Volvo FH16 10x4 met 750 pk voor zwaartransport

Volvo FH16 10x4 18 Koole lv10-6-18. Voor het faciliteren van industriële sloop- en scheepsberging, heeft Koole Contractors uit Vijfhuizen geïnvesteerd in een nieuwe zwaartransport combinatie.

 

 

Het betreft een zeer compleet uitgeruste Volvo FH16 10x4 trekker met 750 pk motorvermogen en een zesassige (2 bed 4) dieplader van Nooteboom. De configuratie is in samenwerking met Volvo Group Truck Center Amsterdam zorgvuldig uitgedacht, met als resultaat een multifunctioneel span dat in heel Europa zal worden ingezet voor alle voorkomende transporten.
Volvo FH16 10x4 18 Koole boot

Bij de configuratie van de combinatie is uitgegaan van een nuttig laadvermogen van 90 ton, vertelt Rick Mooijekind, senior purchase manager van Koole Contractors. Hiermee kunnen alle benodigde machines en benodigdheden, zoals kranen, graafmachines, chainpullers, power packs en ankers, naar de werklocaties worden vervoerd. “We zochten een combinatie waarmee onze bedrijfsdivisies al hun werkzaamheden in Europa flexibel en 24/7 kunnen uitvoeren, zonder afhankelijk te zijn van derden. Op basis van deze eis kwamen we uit op een Nooteboom Eurotrailer, waarbij Volvo Group Truck Center een mooie 160-tons (maximaal wettelijk treingewicht) Volvo FH16 10x4 heeft samengesteld.”

I-Shift met kruipversnellingen
De Volvo FH16 750 werd af fabriek geleverd als 8x4-trekker. Bij Terberg Techniek is er achter de 10-tons vooras een gestuurde Volvo-as bijgeplaatst. De zwaartransport trekker is zeer goed manoeuvreerbaar door toepassing van Volvo Dynamic Steering en de Volvo I-Shift versnellingsbak met kruipversnellingen voor- en achteruit. Mooijekind: “We hebben een demo gereden met die nieuwe versnellingsbak met Heavy Duty-software. Aan de rijeigenschappen van die demotruck was goed te merken dat Volvo Trucks technisch voorop loopt in zwaartransport, zodoende zijn we met hen in zee gegaan.”
Volvo FH16 10x4 18 Koole lv

Heavy duty bumper
De Volvo FH16-trekker is gecompleteerd met bijna alle innovaties die Volvo Trucks de laatste jaren introduceerde, zoals de I-ParkCool geïntegreerde standkoeling en een heavy duty bumper. “Het is een werkpaard”, vertelt Mooijekind. “Moet er bijvoorbeeld bij de ontmanteling van een fabriekshal een machine verwijderd worden, dan kunnen we die aan de bumper naar buiten trekken. Verder zit er een vangmuil op de trekker en twistlocks zodat er een ballastbak op gezet kan worden. Samen met Volvo Group Truck Center hebben we er echt een zo multifunctioneel mogelijke truck van gemaakt.”

Zoals gebruikelijk bij technisch complexe bedrijfswagens, is de zwaartransport combinatie tot stand gekomen in samenwerking met verschillende gespecialiseerde partijen. Naast Volvo Group Truck Center Amsterdam en Nooteboom waren dit CCH Halsteren, die een kistenwand bouwde achter de cabine, en spuiterij Voortman uit Ter Aar. “We investeren graag één keer goed en zijn erg tevreden over de samenwerking en het resultaat dat is neergezet”, besluit Rick Mooijekind.