Volkswagen R gaat elektrische toekomst tegemoet

27-1-24. Sinds 2002 staat de letter ‘R’ bij Volkswagen synoniem voor topprestaties en sportiviteit.
Volkswagen-R32-27-1-824.jpg

Volkswagen R GmbH, het dochterbedrijf van Volkswagen AG, ontwikkelt vanuit Warmenau bij Wolfsburg auto’s die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, voor mensen met een onvoorwaardelijke passie voor autorijden. De R-modellen zijn belangrijke pijlers onder het modellenportfolio van Volkswagen - en zullen dat ook in de toekomst blijven, vertelt Hakim Halimi, Head of Productmarketing bij R GmbH.

Het begon allemaal in de late jaren negentig, toen Volkswagen besloot een nieuwe weg in te slaan en een speciale afdeling op te richten die zich uitsluitend zou richten op het verfijnen van prestaties en het toevoegen van een flinke dosis sportiviteit aan Volkswagen’s modellen. Een groep engineers en designers, gedreven door een gezamenlijke voorliefde voor snelheid en precisie, bundelde de krachten en legde zo de basis voor Volkswagen R GmbH.
Volkswagen-GolfR-SirrocoR-24-lv.jpg

De R van sportiviteit
De jaren die volgden, werden gekenmerkt door intensieve research en ontwikkeling. De toegewijde teams werkten in het diepste geheim aan het perfectioneren van motoren, ophangingen en aerodynamica. Ze wilden auto’s creëren die niet alleen de weg domineerden, maar ook de harten van de bestuurders veroverden. Sinds 2002 staat Volkswagen R - tot 2010 bekend onder de naam ‘Volkswagen Individual’ - voor de sportieve varianten van bekende Volkswagen-modellen. Sinds 2020 is Volkswagen R een zelfstandige onderneming binnen de Volkswagen Groep en draagt het de volledige verantwoordelijkheid voor het R-productmerk. De supervisie voor de sportieve R-Line-pakketten, die onder meer in Nederland erg populair zijn, is bij de respectievelijke productlijnen gebleven.
Volkswagen-R_en_R-24-.jpg

Premium performance merk
De ‘R’ staat voor ‘Racing’ en vat deze passie voor autosport kernachtig samen, vertelt Hakim Halimi. “De aanzet werd gegeven door de Golf IV R32 met een zescilinder motor, 4MOTION vierwielaandrijving en optioneel een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het was de snelste en krachtigste Golf die Volkswagen ooit had geproduceerd. Wolfsburg dacht er oorspronkelijk 5.000 stuks van te bouwen, maar het werden er uiteindelijk 12.000. De legende was geboren. Het vestigde de reputatie van R GmbH als synoniem voor ultrasportieve auto’s.”

Na de Golf IV R32 kwamen meer sportieve varianten op de markt, zoals de R-versies van de Golf 5 en 6, de Passat R36, de Touareg R50, de Scirocco R, de Golf R Cabriolet en Golf R Variant. Halimi: “Meer dan 300.000 klanten hebben in ruim twintig jaar gekozen voor onze high-performance auto’s. We hebben een snaar geraakt bij liefhebbers. Op de sociale media hebben we al meer dan 6,5 miljoen geregistreerde volgers. De huidige vraag en het succes van de afgelopen jaren tonen aan dat Volkswagen R zich sinds de lancering in 2002 met succes heeft gevestigd als een premium performance merk.”
Volkswagen-R_Variant-24-rzij.jpg

Entree in het elektrische tijdperk
In 2018 betrad Volkswagen R een nieuw autosporttijdperk met de ID.R, de allereerste volledig elektrische raceauto van het merk. De ID.R werd in slechts 250 dagen gecreëerd, met een duidelijk doel voor ogen: deelnemen aan de legendarische Pikes Peak International Hill Climb-race in de Amerikaanse staat Colorado. In de veeleisende ‘Race to the Clouds’ snelde de ID.R na 19,99 kilometer, een klim van 1.440 meter en 156 bochten in 7:57.148 minuten over de finish - een nieuw en verbluffend overall record voor het event.
Volkswagen-R32-24-ra.jpg

ID.R
Met 350 werknemers is Volkswagen R GmbH een relatief klein bedrijfsonderdeel. De mensen die er werken hebben stuk voor stuk benzine in het bloed, vertelt Halimi. Hoewel de term ‘benzine’ de lading in de toekomst niet meer dekt. “Binnen het kader van de bedrijfsstrategie van Volkswagen, ACCELERATE, richten we ons intensief op het onderwerp ‘elektrische mobiliteit’ en leveren we onze bijdrage aan ‘Way to Zero’. Dit decennium zullen we voornamelijk een samenspel zien van verbrandingsmotoren, hybrideauto’s als de nieuwe Touareg R met zijn V6 turbo-benzinemotor die door een elektromotor wordt ondersteund, en volledig elektrische modellen. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Volkswagen R-klanten zeer geïnteresseerd is in elektrische mobiliteit. Volkswagen R transformeert zichzelf tegen 2030 tot een volledig elektrisch premium performance merk. We evalueren momenteel verschillende concepten en mogelijkheden, maar zullen alleen R-modellen aanbieden die aan onze eisen voldoen. Ik kan en mag er natuurlijk niet al te veel over zeggen, maar één ding is zeker: de toekomst van R is elektrisch.”
Volkswagen-id-r-pikes-peak-18-neus.jpg