ALPINA wordt overgenomen door BMW

12-3-22. De BMW Group verwelkomt een nieuwe toevoeging aan zijn portfolio, aangezien het merk ALPINA onderdeel wordt van het bedrijf.
ALPINA-B8-21-rzij.jpg

De BMW Group zal de rechten op het merk ALPINA veiligstellen en een nog grotere diversiteit brengen in zijn eigen assortiment luxe auto's. BMW AG en ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG hebben hiertoe een overeenkomst bereikt die de toekomst op lange termijn van het merk ALPINA en van Burkard Bovensiepen GmbH und Co. KG veilig stelt. 

De afronding van de transactie is nog onderworpen aan verschillende opschortende voorwaarden, met name goedkeuring door de verantwoordelijke mededingingsautoriteiten. De langdurige samenwerkingsovereenkomst, die eind 2020 voor nog eens vijf jaar is verlengd, loopt af op 31 december 2025. Beide partijen hebben afgesproken geen financiële details bekend te maken. Er zullen geen aandelen in de vennootschap worden verworven. 

Meer dan een halve eeuw hebben BMW en de fabrikant van kleine series uit Buchloe, buiten München, een nauwe samenwerking gesmeed die is gebaseerd op het hoogste niveau van vertrouwen. Nu gaat de transformatie van de auto-industrie een nieuw hoofdstuk in. 

“De auto-industrie bevindt zich midden in een ingrijpende transformatie naar duurzame mobiliteit. Om die reden dienen bestaande businessmodellen regelmatig opnieuw onder de loep te worden genomen. Al meer dan vijftig jaar laat de firma Buchloe zien hoe ze autocache van topkwaliteit kunnen leveren door middel van nauwgezette aandacht voor detail. De BMW Group wordt ook gedreven door dezelfde passie voor auto's die tot de verbeelding spreken. Daarom beginnen we nu aan een nieuw hoofdstuk in onze langdurige samenwerking. Door de merkrechten te verwerven, kunnen we de langetermijnkoers van dit traditierijke merk vormgeven. We zijn verheugd het merk ALPINA te verwelkomen in de BMW-familie”, aldus Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor Klant, Merken en Verkoop. 
ALPINA-B3-Sedan-21-lv.jpg

De transformatie naar elektromobiliteit en toenemende regelgeving wereldwijd - met name emissiewetgeving, softwarevalidatie en vereisten voor rijhulp- en controlesystemen - leiden tot aanzienlijk hogere risico's voor fabrikanten van kleine series. Het management van ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG pakt dit aan met een strategische herschikking die de levensvatbaarheid van de Buchloe-activiteiten op lange termijn zal verzekeren. 

Andreas Bovensiepen, co-managing director van ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG, legt uit: “We herkenden al vroeg de uitdagingen waar de auto-industrie voor staat en zetten nu de juiste koers uit voor ALPINA en voor ons familiebedrijf, BOVENSIEPEN. Dit markeert het begin van een nieuw hoofdstuk. Zowel het merk ALPINA als ons bedrijf zijn zeer gewild. We hebben er bewust voor gekozen om ALPINA niet aan zomaar een fabrikant te verkopen, omdat BMW en ALPINA al tientallen jaren samenwerken en elkaar vertrouwen. Daarom is het strategisch gezien de juiste beslissing voor het merk ALPINA om in de toekomst door de BMW Group te worden beheerd.” 

De samenwerking gaat door, maar in een andere vorm: het bedrijf van de familie Bovensiepen zal tot eind 2025 zijn technische expertise blijven inzetten bij het ontwikkelen, produceren en verkopen van BMW ALPINA-voertuigen binnen de bestaande samenwerking. auto's die uitgebreide modificaties hebben ondergaan door het ALPINA-team - inclusief de motor en transmissie, evenals het chassis, de aerodynamica en de interieuruitrusting. BMW ALPINA-voertuigen worden voorgemonteerd op BMW-productielijnen voordat de uiteindelijke assemblage van de voertuigen plaatsvindt in werkplaatsen in Buchloe, ook bestaande uit individuele interieurs die volgens klantspecificaties zijn gebouwd. 

