Porsche tart mens en materiaal op een hoogte van 6.007 meter

6-11-22. Porsche is een avontuur aangegaan dat mens en materiaal tot het uiterste heeft gedreven. https://www.youtube.com/watch?v=lYJ1PZAU64Q
Porsche-911-Chili-22-bergen.jpg

Met een sterk aangepaste Porsche 911 ging het RD Limited-team van drievoudig Le Mans-winnaar Romain Dumas op expeditie naar de hoogste vulkaan ter wereld, Ojos Del Salado in Chili. Het team werd alleen tegengehouden door een ijsmuur op een hoogte van 6.007 meter. Nooit eerder bereikte een Porsche-voertuig een grotere hoogte op zijn eigen wielen.
Ojos del Salado, Chili. De Porsche 911 wordt al bijna 60 jaar op het circuit en op de weg op de proef gesteld. Nu begint een ander hoofdstuk: Twee 911's, die waren opgesteld voor testdoeleinden, hebben een extreme test gedaan buiten de gebaande paden: in een klimaat waarin de lucht extreem ijl is, blijft de thermometer ver onder het vriespunt en kunnen zelfs planten niet meer overleven .
Porsche-911-Chili-22-rzij.jpg

Met Porsche-fabrieksrijder Romain Dumas als speerpunt koos het testteam bewust voor een omgeving die, vanwege de meedogenloze omstandigheden, de Porsche 911 tot het uiterste drijft: de hellingen van Ojos del Salado, Chili, de hoogste vulkaan ter wereld.

Het team begon afgelopen weekend aan hun eerste testritten. Met Romain Dumas aan het stuur reed de 911 over steile hellingen en ijsvelden die alle vaardigheden van het voertuig en het team vereisten. De temperaturen waren zo laag als min 30 graden Celsius, het zuurstofgehalte in de lucht was maar half zo hoog als op zeeniveau. Ondoordringbare wanden van ijs en sneeuw bepalen de definitieve grens voor de test op een hoogte van 6.007 meter.

“Het was een onvergetelijk en bijzonder moment op een plek die even adembenemend mooi als meedogenloos is. Waarschijnlijk waren alleen de vliegtuigen vandaag hoger dan wij. Vanaf de eerste meter voelde de 911 robuust en wendbaar aan. We hebben het niet rustig aan gedaan en eisten alles van de auto", zegt Porsche-fabriekscoureur Romain Dumas, die ook optrad als teambaas van RD Limited. "Ons respect gaat uit naar iedereen die in het verleden verder is gekomen. Hoewel er een extreme hoeveelheid ijs en sneeuw is naar de top van de vulkaan, konden we tot meer dan 6.000 meter klimmen totdat ondoordringbare muren van ijs en sneeuw verdere vooruitgang verhinderden. We zijn erg trots op het team en de Porsche 911. Hopelijk kunnen we in de toekomst uitkijken naar meer van dit soort avonturen.”
Porsche-911-Chili-22-rzij.jpg

Frank-Steffen Walliser, Head of Overall Vehicle Architecture and Features bij Porsche AG, vertrouwde het project toe aan Michael Roesler, Head of Overall Vehicle voor de 911-serie. “Het was iets heel bijzonders om een ​​911 te bouwen zoals de wereld nog nooit eerder heeft gezien. Een klein team van enthousiaste engineers maakte dit mogelijk. De 911 heeft zich al bewezen op het circuit en natuurlijk op de weg. En nu ook onder extreme offroad-omstandigheden”, aldus Roesler.

Beide hulpverleningsvoertuigen zijn gebouwd op basis van de huidige 911 Carrera 4S. De 331 kW (450 pk) sterke 3,0 liter zescilinder boxermotor bleef standaard en werd gecombineerd met de handgeschakelde zevenversnellingsbak. Met zijn robuuste en toch lichte chassisconstructie, zijn korte overhangende carrosserie en zijn krachtige aandrijving heeft de 911 de beste voorwaarden om te overleven op extreme hoogten.

In samenwerking met RD Limited ontwikkelden de ingenieurs in Weissach op deze basis een extreem terreinwagen speciaal voor gebruik op extreme hoogten. Eerst kregen beide 911 een enorme rolkooi en kuipstoelen met speciale veiligheidsgordels. De voertuigen kregen ook portaalassen, die een bodemvrijheid van 350 millimeter mogelijk maken, evenals een kortere overbrengingsverhouding aangepast aan de grote offroad-wielen. Bovendien zijn de auto's uitgerust met lichte maar extreem duurzame bodempanelen van aramidevezels, zodat ze veilig ruige rotsachtige landschappen kunnen bedwingen.

Een technisch hoogtepunt is de Porsche Warp Connector, die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor gebruik in de autosport. Dit maakt een verbinding tussen alle vier de wielen mogelijk, zodat de aslasten ook bij extreme torsie zo constant mogelijk blijven en zo een optimale tractie wordt gegarandeerd. Daarnaast installeerden de ingenieurs handmatige differentieelsloten en een steer-by-wire-systeem. Het lichaam werd aanzienlijk gewijzigd. Enerzijds om de 310 millimeter brede offroad-banden voldoende ruimte in de wielkasten te geven, anderzijds om een ​​kabellier aan de voorzijde te kunnen integreren. De radiatoren zijn verplaatst van de voorkant naar het bovenste gedeelte van de achterkant om ze te beschermen tegen beschadiging op extreem terrein. Een van de twee voertuigen heeft de uitstraling van de Porsche 963 LMDh racewagen.
Porsche-911-Chili-22-ra.jpg

“Meer dan 30 jaar geleden installeerde een team van Porsche-ingenieurs voor het eerst vierwielaandrijving in een Porsche 911 om de vraag te beantwoorden: wat als? Ik ben erg trots dat deze nieuwsgierigheid en deze ambitie onze ontwikkelingsingenieurs nog steeds drijft om grenzen te verkennen en nieuwe ideeën uit te proberen”, zegt Frank-Steffen Walliser. “Projecten als deze onderscheiden Porsche. Het team reikte naar de sterren in Chili en hopelijk zullen er meer volgen op dit eerste avontuur.”