SEAT Tarraco met Pre-crash en Rollover Assist
27-9-18. Zo werken de hulpsystemen in de nieuwe SEAT Tarraco. Daarmee kunnen een heleboel ongevallen worden voorkomen.
Afleiding, te hoge snelheid of slaperigheid zijn maar een paar van de belangrijkste oorzaken van ongelukken achter het stuur. In de zojuist onthulde SEAT Tarraco bewijst de nieuwste generatie rijhulpsystemen in dit soort gevallen zijn nut. Kort na de wereldpremière van de Tarraco geeft SEAT meer informatie vrij over de werking van Pre-crash en Rollover Assist in de nieuwe, grootste SUV van het merk.
Het Pre-crash systeem in de SEAT Tarraco wordt onder meer door onderstuur, overstuur of hard remmen geactiveerd. De auto detecteert automatisch een dreigend ongeval en kan vervolgens in 200 milliseconden reageren. Afhankelijk van het soort ongeval trekt het systeem de veiligheidsgordels strakker aan, worden de alarmlichten geactiveerd en gaan geopende ramen en het schuifdak automatisch dicht om verder letsel te voorkomen.
Actieve-veiligheidsystemen spelen een steeds belangrijkere rol bij het beschermen van zowel de inzittenden als andere weggebruikers. In sommige gevallen kunnen de systemen ongelukken voorkomen en ook de gevolgen ervan minimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Rollover Assist op de SEAT Tarraco, die wordt geactiveerd wanneer de grote SUV onverhoopt kantelt. In zo’n geval maakt de auto onder meer contact met nooddiensten, schakelt de motor uit, worden de portieren ontgrendeld en schakelt het systeem de alarmlichten in.
Sensoren en regelmodules altijd standby
Rijassistenten vormen een ‘grote revolutie’ in de ontwikkeling van automodellen. Innovaties op het gebied van geavanceerde veiligheid hebben enorme vooruitgang geboekt, zoals te zien is aan de integratie van 'intelligente' sensoren en regelmodules. Dankzij deze systemen kunnen auto's mogelijke oorzaken van ongevallen identificeren en onmiddellijk reageren om ze te voorkomen. Ook de manier waarop ze bestuurders zonder enige menselijke tussenkomst op de hoogte stellen, is geëvolueerd. Te denken valt bijvoorbeeld aan akoestische signalen die ervoor zorgen dat de aandacht op een waarschuwingslampje wordt gevestigd. Maar ook gesproken aanwijzingen, trillingen in het stuur, rijbaancorrecties en automatisch remmen.
SEAT streeft naar nul ongevallen
De auto van de toekomst wordt steeds meer de som van meerdere assistentiesystemen. De bestuurder wordt steeds meer een meerijdende inzittende van de auto, dus moeten de veiligheidssystemen zich aanpassen aan deze situatie. Auto’s gaan onderling communiceren, wat gaat bijdragen aan het doel van SEAT: nul ongevallen.