Maxus eDliver 9 krijgt dikke voldoende als trekker in de praktijk

Maxus eDeliver 9 Unihorn 21 la24-11-21. Ingenieursbureau Unihorn Verbinders in Infra in Scharwoude heeft geen seconde spijt van de aanschaf van de Maxus eDeliver 9.

 


De 100 % elektrische bus mag 1.500 kg trekken en dat trekvermogen heeft het bedrijf nodig om een boorwagen te trekken. De elektrische aandrijving van 150 kW (204 pk) en maar liefst 310 Nm maximumkoppel heeft daar geen moeite mee en bovendien blijft de beloofde actieradius in de praktijk netjes behouden.
Maxus eDeliver 9 Unihorn 21 lv

“We gebruiken de Maxus voor onze discipline Milieu”, vertelt Gert Jan de Bruin (Projectleider Milieu) van Unihorn. “We doen onderzoek aan onder meer asfalt, funderingen, ondergrond en bermen van wegen en terreinen. Voor dat werk hebben we eerder in 2021 een aanbesteding van de gemeente Den Haag gewonnen. Bij deze aanbesteding is gebruik gemaakt van de beoordelingsmethode “Gunnen Op Waarde”. In dit geval betrof het de mate waarin CO2­ en NOx reductie plaatsvindt met het gebruik van schoon (emissievrij/loos) vervoer bij het uitvoeren van de werkzaamheden binnen de raamovereenkomst met de gemeente. Dus moesten we op zoek naar een elektrische bedrijfswagen.”

Ruim 200 km actieradius
Via Google kwam Unihorn de Maxus eDeliver 9 op het spoor. “We hebben gezocht op elektrisch en trekvermogen. De eDeliver 9 bleek de enige die 1.500 kg mag trekken. We hebben hem vervolgens in een pilot een aantal dagen beproefd”, aldus De Bruin. Inmiddels is de eDeliver 9 afgeleverd en al volop ‘in het werk’. Het is de versie met medium batterij van 72 kWh. Bij combinatieritten is de actieradius 236 km volgens WLTP. Unihorn haalt ruim 200 km actieradius met lading en ook met de boorwagen erachter. De Bruin: “Die aanhanger met boor is best zwaar maar wel relatief laag. Ik denk ook dat dat de reden is dat je nauwelijks inboet op actieradius met die 1.500 kg aan de trekhaak. Zeker als je rustig rijdt. Luchtweerstand heeft een sterk effect op verbruik. Alles valt of staat daarmee.”

De praktijk en het opladen
Het hoofdkantoor van Unihorn staat in Scharwoude en de bus staat bij de vestiging in Capelle aan den IJssel. De Bruin: “De collega die ermee rijdt woont in het nabij gelegen Schiedam. Dat is een soort gelukje. Ook als hij ermee naar huis rijdt, hoeft hij geen lange afstanden af te leggen. Dus met dik 200 km actieradius kunnen we prima uit de voeten voor de werkzaamheden in Den Haag. Het opladen kan bij de vestiging in Capelle en wij zijn bezig met een privélaadpaal bij de collega thuis.”
Maxus eDeliver 9 Unihorn 21 la

Smaakt dit naar meer elektrische voertuigen?
Unihorn is onderdeel van Strukton. Verduurzaming staat bij Strukton en Unihorn centraal, net zo goed als innovatie. De Bruin: “Waar mogelijk kiezen we voor elektrisch. We zijn een ingenieursbureau dat meer doet dan bodemonderzoek. Ook onze discipline Verhardingen & Asset Management heeft speciale meetvoertuigen van boven de 2.000 kg. Op termijn zullen we daar ook richting elektrisch vervoer gaan. Onze boorwagens krijgen een elektromotor in plaats van een diesel voor de aandrijving van de hydraulische boor. Dat is ook stiller en er zijn minder trillingen. Elektrisch gaat zeker voor opdrachtgevers die niet al te ver weg zitten. Voor de raamovereenkomst met Den Haag is deze oplossing werkbaar.

Over Maxus Nederland
Maxus is een van oorsprong Chinese bestelwagenproducent. Het merk behoort tot de groep SAIC Motor, waar onder andere ook MG onder valt en dat met een marktaandeel van 24 % de grootste autofabrikant in China is. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2020 is SAIC Motor uitgegroeid tot de op zes na grootste autogroep ter wereld. Wereldwijd groeit het succes van Maxus snel. In landen als Australië en Nieuw-Zeeland is Maxus nu al het bestverkochte bestelwagenmerk. In diverse Europese landen kent Maxus ook al veel succes. Maxus zet in op een sterk toekomstgericht segment: louter 100% elektrische bestelwagens. In een snel veranderende wereld waarin steeds strengere milieunormen gelden en duurzaamheid de sleutel is, biedt elektrisch transport de uitkomst. Maxomotive (Maxus) Nederland BV valt onder de Spaans / Belgische groep van Astara (voorheen Bergé) / Alcomotive en die is inmiddels vertegenwoordigd met Maxus in 7 Europese landen. https://www.maxusmotors.nl/nl