ŠKODA's nieuwe crashtestlab voorbereid op EV's

Skoda crash lab 20 test9-3-20. Op het Polygon-testcentrum in Úhelnice, 10 kilometer ten oosten van Mladá Boleslav, heeft ŠKODA een nieuw crashtestlab in gebruik genomen.

 

 

In dit laboratorium kunnen alle mogelijke botsproefscenario’s volgens de criteria van Euro NCAP worden gesimuleerd – ook met elektrische voertuigen. Energiebesparende LED-verlichting en geavanceerde camera’s maken een zeer nauwkeurige registratie van de crashtests mogelijk. De nieuwe testfaciliteit is meer dan twee keer zo groot als het oude laboratorium. De hal waar de crashtests worden uitgevoerd, heeft een lengte van 180 meter. Via een elektrisch geleidingssysteem kunnen twee auto’s met een totaalgewicht van 3,5 ton naar een snelheid van 65 km/u worden gebracht, of één voertuig van maximaal 3,5 ton naar een topsnelheid van 120 km/u. Met een ‘Flying Floor’-testslede worden voertuigen op snelheid gebracht voor een zijdelingse crash met een pilaar. Een andere voorziening is een statische koprolsimulator, terwijl ook een frontale offset-botsing, een kop-staartaanrijding of een car-to-car-crash volgens Euro NCAP-criteria kunnen worden nagebootst.
Skoda crash lab 20 test

Een andere hal is ingericht voor tests met elektrische auto’s. Hier zijn alle voorzieningen aanwezig om het elektrische testvoertuig in water onder te dompelen wanneer de batterijen bij een crashtest beschadigd raken.

ŠKODA beschikt over dertien crashtestdummy’s van verschillend formaat – negen volwassenen en vier kinderen – die ingezet worden als passagier van de testvoertuigen. Voor een correcte positionering van de dummy’s in de auto wordt gebruikgemaakt van statische fotogrammetrie. Twintig statische en dertig on-board hogesnelheidscamera’s registreren de resultaten van de crashtests in HD. Voor een optimale beeldkwaliteit is LED-verlichting aangebracht met een lichtopbrengst van 100.000 lux. Een belangrijk voordeel is het 40 procent lagere energieverbruik. Bovendien heeft LED-verlichting een hoge mate van thermische stabiliteit.