De service, onderdelen en accessoires voor het bestaande en legacy BMW ALPINA-voertuigportfolio zullen op de lange termijn op de locatie in Buchloe worden voortgezet. Er verandert niets aan de bestaande aftersales-samenwerking. Als onderdeel van een strategische samenwerking tussen de twee bedrijven, zal er een verdere uitbreiding zijn van de bestaande ontwikkelingsdiensten voor BMW uit Buchloe. Het wijnbedrijf dat ook deel uitmaakt van het familiebedrijf blijft onaangetast. 
ALPINA-Dusseldorp-21-Showroom_Apeldoorn.jpg

“BMW en ALPINA passen perfect bij elkaar! Het merk ALPINA is de afgelopen 50 jaar samen met BMW volwassen geworden en heeft alles in huis om het hart van een autokenner over de hele wereld sneller te laten kloppen. Hij vindt de juiste balans tussen gecultiveerde sportiviteit, luxe en exclusiviteit. We zijn verheugd om de handelsmerkrechten op ALPINA te verwerven en nieuw voertuig-captured DNA toe te voegen aan de BMW-portfolio”, aldus Jens Thiemer, Senior Vice President Customer and Brand BMW. 

2021 was het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG. Voortbouwend op deze sterke basis, zal het familiebedrijf de toekomst strategisch afstemmen om de uitdagingen op het gebied van regelgeving en technologische veranderingen in de sector aan te pakken. Hiermee wordt de locatie van Buchloe voor de lange termijn veiliggesteld. 

“We zetten het levenswerk van onze vader voort en investeren in de al even bekende naam BOVENSIEPEN. Met onze expertise en hoge kwaliteitsnormen zullen we in de toekomst andere overtuigende mobiele aanbiedingen op de markt brengen”, legt co-managing director Florian Bovensiepen uit: “Zonder onze creatieve, zeer capabele en loyale medewerkers zou het succesverhaal van ALPINA niet mogelijk geweest. We vertrouwen op de kracht van ons bedrijf, ons team en onze families om op het juiste moment te draaien. Tegelijkertijd erkennen we, samen met de BMW Group, onze sociale verantwoordelijkheid jegens ons personeel en zullen we ons best doen om de mogelijke impact van deze reorganisatie op te vangen.” 

De verkoop van merkrechten aan BMW en de daaruit voortvloeiende stopzetting van het huidige ALPINA-voertuigprogramma eind 2025 zal gevolgen hebben voor de bestaande banen op de Buchloe-site. BMW gaat ALPINA de komende jaren ondersteunen bij de nodige aanpassingen van het personeelsbestand op de locatie Buchloe. Tot eind 2025 zal BMW samenwerken met ALPINA om die werknemers die niet kunnen blijven werken op de Buchloe-site een nieuwe functie bij de BMW Group aan te bieden en hen ook te helpen bij het vinden van een nieuwe baan bij leveranciers en ontwikkelingspartners. 

ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG, een Duitse autofabrikant gevestigd in Buchloe, werd officieel opgericht op 1 januari 1965. ALPINA was vanaf de jaren 60 actief in BMW-tuning en motorsport en begon in 1978 met de productie van personenauto's op basis van BMW AG-producten. Sinds 1983 is het bedrijf gevestigd in Buchloe in het Ostallgäu-district van Beieren als officiële autofabrikant geregistreerd bij de Duitse federale autotransportautoriteit in Flensburg en heeft het ongeveer 300 mensen in dienst. In Buchloe werden in 2021 zo'n 2.000 voertuigen geproduceerd. Naast Duitsland en Europa zijn ook Japan, de VS en het Midden-Oosten belangrijke markten voor ALPINA. Het tweede hoofdactiviteitsgebied van het familiebedrijf is de wijnhandel ALPINA.