Peugeot van VLV naar e-2008 'n elektrische revolutie

Peugeot VLV 41 rv22-7-20. In 1941 bracht Peugeot als enige grote fabrikant een elektrische auto op de markt; de VLV. Dat was wel even iets anders dan de huidige SUV e-2008 met zijn hoogstaande techniek.

 

 

Slechts enkele fabrikanten gebruikten elektrische aandrijving in de beginjaren van de auto, maar al snel ruimde die het veld voor brandstofmotoren. Ook Peugeot onderzocht al in 1902 de toepassingsmogelijkheden en heeft ook enkele elektrische studiemodellen gebouwd, maar het project werd even aan de kant gezet. Niettemin bleef Peugeot altijd standby…
Peugeot VLV 41 rv
De eerste elektrisch aangedreven Peugeot kwam in 1941 op de markt. Dat was de VLV (Véhicule Léger de Ville - Light City Vehicle). Gedurende de Tweede Wereldoorlog was het gebruik van brandstof gerantsoeneerd en dus werd er gekeken naar alternatieve energiebronnen. Peugeot was destijds de enige grote fabrikant die startte met elektrische aandrijving. De VLV is in productie genomen in Parijs. Van juni 1941 tot en met februari 1945 zijn er 377 exemplaren geproduceerd.
Gedreven door de immer aanwezige aandacht voor nieuwe technologieën heeft Peugeot in de jaren zeventig en tachtig samen met Alsthom en de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF prototypes van de Peugeot 104 met elektrische aandrijving gebouwd (4 personen- en 3 bedrijfsversies). Vervolgens zijn nog er ook elektrische prototypes gepresenteerd van de bestelauto’s Peugeot J5 en J9. In 1983 is de Peugeot 205 in een nieuwe elektrificatieprogramma betrokken, waarin PSA samenwerkte met batterijproducent SAFT.
PEUGEOT 205 ELECTRIQUE 83 accu
Het was de opmaat naar het unieke project met de Peugeot 106: een vloot van elektrisch aangedreven Peugeots 106 beschikbaar stellen aan consumenten via een zelfbedieningssysteem, een vorm van autodelen. Zo geschiedde in december 1993 onder de campagne ’50 elektrische voertuigen voor La Rochelle.’
Een serie studiemodellen die tussen 1990 en 2010 zijn gepresenteerd, illustreert Peugeots niet aflatende aandacht voor het ontwikkelen van elektrische aandrijving. Dat begon in 1994 met de ION, gevolgd door de TULIP en Touareg in 1996, de oorspronkelijke BB1 Concept op de IAA in Frankfurt in 2009 en de fabuleuze EX1 Concept in 2010, de houder van zes internationale acceleratierecords die zijn gevestigd in Montlhéry en China.
PEUGEOT TULIP 96 rv
Eind vorige eeuw tekenden zich belangrijke veranderingen af voor de auto. De energietransitie begon een essentieel onderdeel te worden in de strijd tegen klimaatverandering. In 2019 introduceerde Peugeot een complete range van modellen met een geringe of geen CO2-emissie. Deze technologische daadkracht is gebaseerd op drie pijlers: Gemoedsrust, Plezier en Eenvoud. Vertaald naar een ambitieuze belofte: veilige en schone mobiliteit toegankelijk maken voor een groter publiek.
Gemoedsrust omdat 50% van de modellenrange van Peugeot in 2020 geëlektrificeerd zal zijn en 100% in 2025. Plezier omdat dat altijd onderdeel is van het DNA van Peugeot. Het is te zien aan de 508 Peugeot Sport Engineered Concept, de voorbode van een lijn geëlektrificeerde productiemodellen met hoge prestaties. En tot slot Eenvoud omdat de uiterlijke contouren niet de gebruiksmogelijkheden mogen dicteren.
Negen maanden na de introductie van de nieuwe Peugeot e-208 staan er in de showroom nu diverse volledig elektrische of deels elektrische modellen: behalve de e-208 zijn dat de e-2008, 508 HYBRID and 3008 HYBRID4. Op het vlak van bedrijfswagens zijn dat: e-Expert, E-Traveller en binnenkort de e-Boxer. De elektrische revolutie is echt begonnen.

