BMW i5 de weg op voor uitgebreid testprogramma

30-4-23. Het ontwikkelingsproces van de serieproductie voor de allereerste BMW i5 komt meteen op gang met de fijnafstemming van de ophangingscontrole en rijhulpsystemen.

BMW-i5-camouflage-test-23-rv.jpg

Slechts een paar weken voor de wereldpremière van de auto is het duidelijk dat de volledig elektrische versie van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan een uitstekende rijervaring zal bieden, net als alle andere varianten. Innovatief Vertical Dynamics Management tilt de balans tussen sportieve potentie en rijcomfort, waarvoor de BMW 5 Reeks altijd bekend stond, naar een nog hoger niveau. En ook het geautomatiseerde rijvermogen van de auto is naar een nieuwe dimensie getild met de Highway Assistant, die voor het eerst de afstand tot de voorligger regelt, stuuraanpassingen uitvoert en van rijstrook wisselt door middel van oogactivering.

In de loop van meer dan een jaar heeft de BMW i5 een rijk gevarieerd testprogramma onderhandeld – van de besneeuwde en ijzige oppervlakken van het wintertestcentrum in Arjeplog, Zweden tot regio's met extreme hitte en droge omstandigheden, in stadsritten en op landwegen, op snelwegen en zorgvuldig uitgekozen testbanen. De fijnafstelling van alle componenten die bij de rijervaring betrokken zijn, werd vervolgens uitgevoerd op het testterrein van de BMW Group buiten Miramas in Zuid-Frankrijk. Dit hield onder meer in dat het integrale verwarmings- en koelcircuit met warmtepompfunctie voor het aandrijfsysteem, de hoogspanningsaccu en het interieur van de BMW i5 te allen tijde naar behoefte kan worden geregeld.
BMW-i5-camouflage-test-23-rzij.jpg

Speciaal afgestelde ophangingssystemen maximaliseren het comfort en de wendbaarheid.
De flexibele aandrijftechnologie van de nieuwe BMW 5 Serie – die klanten nu de keuze geeft tussen klassieke verbrandingsmotoren, plug-in hybride oplossingen en volledig elektrische aandrijfsystemen – leidt tot grote variaties in voertuiggewicht. Met dit in het achterhoofd zorgen de modelspecifieke chassisafstelling en de overeenkomstige toepassing van alle regelsystemen voor kenmerkend BMW-rijplezier, ongeacht het aandrijfconcept.

Als topmodelvariant is de BMW i5 M60 xDrive (elektrisch stroomverbruik gecombineerd: 21,2 – 17,9 kWh/100 km; CO 2 -emissie: 0 g/km in de WLTP-cyclus [voorlopige cijfers]) standaard uitgerust met Adaptive Suspension Professional inclusief elektronisch gestuurde dempers. Dit veersysteem kan ook als optie worden gespecificeerd voor de BMW i5 eDrive40 (elektrisch stroomverbruik gecombineerd: 19,7 – 16,0 kWh/100 km; CO 2 -uitstoot: 0 g/km in de WLTP-cyclus [voorlopige cijfers]). Dankzij een innovatieve vorm van BMW Vertical Dynamics Management biedt hij een merkbare toename van de sportieve prestaties in combinatie met een niveau van rijcomfort dat ook een duidelijke stap voorwaarts betekent ten opzichte van zijn voorganger.

De nieuwste versie van BMW's Vertical Dynamics Management, nu in de negende generatie, maakt zijn debuut in de nieuwe BMW 5 Serie Sedan. Deze technologie is gebaseerd op een nieuw ontwikkelde, uitgebreid genetwerkte besturingslogica en houdt rekening met alle beschikbare inputvariabelen – zoals wielsnelheden, stuurhoek, giersnelheid en acceleratie – om de ideale dempingskrachten vast te stellen. Het systeem berekent niet langer de vereiste dempingskrachten met behulp van wiskundige modellen, maar geeft in plaats daarvan de voorkeur aan fysieke berekening van gegevens over de huidige rijomstandigheden. Dit zorgt voor een duidelijk gedefinieerde carrosseriecontrole en een nauwkeurige respons van de ophanging in elke rijsituatie.

Adaptive Suspension Professional wordt aangeboden voor alle varianten van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan (standaard of optioneel, afhankelijk van het model), waardoor het gebruikelijke rijplezier van BMW wordt gegarandeerd. De nieuwe generatie van de zakenberline combineert daarom rijcomfort dat het niveau van de BMW 7 Serie benadert met de sportieve wendbaarheid die bekend is van de BMW 3 Serie. 
BMW-i5-camouflage-test-23-neus.jpg

Een nieuwe ervaring van geautomatiseerd rijden: Highway Assistant en automatisch wisselen van rijstrook met oogactivering.
Ook de nieuwe BMW 5 Serie Sedan legt de lat hoger in zijn segment met zijn uitgebreide aanbod aan systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren. Camera's met hoge resolutie, uiterst nauwkeurige radarsensoren en regeleenheden uit de nieuwste technologietoolkit van de BMW Group, plus een softwaretoepassing die tijdens talloze testkilometers is verfijnd, vormen de ingrediënten voor een geautomatiseerde rijervaring met innovatieve highlights die de veiligheid en het comfort verder verhogen.

In de VS en Canada, en nu ook in Duitsland, omvat de als optie verkrijgbare Driving Assistant Professional voor de nieuwe BMW 5 Serie Sedan de Highway Assistant, die kan worden gebruikt bij snelheden tot 130 km/u. Eenmaal geactiveerd, zorgt het systeem voor afstandscontrole en de stuurinvoer die nodig is voor rijstrookcontrole, zodat de bestuurder zijn handen in een comfortabele positie kan houden en zich volledig kan concentreren op het overzien van het gebied rond het voertuig en de verkeerssituatie.

Een interieurcamera helpt het alertheidsniveau van de bestuurder te bewaken en maakt nog een andere innovatie mogelijk: als wereldprimeur kan de geautomatiseerde rijstrookwisseling – inbegrepen als onderdeel van de Driving Assistant Professional en Highway Assistant – in de nieuwe BMW 5 Reeks Berline worden bestuurd met het oog activering. Deze gemaksfunctie resulteert in een nieuw niveau van interactie tussen mens en auto. Als de auto in de buitenspiegel kijkt, begint hij met het wisselen van rijstrook en voert hij de nodige stuurbewegingen en snelheidsaanpassingen uit bij snelheden tot 130 km/u (81 mph) zodra de bestuurder heeft bevestigd dat hij dat wil en de verkeerssituatie het toelaat. Het puur visuele gebaar vormt een aanvulling op het eerdere gebruik van de richtingaanwijzerhendel, die ook als alternatief verkrijgbaar is.
BMW-i5-camouflage-test-23-la.jpg

De productie van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan van de achtste generatie begint in de zomer van 2023 in de BMW Group-fabriek Dingolfing in Beieren. De marktintroductie van de auto vindt plaats in oktober 2023.

CO2-UITSTOOT & VERBRUIK.

BMW i5 M60 xDrive:
Elektriciteitsverbruik gecombineerd: 21,2-17,9 kWh/100 km (WLTP), voorlopige gegevens 

BMW i5 eDrive40:
Elektriciteitsverbruik gecombineerd: 19,7-16,0 kWh/100 km (WLTP), voorlopige gegevens