anderen om actie te ondernemen voor plasticvrije wateren. Met ons economisch model overtuigen we bedrijven, groot of klein, dat het creëren van een betere, schonere wereld een logische stap is. Stop talking! Let's start doing!

Over het Watersportverbond
Het Watersportverbond bestaat uit én maakt zich sterk voor zo’n 400 aangesloten watersportverenigingen, die meer dan 80.000 leden (recreanten, breedtesporters, wedstrijdsporters en topsporters) vertegenwoordigen. We ondersteunen onze verenigingen op tal van gebieden. Zo brengen we verenigingsbestuurders meerdere keren per jaar bijeen om kennis en ervaringen uit te wisselen en helpen we met het oplossen van lastige verenigingsvraagstukken. We maken kinderen enthousiast voor de watersport, leiden trainers en instructeurs op, en samen zetten we ons ervoor in dat wedstrijdsporters kunnen deelnemen aan eigentijdse en goed georganiseerde wedstrijden. Ook maken we ons sterk voor het toegankelijk, betaalbaar en bevaarbaar houden van de 4400 kilometer aan Nederlandse vaarwegen, en ondersteunen we onze topsporters in het behalen van medailles.