Citroën ë-Jumpy Hydrogen voor grondige praktijktest Suez Group

18-12-21. De allereerste ë-Jumpy Hydrogen wordt binnenkort afgeleverd aan een bevoorrechte klant. Dat is de Suez Group, die de auto aan een grondige praktijktest zal onderwerpen bij de vestiging in Carcassonne. Hier heeft het bedrijf geïnvesteerd in de productie van waterstof – een belangrijke ontwikkeling voor de nabije toekomst.
Citroen-ë-Jumpy-hydrogen-Suez-Group-21-laden.jpg

“Met de productie van de allereerste Citroën ë-Jumpy Hydrogen, is de auto met brandstofceltechnologie realiteit. Als aanvulling op ons aanbod elektrische modellen, biedt de ë-Jumpy Hydrogen de klant een grote actieradius op wegen waar de snelheden hoger liggen, alsmede een zo efficiënt mogelijke inzetbaarheid van het voertuig dankzij de zeer korte tanktijden. Essentieel voor de markt van bestelwagens is, dat er aan de gebruiksmogelijkheden en praktische aspecten van het voertuig niet getornd wordt. Citroën is er bijzonder trots op, dat alle kwalteiten van de voertuigen met verbrandingsmotor gecombineerd zijn met gemoedsrust en milieutechnisch verantwoord, toekomstgericht gebruik. Gelet op de actuele ontwikkelingen rond waterstof, is de ë-Jumpy Hydrogen een belangrijke toevoeging aan het bestaande, binnen de markt meest complete gamma van elektrische bedrijfswagens. Het is ons een genoegen om het allereerste exemplaar voor uitgebreide praktijktests over te dragen aan de Suez Group, een gewaardeerde partner die zeer bevlogen werkt aan de verkleining van onze ecologische voetafdruk.”
Laurence Hansen – Citroën Product en Strategie Manager
Citroen-ë-Jumpy-hydrogen-Suez-Group-21-lv.jpg

WATERSTOF: EEN CONCRETE REALITEIT
Nadat Citroën begin dit jaar al een voertuig met brandstofceltechnologie aankondigde, is dit met de productiestart van de ë-Jumpy Hydrogen nu realiteit.

Het allereerste exemplaar wordt op korte termijn afgeleverd aan de Suez Group. Binnen de elektrische strategie van Citroën, om alle uitdagingen van morgen het hoofd te bieden, is de aflevering van de eerste ë-Jumpy Hydrogen een nieuwe mijlpaal.

Citroën is een van de eerste Europese fabrikanten die een voertuig met waterstoftechniek in serieproductie neemt, als aanvulling op de modellen met een traditionele elektrische aandrijflijn. In Europa investeren landen als Frankrijk en Duitsland momenteel fors in waterstof, en verwacht wordt dat andere landen volgen. Op het gebied van innovatie en de productie van commerciële voertuigen kan Citroën terugvallen op 100 jaar ervaring. Het merk biedt voor elke beroepsgroep een transportoplossing op maat – nu en in de toekomst.

AANVULLENDE OPLOSSING, AFGESTEMD OP SPECIFIEK GEBRUIK
De keuze voor waterstoftechnologie is geheel in lijn met de elektrische strategie van Citroën en beantwoordt een steeds grotere vraag naar oplossingen voor specifieke toepassingen. Van My Ami Cargo tot ë-Jumpy en van ë-Berlingo tot ë-Jumper: de Citroën ë-Jumpy Hydrogen completeert het grootste gamma lichte bedrijfswagens op de markt. Elektrificatie van deze bedrijfswagens is gebaseerd op een kernwaarde van Citroën: lever nooit in op capaciteit en praktische gebruiksmogelijkheden – eigenschappen die van elk model in het programma de maatstaf maakt in zijn respectievelijke segment.

Met de ë-Jumpy Hydrogen richt Citroën zich op de klant die een actieradius van meer dan 300 kilometer nodig heeft voor het afleggen van lange afstanden of tijdens een lange werkdag, maar ook op de klant die een voertuig zoekt waarmee zo min mogelijk tijd verloren gaat aan tanken. De auto is bovendien zeer geschikt voor de klant die in stedelijke milieuzones werkt, maar ook regelmatig op de snelweg komt, bijvoorbeeld om snel een waterstofstation te bereiken. Dankzij de brandstofceltechnologie wordt de CO2-footprint van de professional verkleind, en de geleverde werkzaamheden duurzamer.

