Nieuwe Mercedes-Benz Citan extra comfortabel en meer veiligheid

Mercedes Benz Citan 21 lgo teaser27-7-21. "De nieuwe Mercedes-Benz Citan is volledig opnieuw ontworpen, door professionals voor professionals", zegt Marcus Breitschwerdt, Head of Mercedes-Benz Vans.

 


"Ook de nieuwe generatie uit het Small Vans-segment heeft het kenmerkende DNA van Mercedes-Benz, of het nu gaat om het onmiskenbare ontwerp, de rijeigenschappen of de veiligheids- en connectiviteitssystemen."
Veiligheid behoort tot de basiswaarden van Mercedes-Benz. Naast de robuuste carrosseriestructuur met zijn energie absorberende elementen dragen ​ook de, tot wel zeven, standaardairbags en het uitgebreide aanbod aan moderne rijhulpsystemen bij aan een maximale bescherming. De nieuwste assistentiesystemen kunnen de bestuurder ondersteunen en ontlasten in tal van situaties.
Mercedes Benz Citan 21 lgo teaser

De praktische ondersteuning door de nieuwe Citan gaat verder dan alleen het bieden van assistentiesystemen: net als zijn grotere broer, de Sprinter en de personenautomodellen van Mercedes-Benz, kan de nieuwe Citan ook worden uitgerust met het intuïtief te bedienen en zelflerende MBUX-infotainmentsysteem. Verder is de Citan af fabriek voorbereid voor het gebruik van vele digitale diensten van Mercedes me connect. Hierdoor zijn berijders altijd verbonden met de Citan, waar ze zich ook bevinden. Zo hebben ze zowel aan boord als buiten het voertuig altijd belangrijke informatie tot hun beschikking en kunnen ze gebruik maken van vele handige functies.

Vooraf lastige situaties herkennen: de veiligheidssystemen
"Bij het ontwikkelen van de rijhulpsystemen hanteren wij de filosofie van Mercedes-Benz Cars met betrekking tot comfortabele, harmonieuze interventies", zegt Dirk Hipp, hoofdingenieur Mercedes-Benz Small Vans. Het ESP, de Hill Start Assist of Crosswind Assist grijpen in op een manier die in eerste instantie nauwelijks wordt opgemerkt door de bestuurder.

Ondersteund door een radar, ultrasone sensoren en camera's observeren de rijassistentie- en parkeersystemen het verkeer en de omgeving. Ze geven indien nodig waarschuwingen of assisteren de bestuurder door in te grijpen. Net als bij de nieuwe generaties van de Mercedes C- en S-Klasse werkt Active Lane Keeping Assist met stuurinterventies op een bijzonder comfortabele manier.
Naast de wettelijk verplichte ABS- en ESP-systemen zijn de nieuwe generatie Citan-modellen ook standaard uitgerust met Hill Start Assist, Crosswind Assist, het vermoeidheidswaarschuwingssysteem ATTENTION ASSIST en het noodoproepsysteem van Mercedes-Benz. De standaarduitrusting van de Citan Tourer is op dit gebied nog uitgebreider, met onder meer Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist en Speed ​​Limit Assist.

De Citan is optioneel te voorzien van vele andere rijhulpsystemen, waaronder de actieve afstandsassistent DISTRONIC, die het rijden in de file automatisch kan regelen, en de actieve stuurassistent. Dit systeem helpt de bestuurder om de Citan in het midden van de rijstrook te houden.

De Citan is ook op het gebied van veiligheidssystemen vooruitstrevend in het segment: de Citan Tourer is bijvoorbeeld standaard uitgerust met een centrale airbag die bij een zware aanrijding van opzij tussen de bestuurders- en bijrijdersstoel wordt opgeblazen. De inzittenden worden door in totaal zeven airbags beschermd. De gesloten bestelwagen is standaard uitgerust met zes airbags.

Met MBUX, gekoppeld aan het spraakbedieningssysteem "Hey Mercedes", kan de Citan zelfs indirecte spraakopdrachten goed begrijpen. Met zijn krachtige chips, zelflerende software, schermen met hoge resolutie en haarscherpe graphics tilt MBUX (Mercedes-Benz User Experience) de bediening van auto’s en bestelwagens naar een nieuw niveau.

Voor de nieuwe Citan zijn verschillende versies van MBUX verkrijgbaar. Sterke punten van het systeem zijn bijvoorbeeld het intuïtieve bedieningsconcept met een 7-inch touchscreen, de touch control-knoppen op het stuur, het handsfreesysteem via Bluetooth en de digitale radio (DAB en DAB+). De snelle navigatie vanaf de harde schijf kan handig en snel worden bediend met het spraakbedieningssysteem "Hey Mercedes".

De bestemmingen kunnen worden ingevoerd als adressen van drie woorden op basis van het what3word-systeem (w3w). What3words is de gemakkelijkste manier om een ​​locatie op te geven. Bij dit systeem is de wereld verdeeld in vierkanten van drie bij drie meter met een onmiskenbaar adres van drie woorden. Deze technologie kan een grote hulp zijn bij het zoeken naar een bestemming.

Met MBUX krijgen klanten toegang tot een aantal connectiviteitsdiensten. En met Mercedes me is MBUX nog intelligenter en gemakkelijker te bedienen: "Hey Mercedes" werkt bijvoorbeeld met natuurlijke taal: gebruikers hoeven niet langer bepaalde commando's te leren, maar kunnen omgangstaal hanteren. Andere functies van Mercedes me connect zijn onder meer services op afstand, zoals Remote Retrieval of Vehicle Status. Zo kunnen klanten op elk moment gemakkelijk de belangrijkste informatie over hun voertuigen raadplegen, bijvoorbeeld thuis of op kantoor. Net zo praktisch: dankzij navigatie met Live Traffic Information en Car-to-X data kan de bestuurder op basis van realtime data rijden. Hierdoor kunnen files worden vermeden om zo tijd te besparen.

De Mercedes-Benz onder de Small Vans
De nieuwe Citan is met zijn compacte buitenafmetingen, het royale interieur en het hoge laadvolume inzetbaar voor een breed scala aan toepassingen, vooral bij binnenstedelijke distributie. De wijd te openen schuifdeuren aan zowel de linker- als de rechterzijde zorgen samen met de lage laaddrempel voor een comfortabele toegang tot het interieur en een gemakkelijke belading.
De nieuwe Mercedes-Benz Citan beleeft samen met de volledig elektrische modelvariant, de eCitan, zijn wereldpremière op 25 augustus 2021. Hij is vanaf medio september 2021 te bestellen. De nieuwe modelreeks vervangt de huidige generatie die in 2012 werd gelanceerd en waarmee Mercedes-Benz zich definitief in het segment van de kleine bestelwagens vestigde.