Nissan Micra nieuwe motor en N-sport model

Micra Xtronic Dynamic 19 lv6-2-19. De nieuwe Nissan Micra heeft een 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor en er is een speciale uitvoering voorzien van bijzondere details; de N-Sport.

 

 

De nieuwe benzinemotor voor de Nissan Micra staat garant voor meer verfijning en scherpere reacties. Helen Perry, General Manager Small Cars van Nissan Europe, vertelt: “Met meer nadruk op efficiency en prestaties vergroten deze uitvoeringen de aantrekkingskracht van de Nissan Micra. We kunnen nu beter voldoen aan de wensen van de Europese kopers van compacte hatchbacks.”
Micra Xtronic Dynamic 19 lv

De nieuwe 1.0-liter IG-T benzinemotor met 74 kW (100 pk) en handbediende versnellingsbak of Xtronic-automaat is ontwikkeld door de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Door te profiteren van de kracht en de middelen van de alliantie heeft Nissan de grenzen verlegd van wat technisch haalbaar is voor een driecilinder turbobenzinemotor. Deze nieuwe motorvariant biedt uitzonderlijke prestaties en verfijning en voldoet aan de hoogste eisen van duurzaamheid en betrouwbaarheid.
De nieuwe motorvariant is per direct te bestellen en de prijzen beginnen bij 18.990 euro. 

1.0-liter IG-T met 74 kW (100 pk) en handbediende transmissie
De nieuw ontwikkelde 1.0-liter IG-T turbomotor levert 74 kW (100 pk) vermogen en is standaard gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak. De Nissan Micra is de eerste auto van de alliantie die met deze motor is uitgerust. De krachtbron bevat unieke technologie voor een 1.0-liter benzinemotor en voldoet aan de emissienorm Euro 6d-Temp. De 1.0 IG-T vervangt de 0.9-liter benzinemotor en levert zowel meer vermogen (+8 kW) als koppel (+20 Nm). Tegelijkertijd verbruikt de nieuwe motor 0.6 tot 0.7 l/100 km minder brandstof ten opzichte van de motor die is vervangen, wat goed is voor een 13 tot 15 g/km lagere CO2-uitstoot (afhankelijk van uitvoering). 

Vermogen (kW) 74 kW (100 pk) @ 5.000 tpm
Koppel (Nm) 160 Nm @ 2.750 tpm
NEDC-BT CO2-emissie (g/km) 103 - 105
NEDC-BT verbruik (l/100 km) 4,5 - 4,6
NEDC-BT-gegevens afhankelijk van markt

Klanten die kiezen voor de 74 kW (100 pk) sterke 1.0 IG-T benzinemotor in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak kunnen rekenen op een snellere acceleratie. Dat is niet alleen merkbaar vanuit stilstand, maar ook bij tussenacceleraties in hogere versnellingen. Betere onderdrukking van rij- en motorgeluiden in het interieur (NVH – Noise, Vibration and Harshness) is bereikt door betere isolatie van de aandrijflijn en wielophanging.
Micra Xtronic Dynamic 19 dash

De 1.0 IG-T heeft diverse technische verbeteringen ondergaan ten opzichte van de vorige motor. Die zorgen voor meer verfijning in het verbrandingsproces en een reductie van het gewicht, wat uiteindelijk resulteert in een lager brandstofverbruik.

Gescheiden koeling: de circulatie van de koelvloeistof is geoptimaliseerd door twee doorgangen in de cilinderkop, zodat de hitte sneller wordt afgegeven. Dat verbetert het temperatuurmanagement en de verbranding en dat zorgt weer voor een lager verbruik en minder uitstoot.

Elektrische turbo-stelmotoren: deze stelmotoren zorgen voor een snelle en precieze reactie van de turbo voor een betere vermogensafgifte.

Spuitcoating op de cilinderwanden: dit is een wereldprimeur voor een 1,0-liter benzinemotor. De spuitcoatingtechniek wordt ook toegepast in de motor van de Nissan GT-R en andere modellen binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, waaronder de onlangs geïntroduceerde 1.3-liter benzinemotor in de Nissan Qashqai. De coating vermindert de frictie in de cilinder en verbetert daarmee het temperatuurmanagement en de verbranding. Ook beperkt de coating het gewicht.

Cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en kunststof deksel: het compactere design maakt de motor compacter en vermindert het aantal luchtkanalen voor een snellere en betere opwarming van de katalysator.

Elastische distributieriem: de riem is vervaardigd van een speciaal materiaal, waardoor geen spanner nodig is. Dat vermindert het gewicht en de frictie, zodat dus ook het verbruik en de CO2-uitstoot verder gereduceerd worden.

Gesmeed stalen krukas: door de kleinere diameter en de superglad afgewerkte oppervlaktes is de frictie verminderd.

1.0-liter IG-T met 74 kW (100 pk) en Xtronic-automaat
Voor het eerst sinds de introductie van de vijfde generatie Micra in 2016 is het model leverbaar met een Xtronic-automaat. De introductie van de automatische transmissie is een belangrijke stap in het streven om ‘Meer Micra’ te bieden. Een automatische transmissie is een populaire keuze voor berijders die veel tijd in langzaam rijdend en stilstaand verkeer doorbrengen. En de populariteit groeit door: toen Nissan in 2016 deze generatie Micra introduceerde, was 12 procent van de auto’s in het segment voorzien van een automatische transmissie. Naar verwachting groeit dat percentage tot ruim 30 procent in 2022.