Er is een zeer brede doelgroep voor voertuigen op waterstof en alle klanten hebben twee punten gemeen: ze willen een bijdrage leveren aan de energietransitie, maar moeten wel de binnenstad kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan koeriersdiensten, voor de ‘laatste kilometers’ in stadscentra of voor transport over langere afstanden, maar ook aan gemeentewerken, dienstverleners, winkeliers, fabrikanten, etc.

EFFICIËNTE ARCHITECTUUR VOLDOET AAN ALLE VERWACHTINGEN
“Voor de ë-Jumpy Hydrogen hebben we gekozen voor een architectuur met een gemiddeld vermogen, bestaande uit een lithium-ion batterij van 10,5 kWh, een brandstofcel met een vermogen van 45 kW en een waterstofopslag van 4,4 kilogram. De batterij levert direct het volledige vermogen vanaf stilstand en bij acceleratie en benut bovendien een effectieve regeneratie van energie. De brandstofcel waarborgt een indrukwekkende actieradius, van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-norm. Dankzij het compacte formaat van de technologie is deze zonder compromissen geïntegreerd, zodat de focus nog altijd bij een van de belangrijkste eigenschappen van een bestelwagen ligt: het laadvolume. Dit is identiek aan die van de versies met elektrische aandrijving of een dieselmotor.”
Christian Maugy, specialist waterstofbrandstofcel

GROTERE ACTIERADIUS
De ë-Jumpy beschikt over twee energiebronnen: een batterij die energie aan de aandrijving levert en een brandstofcel die waterstof en zuurstof uit de buitenlucht omzet in elektriciteit, water en warmte. Zolang er waterstof in de opslagtanks zit, wordt er continu gebruik gemaakt van de 45 kW sterke brandstofcel, goed voor een actieradius van bijna 350 kilometer. Als backup dient de 10,5 kWh lithium-ion batterij, voor 50 kilometer (volgens WLTP) extra bereik. Deze batterij levert bovendien extra energie aan de motor, wanneer extra sprintkracht wordt verlangd. De remenergie die vrijkomt bij het loslaten van het stroompedaal of bij gebruikmaking van de remmen, wordt opgeslagen in de batterij.

SNEL TANKEN
Het vullen van de waterstoftanks gaat 20 keer sneller dan het opladen van de accu’s in een elektrisch voertuig (gebaseerd op een laadvermogen van 100 kW aan een publiek laadstation). Er verstrijken amper 3 minuten om de drie waterstoftanks van de ë-Jumpy Hydrogen te vullen. Ze hebben een netto opslagcapaciteit van totaal 4,4 kilo. Bij het vullen van de waterstoftanks gaat er geen kostbare tijd verloren. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven die hun voertuigen zo efficiënt mogelijk willen inzetten.

CAPACITEITEN EN PRAKTISCHE GEBRUIKSEIGENSCHAPPEN ZIJN ONVERANDERD
Net als bij de elektrische bestelwagens ë-Berlingo Van, ë-Jumpy en ë-Jumper, heeft de integratie van de batterij en de waterstoftanks geen enkele invloed op het laadvolume van de Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Klanten kunnen zodoende ten volle profiteren van de nieuwe technologie, zonder in te leveren op de bruikbare capaciteiten van het voertuig – de belangrijkste eis van de koper in dit segment. Voor het behoud van de primaire functionaliteit van de ë-Jumpy Hydrogen, het frequent transporteren van omvangrijke en zware ladingen, is de batterij onder de stoelen geplaatst en bevinden de drie waterstoftanks zich onder de vloer. Het bruikbare volume van de twee uitvoeringen is ongewijzigd ten opzichte van de elektrische versie: 5,3 m3 voor de standaard lengtevariant of 6,1 m3 voor de XL. Net als bij de benzine- en dieselversies bedraagt het maximum aanhangwagengewicht 1.000 kilogram.

