Apollo Tyres tekent contract met SL Trucksport in FIA ETRC

6-12-22. Na twee succesvolle jaren in het FIA European Truck Racing Championship met Tor Truck Racing, heeft Apollo Tyres een nieuw tweejarig contract getekend met SL Trucksport 30.
Apollo-Tyres-SL-Trucksport-22-MAN.jpg

Het nieuwe team, dat SL Apollo Tyres Trucksport gaat heten, zal deelnemen aan alle races van het seizoen 2023 met een gloednieuwe MAN TGS 2022 truck met Apollo Tyres branding en in de herkenbare paarse kleuren.

De 35-jarige Sascha Lenz blijft in de bestuurdersstoel van het SL Truck Team en brengt meer dan zeven jaar ervaring in het truckracen mee. Lenz begon zijn truckracecarrière in 2015. Sindsdien behaalde de Duitse racer de eerste plaats in de FIA ETRC's Young Gun Award in 2017, werd hij tweede in de Driver's Championship Series in 2021 en eindigde hij dit jaar als derde in de Driver's Championship Series in de belangrijkste truckraceklasse.

"We zijn erg trots om Apollo Tyres te verwelkomen in de SL Trucksport-familie en we kijken nu al uit naar een nieuw succesvol seizoen",zegt Lenz. "Met de samenwerking met Apollo Tyres zijn onze doelstellingen voor 2023 eenvoudig: als eerste eindigen in zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap."
Apollo-Tyres-SL-Trucksport-22-Benoit-Sacha.jpg

Benoit Rivallant, President en CEO van Apollo Tyres Europe, voegt daaraan toe: "We zijn ongelooflijk enthousiast om voort te bouwen op een succesvolle deelname voor Apollo Tyres aan het FIA ETRC-kampioenschap. Deze nieuwe sponsorovereenkomst zal ons helpen de naamsbekendheid in Europa, onze snelgroeiende regio voor de verkoop van vrachtwagen- en busbanden, verder te vergroten."

Naast een vaste sponsorovereenkomst voor twee jaar, heeft Apollo Tyres de mogelijkheid om het contract per jaar te verlengen op basis van wederzijdse overeenstemming en de algemene prestaties van het team.

Apollo Tyres Tor Truck Racing stopt
In oktober kondigde Apollo Tyres het einde aan van haar driejarige samenwerking met Tor Truck Racing, samenvallend met de terugtreden van de hoofdcoureur van het team, Shane Brereton, uit de FIA ETRC. Na zeven jaar betrokken te zijn geweest bij het truckracen, is Brereton gestopt om meer tijd door te brengen met zijn familie en zich te concentreren op zijn bedrijf.

Brereton en Apollo Tyres gingen in 2019 een samenwerking aan en verzekerden zich na de COVID-pandemie van de Goodyear Cup voor 'Chrome Rated'-coureurs in het seizoen 2021. In 2022 eindigde Apollo Tyres Tor Truck Racing als derde in het Promotor's Championship en wist het team zijn klasse te winnen op Le Mans in Frankrijk.

"Iedereen bij Apollo Tyres wenst Shane een gelukkig pensioen en bedankt hem en Tor Trucks voor het zo effectief promoten van ons merk op het Europese podium," zegt John Nikhil Joy, Europe Cluster TBR Product Director van Apollo Tyres.

FIA Europees Kampioenschap Truck Racing
Het FIA Europees Kampioenschap Truck Racing is een van de meest spectaculaire en uitdagende raceseries ter wereld. De chauffeurs worden op basis van hun race-ervaring en hun palmares ingedeeld in twee categorieën: Chrome en Titan. Er geldt een snelheidslimiet van 160 km/h en de trucks moeten voldoen aan een minimumgewicht van 5.300 kg en mogen maximaal 1.200 pk en 5.000 Nm aan koppel leveren.

Het FIA Europees Kampioenschap Truck Racing zet stappen in de richting van meer duurzaamheid - zo gebruiken alle trucks die deelnemen aan de wedstrijd 100% hernieuwbare HVO-diesel.

Truck racing blijft groeien in populariteit, en de belangrijkste FIA truckrace-serie heeft een wereldwijd online- en televisiepubliek van 60 miljoen kijken en verwelkomt ongeveer 420.000 toeschouwers.