Polestar test sterkte koolstofvezel in crashtest

Polestar 1 crashtest chassis 183-11-18. Polestar heeft bij Volvo in Göteborg de eerste van een serie crashtests uitgevoerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Polestar 1.

 

 

Dit is de eerste keer dat de Volvo Car Group de sterkte van een met koolstofvezel versterkt polymeerlichaam heeft beoordeeld in een echte crashsituatie. "We waren erg enthousiast over deze crashtest. De eerste crashtest van Polestar 1 ging over het verkennen van het onbekende, "zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. "Dit was een cruciaal bewijspunt in de ontwikkeling van Polestar 1; we moesten weten dat de ideeën en berekeningen die zijn gebruikt om deze auto te bouwen gelijk hadden - en dat waren ze ook. "
Polestar 1 18 lv

In tegenstelling tot een stalen behuizing, waar buigen de geïntegreerde kreukelzones helpt om de hoeveelheid crashenergie die de inzittenden van het voertuig bereiken, te verminderen, verspreidt koolstofvezel energie door kraken en verbrijzelen.

Er werd veel aandacht besteed aan de manier waarop het koolstofvezellichaam reageerde op de extreme krachten die bij de botsing waren betrokken. De ingenieurs concentreerden zich ook op de manier waarop de onderliggende stalen carrosseriestructuur, en koolstofvezel 'libelle' die het versterkt, de krachten beheerden.

Het Polestar 1 verificatieprototype, onderdeel van de eerste Polestar 1 bouwserie, werd met een snelheid van 56 km / u in een stationaire barrière gedreven, waarbij een frontale botsing werd gesimuleerd.
Polestar 1 crashtest chassis 18

Het grootste deel van de energie werd geabsorbeerd door de crashstructuur van de auto, waarbij de resterende energie werd beperkt door de koolstofvezel-carrosseriepanelen in de carrosseriestructuur, die stijf bleef en geen tekenen van buiging of verkeerde uitlijning na de crash vertoonde.

Zef van der Putten, verantwoordelijk voor koolstofvezel bij Polestar, licht toe: "De uitkomst van deze eerste crashtest valideert de beslissing om de carrosserie van Polestar 1 in koolstofvezel te bouwen. Het bevestigt ook dat koolstofvezel de hoogste veiligheidsnormen ondersteunt. Dit is een voorbeeld van hoe Polestar de speerpunt is van de ontwikkeling van nieuwe technologie in de Volvo Car Group."

De crashtest is uitgevoerd in het Volvo Cars Safety Center in Göteborg, Zweden, waar auto's en andere voertuigen op crashtests zijn getest in een groot aantal real-world-simulaties.