Volvo FMX 8x8 kipper voor brede inzet bij Otte Lisse

Volvo FMX 8x8 21 Otte Lisse 21 lv2-10-21. Otte Lisse heeft een Volvo FMX 500 8x8 kipper aan het wagenpark toegevoegd. Hij kwam af fabriek als 6x6 en werd bij Terberg Techniek omgebouwd tot 8x8 widespread.

 

Het handels- en transportbedrijf koos voor deze truck vanwege de combinatie van wendbaarheid en een hoog laadvermogen. De levering kwam tot stand in samenwerking met dealer Volvo Group Truck Center, Terberg Techniek in IJsselstein en Hyva Nederland.
Otte Lisse zet de Volvo FMX 8x8 kipper in voor uiteenlopende werkzaamheden. “Dat varieert van de levering van zand, grond en grind tot meststoffen en funderingsmaterialen voor wegen”, zegt directeur-eigenaar Tom Otte. “Als handels- en transportbedrijf hebben we een breed scala van opdrachtgevers zoals gemeenten en provincies, bouw- en aannemingsbedrijven, handelsbedrijven, hoveniers en kwekers.” Otte Lisse zocht een multi-inzetbare truck voor alle voorkomende werkzaamheden. “We waren op zoek naar de beste combinatie tussen een compacte, wendbare truck en een zo hoog mogelijk laadvermogen”, zegt Otte. “In nauwe samenwerking met Volvo Group Truck Center en Terberg Techniek hebben we een truck gespecificeerd die aan de eisen voldoet.”
Volvo FMX 8x8 21 Otte Lisse 21 rv

GVW van 44,5 ton
De Volvo FMX 8x8 werd af fabriek als een 6x6 geleverd. Terberg Techniek heeft deze omgebouwd tot 8x8 widespread met 11,5-tons aangedreven voorloopas. Hyva Nederland in Bergschenhoek verzorgde de opbouw van de kipper. Het GVW van de Volvo FMX 8x8 is 44,5 ton en het laadvermogen bedraagt 24,5 ton. “Deze truck is geschikt voor alle werkzaamheden en omstandigheden waar wij in ons dagelijks werk mee te maken hebben”, zegt Otte. “De asopstelling met één vooras en drie achterassen resulteert in de meest optimale gewichtsverdeling en de drie gestuurde assen dragen bij aan uitstekende manoeuvreerbaarheid en een kleine draaicirkel.”

I-Shift met kruipversnellingen
De Volvo FMX is voorzien van I-Shift met kruipversnellingen, met extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. Otte: “Ideaal als we met zware lading moeten wegrijden uit terrein. Een van onze eisen was dat de truck goed moet zijn in het terrein. Dat is bij deze Volvo FMX gegarandeerd dankzij Automatic Traction Control, dat automatisch de voorwielaandrijving inschakelt als dat nodig is, de drie hydraulisch geveerde achterassen en de extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. Bijkomend voordeel van de I-Shift met kruipversnellingen is dat de truck minder toeren maakt op kruissnelheid waardoor we brandstof besparen. Zeker met de stijgende brandstofprijzen is iedere procent besparing meegenomen.”
Volvo FMX 8x8 21 Otte Lisse 21 lv

Optimale stabiliteit
Door gebruik van dubbelwerkende hydraulische veercilinders is het voertuig zeer stabiel. De Volvo FMX is ook voorzien van dwarsstabilisatie, dat zorgt voor extra stabiliteit tijdens het kippen, en waterpasdwarsregeling. Daardoor kan het chassis vóór het kippen waterpas worden gezet voor optimale veiligheid. Het voertuig heeft tevens een weegsysteem. De chauffeur kan zo onder meer het totaalgewicht, het gewicht van de lading en het gewicht per as aflezen op het multimediascherm in de cabine.

Eerste nieuwe Volvo FMX
Het is voor Otte Lisse de eerste Volvo FMX van het nieuwe model. “Wat me opvalt is het extra zicht dat de chauffeur heeft vanuit de cabine. De cabine van de nieuwe Volvo FMX is een kubieke meter groter en heeft royale ramen en een verlaagde raamlijn. Het zichtveld is uitstekend. Ook de dodehoekcamera, die van voor tot achter zicht geeft op de zijkant van de truck, draagt daar aan bij. Verder is de lage instap met twee treden echt een plus van de Volvo FMX.”

Over Otte Lisse
Otte Lisse is als handels- en transportbedrijf voornamelijk actief in de Randstad. Het wagenpark van Otte Lisse bestaat uit achttien trucks, waarvan het merendeel Volvo-trucks. “Het zijn robuuste trucks, ideaal voor het werk dat wij er mee doen. Door de lange relatie met Volvo Trucks en Terberg Techniek weten zij ook precies wat wij nodig hebben voor onze werkzaamheden. Onderhoud doen we in principe zelf, maar als we ergens niet uitkomen of als we onderdelen nodig hebben staat Volvo Group Truck Center in Rijnsburg voor ons klaar.”