Peugeot VLV (1941), eenvoudigweg ingenieus
Geconfronteerd met de Duitse bezetting en tekorten kwam Peugeot in 1941 met een uniek alternatief voor die tijd: de VLV (‘Véhicule Léger de Ville - Light City Vehicle’), een kleine auto met een efficiënte elektrische aandrijving. Het was de eerste elektrische Peugeot, een mini-cabriolet met twee zitplaatsen. Deze economische auto was ontworpen voor stadsgebruik en bedoeld voor mensen die door brandstoftekorten hun reguliere auto niet konden rijden of voor degene van wie de auto was ingevorderd. De VLV had de vorm van een ‘cyclecar’ met een grote spoorbreedte voor en heel smal achter. De batterij zat voorin en de elektromotor dreef de achterwielen aan zonder differentieel. De auto had een actieradius van 70 tot 80 km en had een topsnelheid van 35 km/uur. De VLV is destijds vooral gebruikt door postbedrijven en huisartsen. Tussen 1941 en 1945 zijn er 377 geproduceerd in de La Garenne fabriek in de Parijse regio.
Peugeot VLV 41 ra
Peugeot 106 ELECTRIC (1993), zijn tijd vooruit
Peugeot is de eerste grote Europese fabrikant die elektrische voertuigen op de markt heeft gebracht. Het begon in 1989 met de elektrische J5 voor bedrijven en overheidsdiensten. Voor particulier gebruik is in juli 1995 de 106 ELECTRIC op de markt gebracht. Aan deze lancering ging een uitgebreide proeffase vooraf in samenwerking met elektriciteitsmaatschappij EDF en de gemeente La Rochelle. Tussen 1993 en 1995 zijn in deze plaats 25 Peugeots 106 ELECTRIC getest door particulieren, zakelijke gebruikers en medewerkers van de gemeente. Van de Peugeot 106 zijn er tussen 1990 en 2003 in totaal 2.798.246 exemplaren gebouwd, inclusief 3.542 elektrische modellen tussen 1993 and 2003.
PEUGEOT 106 ELECTRIC 93 rv
Peugeot ION Concept (1994), de eerste elektrische stadsauto
De Peugeot ION is in 1994 onthuld op de Parijse autosalon. Deze auto was ontwikkeld voor stadsgebruik en bood enkele realistische oplossingen die stedelingen zouden kunnen aanspreken. De ION viel op door voorzieningen die zelfs na de eeuwwisseling nog futuristisch waren voor productie-auto’s. Alles was er op gericht en ontworpen om het leven aan boord makkelijker te maken: twee grote portieren die de vier zitplaatsen goed toegankelijk maken, amsteunen, CD-speler, handsfree telefoneren, LCD-scherm en plek voor videogames van de kinderen. De auto was 3,32 meter lang en 1,60 meter breed en voorzien van een 20 kW gelijkstroom motor en een nikkel-cadmium batterij.
PEUGEOT ION CONCEPT 94 lv
Peugeot TULIP (1996), een pioneer voor autodelen
Vrij toegankelijk, individueel en publiek stadsgebruik, dat was de gedachte achter TULIP in 1996. Voortgekomen uit de gedachte de stad bereikbaar te houden en tegelijk het leefmilieu te verbeteren. De TULIP Concept is voorgesteld als ideaal voertuig voor deelautoprojecten in de stad en een centraal station waar management, reservering, mobiele service en betalen wordt geregeld.
PEUGEOT TULIP 96 la
Peugeot Touareg (1996), een elektrische 4x4
Op de autosalon in Parijs van 1996 verscheen deze vierwielaangedreven vrije tijdsauto. Een open offroader die stil en milieuvriendelijk is dankzij de elektrische aandrijving met nikkel-cadmium batterijen achterin, achter de voorstoelen. De Peugeot Touareg symboliseert duidelijk een ideale symbiose van reizen, ontspanning en natuur. De elektromotor levert 35,5 kW en krijgt assistentie van een eencilinder verbrandingsmotor die als generator de batterij tussentijds kan opladen. Aldus is een actieradius mogelijk van 300 km met 15 liter brandstof.
PEUGEOT TOUAREG 96 neus
Peugeot e-doll en Peugeot Bobslid (2000), een visie op urban mobility
In 2000 onthulde Peugeot op de Autosalon in Parijs vier concepten, stuk voor stuk met een futuristisch design. Die waren ontworpen door het team van Gérard Welter onder de thema’s ‘The year 2000’ en ‘urban mobility’. Twee van de vier conceptauto’s, genaamd ‘City Toyz’, waren elektrische aangedreven: e-doll en Bobslid.
PEUGEOT e doll 2000 lv
De Peugeot e-doll had plek voor drie inzittenden. De twee elektromotoren waren afkomstig van de Peugeot Scoot'elec.
De Peugeot Bobslid had eveneens drie zitplaatsen (een centraal voorin en twee achterin), waarbij 40 elektromotoren verspreid over de vier wielen voor de aandrijving zorgden. De besturing ging doormiddel van een joystick.
PEUGEOT Bobslid 2000 neus
Peugeot BB1 (2009), gedurfd concept van elektrische stadsauto
Op de IAA in Frankfurt van 2009 presenteerde Peugeot een elektrische stadsauto onder de naam BB1, met plek voor vier personen en een lengte van slechts 2,50 meter. Dit 100% elektrische voertuig week in vrijwel alles af van een conventionele auto, zowel qua bouwwijze, stijl, interieurdesign, rijden, connectiviteit als maximaal respect voor de leefomgeving. De BB1 was ultracompact en ultralicht (600 kg) met een body van carbon. Met een volle Li-ion batterij was een actieradius mogelijk van 100 km, genoeg voor stadsgebruik inclusief car sharing.

