Toyota is medeontwikkelaar van truck en trein op waterstof

Toyota waterstof 20 truck8-10-20. Toyota Motor North America (TMNA) en Hino USA gaan voor de markt in Noord-Amerika een Fuel Cell Electric Truck ontwikkelen.

 

 

Beide partijen spelen in op de snelgroeiende Noord-Amerikaanse marktvraag naar elektrisch aangedreven vrachtauto’s voor zwaar gebruik. Een andere waterstofsamenwerking is die tussen Toyota Motor Corporation (TMC), East Japan Railway Company (JR East) en Hitachi, Ltd. Het drietal richt zich op de ontwikkeling van een waterstoftrein.

Voor de nieuwe vrachtauto wordt het nieuw ontwikkelde chassis van de Hino XL-serie gecombineerd met Toyota’s bewezen brandstofceltechnologie. Op die manier ontstaat een cabinetruck met uitzonderlijke prestaties zonder schadelijke emissies. Eerder dit jaar kondigden beide partijen al aan een Fuel Cell Electric Truck van 25 ton voor de Japanse markt te ontwikkelen. De bedoeling is dat medio volgend jaar een demonstratiemodel wordt gepresenteerd.
Toyota waterstof 20 truck

Ruim 20 jaar ervaring met brandstofceltechnologie
“Een door Toyota’s brandstofceltechnologie aangedreven versie van de Hino XL-serie is een win-winsituatie voor zowel onze klanten als de samenleving”, aldus Tak Yokoo, Senior Executive Engineer bij Toyota Research and Development. “De combinatie van Toyota’s ervaring van ruim 20 jaar met brandstofceltechnologie en Hino’s expertise met zware vrachtauto’s, zal een uiterst innovatief product opleveren.”

Grote actieradius, nul schadelijke emissies
“Met Toyota Fuel Cell Technology kunnen we onze klanten op korte termijn een commercieel levensvatbare cabinetruck leveren met een grote actieradius en nul schadelijke emissies. Een vrachtauto die bovendien voortbouwt op de trotse erfenis van de Hino-aandrijflijn”, vertelt Glenn Ellis, Senior Vice President Customer Experience van Hino. “We delen een gemeenschappelijke focus als het gaat om duurzaamheid, betrouwbaarheid en innovatie waarbij de klant altijd centraal staat. Dat maakt deze samenwerking tot een geweldige mijlpaal.”

Waterstoftrein
Met de waterstoftrein die Toyota Motor Corporation, East Japan Railway Company en Hitachi ontwikkelen, willen de drie partijen de ecologische voordelen van vervoer per spoor op een nog hoger plan brengen en een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Waterstof heeft een minimale impact op het milieu als het wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen en kent als energiebron geen uitstoot van koolstofdioxide (CO2).
Toyota waterstof 20 trein

Waterstoftrein met technologie uit de Mirai
Toyota gaat zijn brandstofceltechnologie die het toepast in zijn waterstofauto Mirai en waterstofbus Sora geschikt maken voor toepassingen op het spoor. De brandstofcelunits (fuel cell device) leveren 4×60 kW vermogen. JR East bemoeit zich met het ontwerp en de productie van de trein terwijl Hitachi zich zal richten op de hybride-aandrijftechnologieën zoals de Power Converter en het lithium-ion batterijpakket (2×120 kWh) voor de opslag van energie. Uiteindelijk moet dit resulteren in een waterstoftrein van twee wagons met een hoog vermogen dankzij vier elektromotoren van elk 95 kW.
Toyota waterstof 20 ontwikkelaars

Eerste testsessies maart 2022
Naar verwachting beginnen de eerste testsessies met de HYBARI (HYdrogen-HYBrid Advanced Rail vehicle for Innovation) rond maart 2022 over de Nambu-spoorlijn in Japan. De trein zal vooralsnog een topsnelheid van 100 km/uur hebben en een actieradius van ongeveer 140 kilometer. De trein is uitgerust met vier units van elk vijf waterstoftanks met een totale capaciteit van 1.020 liter onder een druk van 700 bar.