ALPINA 21 logoALPINA is een topmerk. Het straalt kwaliteit en sportiviteit uit. Voor al die luxe en high-tech moet je meer betalen dan voor een fraaie BMW die je in de showroom bij Dusseldorp kunt bestellen. Voordeel van een dure ALPINA is dat je bij inruil op een betere restwaarde kunt rekenen. En als je pas na vele jaren afstand kunt doen van je mooie ALPINA dan is de kans groot dat je er meer voor krijgt dan de prijs die je er voor hebt betaald. Klassieke ALPINA's zijn gewild. Meestal lopen de eigenaren van klassiekers daar niet mee te koop. Maar we hebben er een gevonden die wel iets over zijn verzameling wil vertellen. Hij heet Leo.

BMW ALPINA Z8
Het verhaal van Leo over BMW begint in 1990. Ik kocht mijn eerste BMW ALPINA B11. Een fenomenale auto die onder alle omstandigheden, als Limousine en sportauto zijn performance toonde. Na jaren van veel rijplezier en zonder enige technische problemen aan de BMW ALPINA B11 heb ik gezondigd door over te stappen naar een ander merk.
Maar het verhaal kent nog een vervolg omdat ik daarnaast in datzelfde de eigenaar ben geworden van de BMW ALPINA Z1, nummer 23 van de in totaal 66 gebouwde exemplaren.
Het bijzondere van deze BMW ALPINA Z1 kwam tot uiting toen ik het bezit had van een boek, geschreven door Journalist Thomas G Muller met de titel ‘’Die Grosse BMW Z1 Chronik. Een uniek boek over de geschiedenis van BMW Z1 en in het bijzonder de ALPINA Z1. Een aanrader om dit boek in je eigen bibliotheek te hebben staan.
Helaas voor de journalist ontbrak er 1 exemplaar (nummer 23) die door hem niet te traceren was met de titel, ‘’missing’’. Ik heb de moeite genomen om eens contact op te nemen met de journalist en te vragen wat hij hier onder verstond. Het antwoord was tevens de verlossing voor hem want de ‘’missing’’ BMW ALPINA Z1 stond bij mij in de garage. De journalist heeft in zijn boek de BMW ALPINA Z1 van mij toegevoegd met zijn signatuur. Hoe de geschiedenis over de vermiste BMW ALPINA Z1 zich kan ontvouwen. 

Maar de passie voor het merk BMW ALPINA is gebleven en zoals men zegt kruipt het bloed waar het niet gaan kan, ben ik op zoek gegaan naar een BMW ALPINA Z8. Na wat zoekwerk heb ik in de USA contact kunnen leggen met een eigenaar van een BMW ALPINA Z8 die te koop was aangeboden. De reden waarom de eigenaar deze BMW ALPINA Z8 had aangeboden was n.a.v. zijn inmiddels bereikte respectabele leeftijd. Hij was nl. Chirurg en had de BMW ALPINA Z8 vanaf nieuw in zijn bezit, hij was de eerste en op dat moment de enige eigenaar. Na wat onderzoek en bevestiging van de plaatselijke BMW ALPINA Dealer dat de auto in goede staat verkeerde heb ik de auto aangekocht en is verscheept naar Nederland.
Alpina Z8 2003
En dat ik nog steeds een goed contact onderhoud met de oud eigenaar geeft ook aan dat de passie voor het merk BMW ALPINA wederzijds is en een goed tweede leven voor de eerste eigenaar belangrijk is geweest. Wij wisselden alle informatie aan elkaar uit zoals de facturen (aankoop en onderhoud), folders en foto’s die destijds beschikbaar waren over deze BMW ALPINA Z8. Uniek om te mogen ervaren en dat BMW ALPINA passie met zich meebrengt.
Voor mij was het belangrijk om de conditie van de BMW ALPINA Z8 te laten onderzoeken door een ALPINA expert. Na wat zoekwerk ben ik terecht gekomen bij BMW ALPINA specialist SPBA te s’ Gravendeel. De BMW ALPINA Z8 is door SPBA zowel esthetisch als technisch geheel aangepakt en in topconditie gebracht. En dat heb ik gemerkt met de fantastisch drive ability. De passie en de kennis over het ALPINA product bij SPBA is weergaloos.
En nu staat hij voor u tentoongesteld om te laten zien hoe een BMW ALPINA Z8 van bouwjaar 2003 er zo goed en mooi bijstaat. Dit kan alleen door pure bouwkwaliteit en natuurlijk goed onderhouden door de juiste BMW ALPINA specialist.

Onderstaand de specificaties van de BMW ALPINA Z8.
Voertuigsoort: Personenauto
Inrichting: Cabriolet
Kleur: Grijs
Aantal zitplaatsen: 2
Model type: E 52
Gewichten
Massa leeg voertuig: 1630 kg
Massa rijklaar: 1730 kg
Max. toegestane massa voertuig: 1930 kg
Motorisch & Milieu
Motorisch
Cilinderinhoud: 4837 cm³
Aantal cilinders: 8
Vermogen: 285 kW (387 pk)
Brandstof: Benzine
Milieu
Milieuclassificatie: 3
CO2 uitstoot gecombineerd: 279 g/km

BMW ALPINA B4S 99 EDITION 2019
Gebaseerd op de BMW 440I (F32/33) Coupé
Deze ALPINA behoort tot een gelimiteerde editie van 99 voertuigen, dit is nummer 96/99. Deze X-drive uitvoering is een zogenaamde Heritage uitvoering, welke kleuren verwijzen naar de successen van ALPINA in de jaren 70. Er zijn slechts 4 voertuigen wereldwijd bekend in deze Heritage uitvoering. Deze ALPINA maakt onderdeel uit van een privé verzameling van één van de leden van de ALPINA eigenaren vereniging.
Alpina B4S 99 Edition 2019

In het bezit van deze verzamelaar zijn de volgende ALPINA’s:
• B12 5.7 E31 Coupé 1995
• B10 V8 S E39 Sedan 2003
• B10 V8 E39 Sedan 2001
• B3.3 E46 Cabrio 2001
• B5 Biturbo Touring uit 2019  

BMW ALPINA B7 S TURBO
In mei 1982 werd de Limited Edition ALPINA B7 S Turbo uit productie genomen. In dezelfde maand introduceerde ALPINA de tweede serie Limited Editions , zijnde de B7 S Turbo Coupé. Van dit model zijn slechts 30 stuks geproduceerd. De Coupé is voorzien van dezelfde 3.5 liter turbocharged motor (330 Pk) en versnellingsbak als de sedan. Dit zorgt ervoor dat de auto zeer snel is, 0-100 km/h in 5,4 seconden en een topsnelheid van 260 km/h. Deze nummer 20 (van 30) is sinds 1996 in Nederland en behoort tot de privécollectie van Martien. Het bouwjaar van deze coupé is 1982 en de auto heeft 68.000 km gelopen. 
Alpina B7 S Turbo 1982