Volkswagen I.D. R Pikes Peak extreme prestaties

Film 30Volkswagen ID R Pikes Peak 18 windtunnel18-5-18. De Volkswagen I.D. R Pikes Peak zit boordevol high-tech aerodynamica. Bij racen op grote hoogte in ijle lucht treedt verlies van downforce op.

 

 

De I.D. R Pikes Peak, de elektrische racewagen van Volkswagen die op 24 juni aan de start komt bij de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado Springs, is ontwikkeld voor extreme omstandigheden. De start van de fameuze heuvelklim vindt plaats op een hoogte van bijna 2.900 meter en de finish bevindt zich op 4.300 meter boven zeeniveau. Dat betekent: lage luchtdruk. Het open reglement van de heuvelklim bood de technici van Volkswagen echter volop ruimte bij de ontwikkeling van chassis en achtervleugel.
Volkswagen ID R Pikes Peak 18 windtunnel achter

De heuvelklim van Pikes Peak is 19,99 km lang. De I.D. R Pikes Peak haalt hier een relatief lage topsnelheid van circa 240 km/u. De uitdaging zit hem vooral in hoge bochtsnelheden. De auto is dan ook ontwikkeld om maximale downforce te genereren, zonder daarbij te veel luchtweerstand te veroorzaken. Het opvallendste element is de achtervleugel. De lucht op Pikes Peak is 35 procent ijler dan op zeeniveau. Dat resulteert ook in 35 procent minder downforce. Dit verklaart de enorme afmetingen van de vleugel. Bijzonder detail: vooral dankzij deze vleugel genereert de I.D. R Pikes Peak meer neerwaartse druk dan zijn eigen gewicht.
Volkswagen ID R Pikes Peak 18 lv

Aerodynamica uit de printer
Veel nieuwe componenten, zo’n tweeduizend in totaal, zijn vervaardigd met een 3D printer. Dit heeft veel tijdsbesparing opgeleverd. In aerodynamisch opzicht heeft de I.D. R Pikes Peak bovendien extra voordelen: de twee elektromotoren (totaal vermogen 500 kW/680 pk) hoeven niet zo intensief gekoeld te worden en in tegenstelling tot een verbrandingsmotoren hebben ze geen lucht nodig. Stroomlijnverstorende onderdelen als luchtinlaten zijn dus niet nodig.
Volkswagen ID R Pikes Peak 18 windtunnel

Testen: windtunnel en computersimulaties
Om de aerodynamische efficiency te testen, heeft Volkswagen gebruikgemaakt van windtunneltests met 1:2 schaalmodellen én van computersimulaties, vooral omdat ijle lucht niet is na te bootsen is in een windtunnel. Eind mei staat de eerste test op de echte Pikes Peak-route op het programma. Het uiteindelijke doel is om op 24 juni tijdens de officiële race het bestaande record voor elektrisch aangedreven prototypes te verbreken. Nu staat dat nog op 8.57,118 minuten. De I.D. R Pikes Peak wordt op 24 juni bestuurd door Romain Dumas.
Volkswagen I D R Pikes Peak 18 lv Romain Dumas