Peugeot EX1 (2010), elektrische topprestaties
De EX1 is vormgegeven in 2010 ter ere van de 200ste verjaardag van het merk Peugeot. Deze elektrische tweezits roadster met een futuristische styling en originele bouwwijze was ontworpen voor intense, onvervalste rijsensatie. De EX1 accelereert van 0-100 km/uur in slechts 2,24 seconden en haalt een topsnelheid van 260 km/uur in 5,1 seconden. Deze prestaties waren het resultaat van zijn aerodynamisch vorm, ultralichte structuur en twee elektromotoren met een maximum vermogen van 250 kW (340 pk) dat werd afgegeven via een vierwielaandrijfsysteem. Dankzij zijn carbonstructuur en lage gewicht vestigde de EX1 zes wereldrecords, die zijn erkend door de International Automobil Federation, op het legendarische Montlhéry circuit, alsook in China.

Nieuwe Peugeot SUV e-2008 (2019)
De nieuwe Peugeot SUV e-2008, die zijn wereldpremière beleefde in 2019 op de autoshow in Canton, is een ultramoderne interpretatie van een instinctieve en veelzijdige rijervaring. Hij heeft de afmetingen van een serieuze SUV en valt op door een krachtige en gedistingeerde stijl. De e-2008 heeft moderne technologie, zoals de nieuwe generatie van de verzonken PEUGEOT i-Cockpit® 3D, en biedt de uitrusting en rijassistentie waarin de beste know-how van het merk is verwerkt. Deze eerste 100% elektrische Peugeot SUV opent de weg naar een wereld vol nieuwe mogelijkheden: topniveau van vernuft, stil rijden, geen trillingen en de vrijheid om in milieuzones te rijden.
PEUGEOT SUV e 2008 19 rv
Met een actieradius tot aan 320 km (volgens WLTP), 100 kW (136 pk) vermogen en een koppel van 260 Nm (beschikbaar vanaf 0 km/uur) voor snel acceleren, staat de Peugeot e-2008 garant voor een rijgevoel en rijplezier waarom het merk bekend is.
Enkele van de iconisch elektrische modellen staan in het Peugeot Aventure Musuem in Sochaux tot aan 31 januari 2021.
Daar is ook te zien dat Peugeot al in 1917 dacht aan hybrides. Er zijn elektrische bestelauto’s met opbouw van Janoir uit 1926 en prototypes gebaseerd op de Peugeot 202 van 1940. Het waren projecten zonder een commerciële follow-up, maar ze illustreren wel oog voor innovatie van Peugeot. 

Over PEUGEOT
Voortbouwend op de technologische, offensieve strategie en de elektrificatie van het assortiment betreedt PEUGEOT met enthousiasme het tijdperk van de energietransitie. Het stimuleren en belonen van autorijden, elegant design en compromisloze kwaliteit zijn de toewijding van het merk aan klanten en dragen bij aan de emotie die elke PEUGEOT teweegbrengt. Het merk is aanwezig in meer dan 160 landen met 10.000 verkooppunten en verkocht in 2019 wereldwijd bijna 1.500.000 voertuigen. PEUGEOT combineert allround excellentie, allure en emotie met de ambitie om de beste end generalist te zijn op wereldniveau.

Over AVENTURE PEUGEOT CITROËN DS
Aventure PEUGEOT Citroën DS is een non-profitorganisatie met als missie het beschermen, ontwikkelen en promoten van het erfgoed van de merken van de Group PSA in Frankrijk en over de hele wereld. Aventure staat garant voor meer dan 200 jaar geschiedenis en vijf werelden, te weten Aventure PEUGEOT, Citroën Heritage, DS Héritage, Aventure Automobile in Poissy en het Terre Blanche Archiefcentrum. Daarnaast zijn er twee voor het publiek toegankelijke erfgoed musea, het PEUGEOT Aventure Museum in Sochaux en de Citroën -DS Conservatorium in Aulnay-sous-Bois. Om aan de verwachtingen en behoeften van verzamelaars tegemoet te komen, ontwikkelt de vereniging haar documentatiediensten - bijvoorbeeld voor het produceren van registratiedocumenten voor verzamelaars – maar ziet het ook toe op onderhoud en restauratie van oude voertuigen en het verkopen van klassieke reserveonderdelen. Er is tevens een speciale website om producten online te bestellen: www.pieces-de-rechange-classic.com.
Aventure-teams werken met en voor haar leden, verzamelclubs en alle enthousiastelingen. De vereniging organiseert shows en evenementen en is het hele jaar door ook op evenementen van derden te vinden. Iedereen kan bijdragen aan het behoud en het versterken van dit uitzonderlijke erfgoed door lid te worden van Aventure PEUGEOT Citroën DS. Het bezitten van een klassieke auto is niet noodzakelijk om lid te zijn van deze vereniging. Bekijk voor meer informatie op de website www.laventurePEugeotcitroends.fr.
Total, Michelin en Gefco zijn partners van de Aventure PEUGEOT Citroën DS.