De Xtronic-automaat is een geavanceerde CVT (Continu Variabele Transmissie). Het systeem bevat ‘D-step-technologie’ en biedt een verfijndere vermogensafgifte ten opzichte van een conventionele CVT. Dat komt vooral tot uiting bij agressiever gebruik van het gaspedaal. D-step-technologie maakt ook sneller terugschakelen mogelijk en reduceert het praktijkverbruik.

De Micra 1.0 IG-T Xtronic is de ideale auto voor het drukke stadsverkeer dankzij de uitstekende rijkwaliteiten. Door de soepel schakelende transmissie staat deze versie garant voor een bijzonder ontspannen rijbeleving. 

Vermogen (kW) 74  kW 9100 pk) @ 5.000 tpm
Koppel (Nm) 144 Nm @ 2.000 tpm
NEDC-BT CO2 emissie (g/km) 111 - 115
NEDC-BT verbruik (l/100 km) 4,9 - 5,1

Nieuwe Nissan Micra N-Sport
De Nissan Micra N-Sport is een nieuwe, speciale uitvoering in 2019. Deze versie accentueert het sportieve design en het plezierige rijgedrag van de Micra. Deze versie gaat de concurrentiestrijd aan met modellen als de Ford Fiesta ST Line, Volkswagen Polo R-Line, Peugeot 208 GT Line en Seat Ibiza FR.
Micra White N Sport 19 lv

De Micra N-Sport is voorzien van een aantal aantrekkelijke, onderscheidende designaccenten.

Exterieur
- Carbon-look afwerking van de lichtmetalen wielen en spiegelkappen
- Hoogglanszwarte afwerking op zijpanelen en bumpers
- N-Sport-badge op de achterzijde
- Privacy glass achter
- Halogeen mistlampen aan de voorzijde
Interieur
- Alcantara® stoelbekleding met leder-look accenten
- Witte ventilatieroosters
- Middenarmsteun voor
- Zwarte hemelbekleding
- Vloermatten in sportief design
- Achteruitrijcamera met parkeersensoren
- NewNissanConnect-infotainmentsysteem
- Intelligent Key (keyless entry + startknop)
Micra White N Sport 19 dash

De nieuwe Nissan Micra N-Sport is beschikbaar in de carrosseriekleuren Passion Red, Solid White, Gunmetal Grey en Enigma Black.
Micra White N Sport 19 motor

De N-Sport is de tweede speciale uitvoering van deze generatie Micra. In september 2017 verscheen al de succesvolle Micra BOSE Personal Edition.

Nissan Micra: vijfde hoofdstuk van het succesverhaal
Direct na de onthulling van de vijfde generatie Nissan Micra op het Autosalon van Parijs in 2016 kon het model rekenen op veel belangstelling. De media was lovend over de spraakmakende vormgeving, het aantrekkelijke interieur en de slimme rijassistentiesystemen. Binnen enkele weken behoorde de Micra al tot de zeven finalisten voor de verkiezing van Europese Auto van het Jaar 2017.

De nieuwe Micra sloeg ook aan bij de consument dankzij het exterieurdesign, het tweekleurige interieur met soft-touch materialen, talrijke personalisatiemogelijkheden en de rijprestaties. Consumenten waarderen ook het uitrustingsniveau van de Micra, in het bijzonder Nissan Intelligent Mobility-technologieën als Intelligent Lane Intervention en Intelligent Emergency Braking met voetgangersherkenning. Volgens de onafhankelijke marktonderzoeksorganisatie Revoo is de gemiddelde klanttevredenheid maar liefst 8,9 op een schaal van 10.

Van kalenderjaar 2016 tot en met 2018 groeide de Micra-verkoop met 21 procent. Maar liefst 65 procent daarvan was afkomstig van een ander merk – een veel hoger percentage dan gebruikelijk in het B-segment.

Elke Micra is voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting, met onder meer Intelligent Emergency Braking, Active Trace Control, snelheidsbegrenzer, airconditioning, drie ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, Hill Start Assist en een bandenspanningscontrolesysteem.

De uitvoering Acenta voegt daar een groot aantal verfraaiingen en technologieën aan toe, onder meer NewNissanConnect infotainment met Apple CarPlay en Android Auto, cruisecontrol en een 5-inch TFT-combimeter tussen de meters in het dashboard.

De N-Connecta is verder uitgerust met lichtmetalen 16-inchwielen, privacy glass, mistlampen voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, parkeersensoren achter en sfeerverlichting in het interieur.

De topuitvoering Tekna is uitgerust met gepolijste lichtmetalen 17-inchwielen, automatische airconditioning, automatische ruitenwissers met regensensor en BOSE Personal audio met speakers in de hoofdsteun van de bestuurdersstoel. De standaard aanwezige rijassistentiesystemen zijn Intelligent Lane Intervention, Traffic Sign Recognition en Intelligent Emergency Braking met voetgangersherkenning.