Scania elektrische truck met actieradius van 250 km

Scania e Mobility 20 neus16-9-20. Scania introduceert zijn eerste volledig elektrische truck. Met een actieradius tot 250 km kan de elektrische Scania de hele dag door werken en toch veilig terugkeren naar de thuisbasis om 's nachts te worden opgeladen.

 

 

Als er behoefte is aan een grotere actieradius, kan de chauffeur de truck snel opladen tijdens een pauze of wachtmomenten. De truck is verkrijgbaar met de optie van vijf batterijen, voor een totaal van 165 kWh, of negen batterijen met een totaal beschikbaar vermogen van 300 kWh. Met vijf batterijen is de actieradius 130 km. De actieradius is uiteraard afhankelijk van het gewicht, het type carrosserie en de topografie.
Scania e Mobility 20 lv 

Na het verwijderen van de verbrandingsmotor is er extra ruimte voor de batterijen vrijgemaakt. Extra batterijen zijn op het chassisframe gemonteerd. De nieuwe elektromotor levert een continu vermogen van 230 kW of ongeveer 310 pk. De motor heeft twee versnellingen om een hoog vermogen te leveren over een groter gebied, wat het comfort ten goede komt. 

Een van de grote voordelen van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor is de hoge beheersbaarheid. In de praktijk zal de klant dit ervaren door een snellere acceleratie en reactie van de aandrijflijn.
Andere onderdelen die nodig zijn voor een volledig elektrische aandrijving, zoals batterijmanagement-units, onderdelen voor de koeling van de accu's, elektrohydraulische stuurinrichting, elektrische luchtcompressor en omvormer, zijn ook langs het chassisframe gemonteerd.
De batterij elektrische truck van Scania is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met 130 kW DC-lading worden de vijf batterijen in minder dan 55 minuten tot 80 procent geladen en met negen batterijen in minder dan 100 minuten. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen. 
Scania e Mobility 20 neus

De nieuwe Scania-truck is voorbereid voor een volledig elektrische PTO. In plaats van extra apparatuur aan te sluiten op de interface die zich gewoonlijk op de versnellingsbak of de motor bevindt, wordt deze aangesloten op een elektrische aansluitkast, een zogenaamde DC-kast die op het chassis is gemonteerd. Dit geeft een verbinding van maximaal 60 kW power take off voor extra apparatuur in de carrosserie, zoals koelsystemen en haakarmsystemen.
De Scania batterij elektrische truck is leverbaar met de cabine uit de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities met een ongeëvenaard zicht rondom. 

"Duurzaam emissievrij transport is een steeds grotere vereiste voor transportbedrijven", zegt Anders Lampinen, Scania Director New Technologies. "De aanschaf van een elektrische truck is niet alleen een investering in het wagenpark van de klant, maar ook in het merk en de markt. De elektrische truck stelt de klant in staat om de concurrentie voor te blijven, te leren over infrastructurele uitdagingen en zich aan te passen aan de toekomst".