6 Scania P320 distributietrekkers voor Bakeplus

Scania P320 21 Bakeplus rv5-1-21.  Vorig jaar viel de keuze op 5 bakwagens met een verlengde P-dagcabine met lage dakhoogte, deze keer bestelde Bakeplus 6 Scania P320 trekkers met normale dakhoogte.

 

 

Bij beide bestellingen gaven de goede zichthoeken, excellente instap, de uitstekende ergonomie en het comfort in de cabine de doorslag. Totaalleverancier Bakeplus met vestigingen in Haaften en Venlo is een vooraanstaand leverancier van een bijzonder groot assortiment producten en halffabricaten voor bakkers, banketbakkers, patissiers, ijsbereiders en foodbedrijven. Daarbij moet men niet alleen denken aan allerlei meelsoorten en suiker, maar ook aan verse waar als melk, room, eiproducten en delicate producten als chocolade. Ook heeft het bedrijf een foodlijn met producten voor in de voedingsindustrie. Dagelijks ontzorgt Bakeplus talloze, veelal ambachtelijke, bedrijven met een vergaande service. Want niet alleen rijden de Bakepluschauffeurs met in totaal 25 eigen trucks alles naar de klant. Veelal brengen ze de producten ook op de plaats waar ze verwerkt worden. Door voortdurend te investeren in het nieuwste materiaal en begeleiding van hun chauffeurs wil het bedrijf haar streven naar optimale kwaliteit benadrukken.
Scania P320 21 Bakeplus rij 

“Onze chauffeurs zijn vaak langer aan het laden en lossen dan dat ze rijden”, vertelt Noud Verkoeijen die binnen Bakeplus het hele aankooptraject begeleid heeft. “Maar aan de andere kant moeten ze wel degelijk hele goede chauffeurs zijn die perfect met onze 11,50 meter lange tweeassige gestuurde citytrailers overweg kunnen. Onze losadressen bevinden zich per slot van rekening heel vaak in binnensteden en woonwijken.” 

Het vele werk in de drukke binnenstad heeft dan ook zeker meegespeeld bij de keuze voor Scania. “Als bedrijf hadden wij een duidelijk pakket van eisen. We wilden de grootst mogelijke veiligheid en heel goed zicht rondom en de beste ergonomie voor onze mensen; dus bijvoorbeeld een lage instap. De chauffeurs mochten ook hun wensen kenbaar maken en wilden ook voldoende ruimte, het liefst een van buitenaf bereikbare opbergruimte en een goede ergonomie en layout van het dashboard. Bij de chauffeurs was daarmee de keuze voor Scania al gauw gemaakt. Als bedrijf maakten we dezelfde stap ook omdat Scania als een van de weinigen een verlengde dagcabine met een hoog dak als trekker kan leveren. En ook vanwege de uitstekende service van de dealers in Venlo en Den Bosch. Die ontzorgt ons net zo goed als wij onze klanten willen ontzorgen. Dat geeft een klik.”
Scania P320 21 Bakeplus rv 

De nieuwe Scania P320 kreeg met de negen liter vijfcilinder 320 pk SCR-only motor precies de optimale motorisatie die bij Bakeplus nodig is om snel, efficiënt en met een laag brandstofverbruik te kunnen leveren. “Die 320 pk kwam uit de analyse die Scania van ons rijpatroon gemaakt heeft. Het is ingegeven omdat wij nooit echt zwaar rijden. Bovendien, binnen twee adressen is de laadruimte al weer een stuk leger en terug nemen we alleen fust mee. Het brandstofverbruik hopen we nóg verder te verbeteren met de nodige training van de chauffeurs. En via de wekelijkse uitdraaien uit het Fleet Management Systeem kunnen we ze veel beter begeleiden. Dit geeft ons veel meer inzicht in de prestaties van de truck én de chauffeur. Op basis hiervan kunnen wij heel gericht onze chauffeurs feedback geven en coachen,” legt Noud uit. 

Behalve de vijf Scania’s schafte Bakeplus ook vijf nieuwe citytrailers aan met een geconditioneerde driezone laadruimte van Lamberet op een chassis van Web. “Als koeling dient een diesel/elektrische installatie van Carrier met drie verdampers. De zones in de trailer zijn variabel met verplaatsbare schotten en we monteerden een drietons dHollandia laadklep vanwege de vaak zware pallets en rolcontainers. Als energiebesparend middel kozen we niet voor een flappengordijn maar voor een luchtdeur van Blueseal. Dat is veel hygiënischer. De hele opbouw is verzorgd door KBK in Venlo. Die bouwen echt op maat zodat alles wat wij willen ook precies klopt. Zo hebben wij de trailers uitgerust met zowel horizontale als verticale mogelijkheden tot zekeren, deuren die in meerdere standen te vergrendelen zijn en Orlaco camera’s. Nog meer zekerheid komt van de lichtflitsers aan de voor-en achterzijde van het voertuig.” 

Een bijzondere aanpassing is ook het raam in de achterwand van de cabine. “De chauffeurs zeggen dat ze daar veel plezier van hebben als ze indraaien. Je ziet dan veel beter wat je trailer doet”, vertelt Noud. 

Bakeplus wil rond de acht jaar met deze Scania’s rijden. “Voor de eerste tijd hebben we met de dealer een volledig onderhoudscontract afgesloten waarbij Scania ook de trailer serviced. Alleen voor de koelinstallatie moet het voertuig nog een keer per jaar naar Carrier.”