De Citroën ë-Jumpy Hydrogen wordt geassembleerd in de Franse SevelNord-vestiging en geconverteerd in het waterstof-expertisecentrum van de STELLANTIS Group in Rüsselsheim, Duitsland.

SUEZ-groep test de eerste ë-Jumpy Hydrogen in de praktijk
“Bij de Suez Group staan het milieu en innovatie centraal. Het bedrijf richt zich op het behoud van de essentiële elementen van ons milieu. De groep onderzoekt en ontwikkelt nieuwe oplossingen binnen al zijn afdelingen, om een duurzame toekomst te creëren en om het doel te bereiken om de CO2-uitstoot in 2030 met 45% te hebben gereduceerd. Door voertuigen te gebruiken die volledig elektrisch zijn of een brandstofcel hebben, zet het bedrijf een belangrijke stap in het streven naar een volledig CO2-vrij wagenpark. De ë-Jumpy Hydrogen heeft dezelfde capaciteiten als de dieselversie, en heeft een actieradius die groot genoeg is voor dagelijks gebruik. Het is niet noodzakelijk dat het voertuig gedurende de dag terugkeert naar de thuisbasis om waterstof te tanken.”
Yves Colladant, Group Category Manager - Light Vehicles SUEZ

De Suez Group ziet in mobiliteit met een lage CO2-emissie een belangrijk exponent van zijn strategie om de CO2-uitstoot van de groep in 2030 met 45% te hebben gereduceerd. Door oplossingen te ontwikkelen voor het winnen van energie uit water en afval is de groep in staat om het energieverbruik van haar klanten te optimaliseren, het gebruik van herbruikbare energie op grote schaal te stimuleren en de expertise die Suez heeft op het gebied van waterstof als belangrijke speler in deze sector te consolideren. Suez heeft momenteel al meer dan 200 elektrische voertuigen in gebruik, en wil het huidige wagenpark uitfaseren en vervangen door milieuvriendelijke bestelwagens, vrachtwagens en kiepwagens.

De allereerste Citroën ë-Jumpy Hydrogen wordt binnenkort aan de Suez Group geleverd voor een uitgebreide praktijktest. De auto biedt een praktische oplossing voor alle behoeften die de verschillende bedrijfstakken van de Suez-vestiging in Carcassonne hebben en hij zal worden ingezet voor de dagelijkse werkzaamheden die de operationele leidinggevenden op verschillende locaties verrichten. Suez beschouwt het project als onderdeel van een overeenkomst met Carcassonne Agglo [1], als ondersteuning van de ambities die het bedrijf heeft op het gebied van de energietransitie. Onderdeel hiervan is de bouw van een groene waterstofproductiecentrale ten behoeve van de elektrische voertuigen van Suez-vertegenwoordigers. De centrale voorziet vier voertuigen dagelijks van 2 kilo waterstof.

Gedurende de praktijktest houdt Citroën scherp in de gaten hoe de technologie zich gedraagt. Het besluit om het eerste exemplaar van de ë-Jumpy Hydrogen door de Suez Group te laten testen, was gezien de uitstekende relatie en het onderlinge vertrouwen niet meer dan logisch. De commerciële samenwerking tussen Citroën en de Suez Group is gebaseerd op de gedeelde doelstelling om te innoveren en een meer duurzame omgeving te creëren. De Suez Group is nauw betrokken geweest bij de lancering van de Citroën My Ami Cargo bij de waterzuiveringsinstallatie van Saint-Cyr l’École in de Métropole du Grand Paris. Er worden tien exemplaren van de My Ami Cargo aan het wagenpark van Suez Group toegevoegd, waarmee de afstand tussen de verschillende vestigingen wordt overbrugd en waarmee meterstanden worden opgenomen. De My Ami Cargo en de ë-Jumpy Hydrogen worden op korte termijn overhandigd aan de Suez Group.

[1] Carcassonne Agglo heeft het management van de waterzuivering toevertrouwd aan SUEZ. De voorziening levert leidingwater aan aan 90.000 bewoners in de nabije omgeving. De overeenkomst is ingegaan op 1 januari 2018 en behelst een looptijd van 10 jaar.